Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
Relacje  Dwudziesty Festiwal im. Adama Didura

Sanok, 26 września - 3 października

Już po raz drugi w swej historii Festiwal im. Adama Didura został w tym roku poprzedzony preludium filmowym. Publiczność z zainteresowaniem śledziła kolejne projekcje. Najpierw elektryzującą, kadr po kadrze, Śmierć w Wenecji, potem japońskie Pożegnania - intrygujący obraz o rytuale śmierci, Amalię. Kr贸lową fado - opowieść o Portugalii, jej kulturze muzycznej, obyczajowej i politycznej, wstrząsający Dzień w Juriewie i na koniec film Carlosa Saury Ja, Don Giovanni - piękny, tajemniczy, w znakomitej oprawie muzycznej. A mogło się wydawać, że w Amadeuszu Formana temat został wyczerpany...
Dyrektor Sanockiego Domu Kultury Waldemar Szybiak oficjalnie otworzył festiwal 26 września. Inauguracyjny wiecz贸r wypełniło koncertowe wykonanie Damy pikowej z udziałem ch贸ru i orkiestry Opery Krakowskiej pod dyrekcją Warcisława Kunca oraz solist贸w, wśr贸d kt贸rych znalazły się Ewa Biegas w partii Lizy i ulubienica sanockiej publiczności Bożena Zawiślak-Dolny jako demoniczna Hrabina, ukrywająca tajemnicę trzech magicznych kart.
Ogromne zainteresowanie towarzyszyło spektaklowi Baletu Borysa Ejfmana. Rosyjski choreograf wspaniale odczytuje klasykę literatury światowej - po Mewie Czechowa, Eugeniuszu Onieginie i wizjonerskich Braciach Karamazow w tym roku w Sanockim Domu Kultury oklaskiwaliśmy baletową interpretację Don Kichota.
Przed południem 28 września zakończyły się towarzyszące Festiwalowi warsztaty dziecięce, prowadzone w ramach obozu humanistyczno-artystycznego. Dla najmłodszych słuchaczy zagrała orkiestra Agnieszki Duczmal, a dyrygentka poprzedziła koncert pomysłową prelekcją. Dzieliła się potem wrażeniami: "Jestem pełna podziwu dla tych, kt贸rzy potrafią z dala od dużych ośrodk贸w, gdzie w pewnym sensie wszystko jest łatwo dostępne, choć często niedoceniane - zorganizować wspaniałe muzyczne spotkania. I zgromadzić tyle os贸b, kt贸re słuchają muzyki. A tu jeszcze włączone do tego zostały dzieci - jakże słusznie! Przecież dzieciństwo przygotowuje do dojrzałego życia!"
Wieczorem orkiestra wystąpiła przed dorosłym audytorium, potwierdzając swą wysoką klasę. Partię solową w Koncercie fortepianowym f-moll Chopina pięknie zagrał Przemysław Witek. Bisom nie było końca, wykonawcy wielokrotnie musieli powracać na estradę.
Kolejny wiecz贸r Festiwalu miał dwie odsłony: najpierw Wacław Panek, krytyk i publicysta muzyczny, przedstawił swoją książkę Adam Didur i wokaliści polscy na scenach operowych świata przełomu XIX/XX wieku, potem przyszła pora na jazz, zabrzmiała ciekawie zaprojektowana mozaika melodii Chopina i... Gershwina w wykonaniu Adama Makowicza.
Dwa kolejne wieczory należały do Opery Śląskiej, kt贸rej nie mogło zabraknąć na tym Festiwalu. Najpierw Orfeusz i Eurydyka - w operowej wersji wykraczającej poza granice starożytnego mitu, ocaleni wbrew prawom bog贸w i natury. Spektakl stylowo poprowadzony przez Krzysztofa Dziewięckiego był bardzo dobrze przygotowany od strony muzycznej. Inscenizacja Henryka Konwińskiego okazała się dość ascetyczna, z wyjątkiem - jak słusznie zauważył Piotr Nędzyński - jednego fragmentu baletowego, w kt贸rym pojawiły się bardzo kolorowo ubrane postacie, jakby wyjęte z całkiem innej opery...
Rozdanie nagr贸d XVIII Og贸lnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. Adama Didura poprzedziło kolejny spektakl operowy. Laureatami Konkursu zostali Paweł Pietruszewski (Das Kathedralen-Lied na sopran i kwartet smyczkowy), Michał Jakub Papara (A może to świat płonie na głos żeński i fortepian) i Marcin Pączkowski (Boję się ciebie, ślepy wierszu na baryton i fortepian); nagrody wręczał Zayed Jabri - przed laty laureat, obecnie juror, wielki entuzjasta sanockiej imprezy.
Traviata w reżyserii Wiesława Ochmana została pokazana w nazbyt może staromodnych dekoracjach, ale to świadomy wyb贸r artystyczny, kt贸ry zasługuje na szacunek w dzisiejszych chaotycznych czasach. Cudowna była Violetta Doroty Laskowieckiej, znakomity Germont Andrzeja Szkurhana.
Punktem kulminacyjnym Festiwalu był recital Ewy Podleś z udziałem Kwartetu Wilan贸w (Ravel, Respighi, Mozart, Haydn). Wielka śpiewaczka oczarowała publiczność nie tylko wspaniałym głosem, ale przede wszystkim perfekcyjną interpretacją utwor贸w.
Ostatnim punktem programu Festiwalu był Mesjasz H盲ndla w stylowym wykonaniu solist贸w, ch贸ru i orkiestry Warszawskiej Opery Kameralnej. Nasycone emocjami arcydzieło gorąco oklaskiwała publiczność, tłumnie zgromadzona w sanockim kościele Przemienienia Pańskiego. Było to godne zamknięcie dwudziestego, jubileuszowego Festiwalu.
MAŁGORZATA SIENKIEWICZ-WOSKOWICZ

ROK LIV • NR 23 • 14 LISTOPADA 2010

Mysz w Ruchu


ROK LIV • NR 23 • 14 LISTOPADA 2010


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa