Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  SARMATIA TRIUMPHANS

To już piąta płyta wydana przez poznańskie Stowarzyszenie Miłośnik贸w Kultury i Sztuki w serii "Musica Restituta", mającej ukazać bogactwo polskiej kultury muzycznej XVII i XVIII wieku, r贸wnież tej kultywowanej przez wielkopolskie kapele dworskie.
W zamierzeniu pomysłodawc贸w program płyty zestawiono tak, by można było traktować go niczym ścieżkę dźwiękową filmu, stąd poszczeg贸lne części opatrzono tytułami odpowiadającymi obrazom z życia szlachty. Znalazły się tu kompozycje naszych dawnych mistrz贸w, z Bartłomiejem Pękielem na czele, utwory anonimowe, a także dzieła tw贸rc贸w obcych, swego czasu bardzo popularnych na ziemiach polskich.
Po prologu w postaci Canonu a 6 Pękiela następuje odcinek Na wojnie z zamaszystymi marszami i tańcami. Accademia dell'Arcadia to 20-osobowa orkiestra gotowa do odtwarzania zar贸wno dzieł barokowych, jak klasycznych - w historycznym instrumentarium obok smyczk贸w i bogatego continuo odnajdujemy podwojone flety, oboje, rogi i trąbki oraz kotły. Dla wzmocnienia "wojennego" charakteru muzyki i uczynienia jej bardziej szorstką w brzmieniu wykonawcy dodali do Marsza janczarskiego dudy - to dobry pomysł. Trzeba jednak powiedzieć, że w interpretacjach tych utwor贸w przydałoby się jeszcze więcej ekspresji, wręcz gwałtowności, zwłaszcza że mają one prowadzić wyobraźnię słuchacza na okrutne bitewne pola.
Na dworze i w alkierzu to część liryczna, zawierająca sześć anonimowych pieśni, zwieńczonych suitą polskich tańc贸w. To bodaj najciekawszy fragment płyty, zar贸wno pod względem poznawczym, jak artystycznym. Odnajdziemy tu wyszukany klimat poezji miłosnej - z Kupidynem i jego słodko-zdradzieckimi strzałami - śpiewanej przy akom殴paniamencie niemal symbolicznej dla naszej kultury XVII wieku lutni oraz dopełnianej skrzypcowymi melodiami. Krzysztof Kozarek (tenor) i Maciej Straburzyński (baryton) śpiewają sugestywnie, ale prosto, naturalnie, bez zbytniego napuszenia. Uwagę zwracają efektowne wstawki skrzypcowe w wykonaniu Dymitra Olszewskiego i Małgorzaty Feldgebel - podkreślają charakter taneczny tych pieśni, tak wyraźny w następującej po nich suicie, wzbogaconej o instrumenty dęte i perkusję.
Muzyka Bartłomieja Pękiela (dwa kanony i Sinfonia z mszy 14-głosowej) wypełniła odcinek W kościele o refleksyjnym charakterze - już sama polifonia sprawia, że muzyka nabrała powagi i stała się uduchowiona.
Na "rozdział" W saskim teatrze składają się dwa utwory instrumentalne wielkich mistrz贸w baroku: suita z muzyki Jeana Baptiste Lully'ego do sztuki Moliera Mieszczanin szlachcicem oraz uwertura do opery Siroe Johanna Adolfa Hassego. Kompozycje pierwszego wykonywano na polskim dworze nie tylko za panowania Sas贸w, r贸wnież w czasach Jana III Sobieskiego; drugi był ulubionym kompozytorem Augusta III. W interpretacjach obu tych utwor贸w trochę brakuje błysku, dźwiękowego splendoru zdolnego oddać w pełni charakter owej teatralnej muzyki. Zesp贸ł gra bardzo solidnie i elegancko, ale interpretacje wiele by zyskały, gdyby muzycy bardziej popuścili wodze fantazji: urozmaicili akcentuację, artykulację, pobawili się dynamiką i tempem. Dotyczy to r贸wnież utwor贸w kończących płytę, a zawartych w części stanisławowskiej zatytułowanej W aksamitach i jedwabiach (Polonezy Macieja Radziwiłła, anonimowy Taniec Makowskiego i uwertura do baletu Orfeusz i Eurydyka Johanna Davida Hollanda).
Płyta zwraca uwagę bardzo ciekawą koncepcją, przekonującą i interesująco skomentowaną. Przynosi bardzo rzetelne i dopracowane w szczeg贸łach wykonania. Co więcej, wiele nagranych tu utwor贸w bazuje na oryginalnych opracowaniach członk贸w zespołu.

SARMATIA TRIUMPHANS
Pękiel, Lully, Hasse, Radziwiłł, Holland
Accademia dell'Arcadia, dyr. Barłomiej Stankowiak
Stowarzyszenie Miłośnik贸w Kultury i Sztuki (2008)
WITOLD PAPROCKI

ROK LIV • NR 4 • 21 LUTEGO 2010

Mysz w Ruchu


ROK LIV • NR 4 • 21 LUTEGO 2010


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa