Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  SASKA BOMBONIERKA Lully, Rameau, Albinoni, Graun, Hasse

Sz贸sta już płyta z cyklu Musica Restituta przygotowana przez orkiestrę barokową Accademia dell'Arcadia pod dyrekcją Bartłomieja Stankowiaka jest swego rodzaju suplementem do poprzednich album贸w z utworami kompozytor贸w polskich doby baroku. Zebrano tu wyłącznie dzieła mistrz贸w innych narodowości, kt贸re miały w repertuarze zespoły saskie w pierwszej połowie XVIII wieku, a więc w czasie unii personalnej łączącej Polskę i Saksonię. Wymiana kulturalna pomiędzy oboma krajami była w贸wczas jednym z jaśniejszych punkt贸w złożonych stosunk贸w polsko-saskich, a Drezno stało się swoistym oknem na świat dla podupadającej muzyki polskiej.
Kapele dworskie obu władc贸w Rzeczpospolitej z dynastii wettyńskiej miały niezwykle bogaty repertuar. Obejmował on dzieła uznanych tw贸rc贸w barokowych, a także te utrzymane już w nowej stylistyce, stanowiące przejście do epoki klasycyzmu. Potwierdzają to liczne muzykalia S盲chsische Landesbibliothek w Dreźnie, z kt贸rych wybrano materiał na płytę.
Z cenionej na dworze saskim muzyki francuskiej zesp贸ł Bartłomieja Stankowiaka prezentuje dwie sui殴ty z balet贸w Le Triomphe de l'Amour Lully'ego oraz Les Indes Galantes Rameau. W pierwszej bardzo ładnie ujęte zostało Prelude pour la Nuit z subtelnym duetem flet贸w (Olga Musiał-Kurzawska, Piotr Podlipniak) rozwijanym na tle delikatnych smyczk贸w; ciekawie zabrzmiały r贸wnież fragmenty dynamiczne z rytmem wybijanym na bębnie. Rokokowa lekkość i wdzięk (Airs pour les Fleurs, Air pour Zephir), dopełniona ekspresyjną ilustracyjnością (Orage, Air pour Bor茅e) charakteryzują wykonanie suity Rameau, zwieńczonej nastrojowym kwartetem "Tendre amour".
W por贸wnaniu z dziełami francuskimi dość statycznie zagrana została przedzielająca je Sinfonia op. 5 nr 2 Tomaso Albinoniego - przydałoby się tu więcej brawury, zwłaszcza w finałowym Presto.
Mocną stroną płyty jest muzyka należąca już do stylistyki przedklasycznej: Ouverture d-moll i Sinfonia D-dur Johanna Gottlieba Grauna, Sinfonia "Iphigenie in Aulis" Carla Heinricha Grauna oraz Sinfonia "Demofonte" Johanna Adolfa Hassego. Pobrzmiewające, zwłaszcza w kompozycji pierwszego z braci Graun贸w, elementy estetyki Sturm und Drang zostały trafnie wyeksponowane dzięki ekspresyjnej grze orkiestry w żywiołowych figuracjach smyczk贸w, czytelnych akcentach, wyraźnie rozrysowanych kontrastach dynamicznych.
Wieńcząca płytę operowa Sinfonia Hassego, najsłynniejszego drezdeńskiego kompozytora XVIII wieku, została poprowadzona w spos贸b zamaszysty, z dobrze wyeksponowanym dźwiękiem rog贸w (Jacek Juszczak, Marcin Płachecki) i sprawną pracą grupy smyczkowej.
Saska bombonierka wcale nie przynosi interpretacji nazbyt polukrowanych, co prezentowanej muzyce wychodzi na dobre, jednak - nawiązując do tytułu płyty - przydałoby się nieco więcej słodyczy w brzmieniu zespołu: nasycenia, wdzięku i krągłości, kt贸re pozwoliłyby bardziej docenić dźwiękowe smakołyki drezdeńskiego dworu.

SASKA BOMBONIERKA
Lully, Rameau, Albinoni, Graun, Hasse
Accademia dell'Arcadia, dyr. Bartłomiej Stankowiak
Stowarzyszenie Miłośnik贸w Kultury i Sztuki Estrada Poznańska ACC 01/2009 (2009)
WITOLD PAPROCKI

ROK LIV • NR 15 • 25 LIPCA 2010

Mysz w Ruchu


ROK LIV • NR 15 • 25 LIPCA 2010


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa