Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
Muzyka wsp蟪czesna  Niezależność i otwartość

Filip Wałcerz odpowiada na pytania Krzysztofa Kwiatkowskiego

Jak zrodził się pomysł założenia an_ARCHE NewMusicEnsemble?
- Kiedy w roku 2007 kończyłem studia u prof. Bogumiła Nowickiego, na moim drugim recitalu dyplomowym wykonywałem ze znajomymi utw贸r na fortepian i zesp贸ł instrument贸w - w sumie piętnaście os贸b. Uderzyło mnie wtedy, że jest w Poznaniu tylu świetnych młodych muzyk贸w chcących "bawić się" ze mną w odkrywanie nowej muzyki. To naprawdę niezwykłe, ponieważ scena muzyki wsp贸łczesnej w Poznaniu właściwie nie istnieje, a doświadczenia związane z organizowaniem koncert贸w akademickich ograniczały się przeważnie do angażowania muzyk贸w "z łapanki", kt贸rzy traktowali takie koncerty jako wydarzenia jednorazowe i często z przymrużeniem oka. A tymczasem okazało się, że są ludzie, kt贸rzy nie tylko biorą rzecz poważnie, ale chcą się zaangażować i coś zrobić. To był dobry początek!

Po powrocie z moich pierwszych kurs贸w u Stockhausena w K眉rten, nabrałem wiary w to, co chcę robić, i ostatecznie przekonałem się, że pomysł, by zajmować się wyłącznie muzyką wsp贸łczesną, tylko w Polsce może wydawać się dziwaczny. Niedługo potem wraz z Rafałem Zapałą, kt贸rego utwory już nie raz wykonywaliśmy na koncertach w Poznaniu, postanowiliśmy zebrać wszystkich zaprzyjaźnionych muzyk贸w, z kt贸rymi do tej pory pracowaliśmy i założyć zespoł. Tak właśnie, wraz z założeniem fundacji an_ARCHE NewMusicFoundation, w październiku 2007 roku powstał oficjalnie an_ARCHE NewMusicEnsemble.

Skąd taka nazwa zespołu?
- Wymyślił ją Rafał, a pisownię i logo Renata Ostapiuk. Z jednej strony chodzi o anarchistyczną niezależność i działanie poza gł贸wnym nurtem, z drugiej o archetyp odnoszący się do czas贸w, gdy pierwszym kontaktom człowieka z muzyką towarzyszyła ciekawość i otwarcie na nieznane.

Jaki repertuar leży w obszarze waszego zainteresowania?
- Zesp贸ł an_ARCHE NewMusicEnsemble powstał po to, by grać muzykę młodych polskich kompozytor贸w. Chcemy piszącym muzykę kolegom stworzyć możliwość pracy nad jej interpretacją z najbardziej zaangażowanymi i co ważne, r贸wnież tw贸rczymi muzykami, tak, aby efekt końcowy, czyli wykonanie koncertowe, w najwyższym stopniu zadowalało obie strony.

Odkrywanie nowej muzyki stało się dla nas zupełnie nowym i niebywale podniecającym doświadczeniem. Por贸wnać je można do podroży w miejsca, w kt贸rych nikt jeszcze nie był. Nie wszędzie gdzie "byliśmy" podobało się nam i okazało się, że nie ze wszystkimi młodymi kompozytorami jest nam po drodze. Ale muzyka, na przykład, Wojtka Blecharza, Artura Kroschela, Rafała Zapały czy Wojtka Błażejczyka sprawiła, że uwierzyliśmy w sens i wartość naszych poszukiwań.

Zatem waszą specjalnością jest muzyka młodych kompozytor贸w polskich?
- Oczywiście. Wynika to z prostego założenia: my jesteśmy dla nich, a oni dla nas. Nie ograniczamy się jednak do muzyki polskiej. Ostatnio otrzymujemy r贸wnież utwory młodych kompozytor贸w m.in. ze Stan贸w Zjednoczonych, Meksyku, Wielkiej Brytanii, Rumunii. Czas pokaże, co z tego wyniknie.

  an_Arche NewMusicEnsemble  
  an_Arche NewMusicEnsemble  
Staramy się też poszerzać repertuar i przedstawiać jak najszersze spektrum muzyki naszych czas贸w. Stąd opr贸cz projekt贸w już istniejących (Spiegel im Spiegel Arvo P盲rta, In C Terry'ego Rileya), planujemy w najbliższym czasie zmierzyć się z dwiema kompozycjami, kt贸re stawiam na szczycie dokonań wsp贸łczesnej kameralistyki, czyli Vortex Temporum Griseya i Professor Bad Trip Romitellego. W przygotowaniu jest r贸wnież projekt we wsp贸łpracy z brytyjskim kompozytorem i producentem ambient music, ale szczegołow na razie nie zdradzę.

Czy możecie często robić pr贸by? Grać koncerty?
- Od powstania zespołu w roku 2007 zagraliśmy dziesięć koncert贸w i oczywiście granie pięć razy w roku nas nie satysfakcjonuje. Ale niezależnie od tego ile dajemy koncert贸w i jak często, spotykamy się kilka razy w miesiącu. Gramy, rozmawiamy, dodajemy sobie energii do działania.

Jaki status ma an _ARCHE, a jaki Twoim zdaniem powinien mieć? Z czego zesp贸ł ma się utrzymać, na jakiej zasadzie pracować, kto powinien być zainteresowany jego wspieraniem?
- Niezależny! I taki pozostanie. Nie wiem, kto powinien być zainteresowany wspieraniem rozwoju polskiej sztuki, a kto nie. Najważniejsze, że my jesteśmy.
Nie zależy mi na tym, by zesp贸ł był wspierany finansowo przez jakąś instytucję. Bo takie wsparcie w gruncie rzeczy zakłada, że muzyka, jaką gramy, także my jako muzycy nie jesteśmy na tyle dobrzy, aby się - m贸wiąc wprost - sprzedać. A tak nie jest.

Pod tym względem bliżej nam do rockowych band贸w niż orkiestr kameralnych. Wierzę, że uda się nam normalnie funkcjonować - po prostu dzięki koncertom. Takie podejście sprawia, że nie oglądamy się na innych, tylko robimy swoje.
Jedyne, na co liczymy, to otwartość i wsp贸łpraca w realizowaniu konkretnych projekt贸w, chociażby takich, jak cykl "Prawykonania dla Poznania", kt贸ry m贸głby stać się poznańską odpowiedzią, choćby na Festiwal Prawykonań w Katowicach.

Standardy wykonawstwa nowej muzyki wyznaczają na przykład Ensemble Intercontemporain, Ensemble Modern albo London Sinfonietta. Czy wykonawstwo muzyki nowej w Polsce można odnieść do tych standard贸w? Jak by wyglądało, gdyby stworzyć odpowiednie warunki?
- Nie ma się co oszukiwać. Absolwent akademii muzycznej na wydziale instrumentalnym w Polsce nie wie nic o standardach wykonawczych muzyki wsp贸łczesnej. Nie m贸wiąc o wiadomościach z zakresu teorii muzyki lub chociażby znajomości nazwisk uznanych dziś kompozytor贸w drugiej połowy XX wieku. Ale mamy przecież - sp贸źniony u nas o jakieś trzydzieści lat - "boom" na muzykę barokową, mamy mn贸stwo grających ją zespoł贸w, tworzy się osobne specjalności, nawet wydziały muzyki dawnej na akademiach, wobec czego trzeba mieć nadzieję, że podobną sytuację w muzyce wsp贸łczesnej będziemy mieli już w niedalekiej przyszłości.

Wierzę, że istnienie takich zespoł贸w, jak Kwartludium, Kwadrofonik, r贸wnież naszego an_ARCHE NewMusicEnsemble oraz uznanych już "instytucji", jak Aukso albo katowicka Orkiestra Muzyki Nowej, znacząco się do tego przyczyni.

Gdzie będzie można posłuchać zespołu w najbliższym czasie?
- Jak już wspomniałem, mamy wiele nowych świetnych kompozycji (i ciągle otrzymujemy kolejne), kt贸re czekają na okazję wykonania. Zatem zamierzamy stworzyć taką szansę. Odbieramy także rozmaite propozycje i zaproszenia. Najważniejsze z nich przyszło od duńskiego Susa Festival w Nastved, gdzie co roku, opr贸cz duńskiej muzyki wsp贸łczesnej, w cyklu "Okno na świat" przedstawiany jest jakiś kraj. Nas spotkał ten zaszczyt, że na kolejnym festiwalu, we wrześniu 2010 roku, będziemy reprezentować Polskę i naszą muzykę wsp贸łczesną.

Jakie masz plany jako pianista? Masz już poważne osiągnięcia jako solista, bo m.in. w roku 2008 otrzymałeś pierwszą nagrodę na kursach muzyki Stockhausena w K眉rten...
- Teraz zamierzam po prostu odpocząć. A jesienią... koncerty m.in. w cerkwi w Kaliszu z muzyką Arvo P盲rta i w Filharmonii Ł贸dzkiej, gdzie wykonam Sonaty i interludia Cage'a.

Ale przede wszystkim chcę ukończyć studia podyplomowe u prof. Grzegorza Kurzyńskiego i przygotować recital, kt贸rego pomysł dojrzewał we mnie już od jakiegoś czasu. W programie są m.in. John Cage, Paweł Mykietyn, David Taddie, Roderik de Man, Luca Francesconi, Beat Furrer.

Wiem, że będzie to moja muzyczna wizyt贸wka na najbliższy czas.

Filip Wałcerz, pianista specjalizujący się w muzyce wsp贸łczesnej. Wsp贸łzałożyciel i lider an_ARCHE NewMusicEnsemble oraz an_ARCHE NewMusicFoundation. Asystent w Międzywydziałowym Studium Muzyki Kameralnej Akademii Muzycznej im.I.J.Paderewskiego w Poznaniu. Zdobywca Nagrody Gł贸wnej dla solisty (2005) i Nagrody Specjalnej dla najlepszego pianisty-akompaniatora (2007) w Konkursie Muzyki XX i XXI wieku w Radziejowicach, organizowanym przez PTMW. Laureat I nagrody (2008) za interpretacje muzyki Stockhausena na XI Stockhausen-Kurse w K眉rten. Stypendysta m.in. Fundacji Kronenberga (2005, 2007) i Marszałka Wojew贸dztwa Wielkopolskiego (2008).
KRZYSZTOF KWIATKOWSKI

ROK LIII • NR 15 • 26 LIPCA 2009

Mysz w Ruchu


ROK LIII • NR 15 • 26 LIPCA 2009


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa