Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
Muzyka wsp蟪czesna  Cudny Chopin

Ingolf Wunder, kt贸ry zaskarbił sobie sympatię tych, kt贸rzy obserwowali Konkurs już pięć lat temu, a w październiku ubiegłego roku zdobył - opr贸cz nagrody drugiej ex aequo z Lukasem Geniu職asem - dwie nagrody regulaminowe: za najlepsze wykonanie Koncertu i Poloneza-Fantazji, oraz zwyciężył w plebiscycie słuchaczy Programu 2 PR, wystąpił w Warszawie 2 grudnia. W chopinowskim programie recitalu w Filharmonii Narodowej kompozycje wczesne: Nokturn H-dur op. 9 nr 3 i Andante spianato z Wielkim Polonezem Es-dur op. 22 wykonane na początku i na zakończenie stały się interesującym tłem dla utwor贸w dojrzałych: Impromptu Ges-dur, Ballady f-moll, Scherza E-dur i Sonaty h-moll.

Gra młodego pianisty austriackiego może dla wielu pozostawać zagadką. Nie budzi bowiem wątpliwości, ba, zachwyca wiele interesująco odczytanych zwrot贸w melodycznych, kadencji, zakończeń fraz; często jednak pojawiają się propozycje wielce oryginalne, bez wątpienia własne, dotychczas nie słyszane, artysta nie zawsze też jasno odpowiada na pytanie jak dalece - jego zdaniem - r贸żnią się Scherza od Ballad, a w jakim stopniu są do siebie podobne, gdy - jak choćby op. 52 i op. 54 - powstały w bliskim czasie.
Wunder jest poetą subtelnym, nie pozbawionym poczucia humoru. Świetnie operuje typem gry rubato dziś niemal nieznanym, kt贸ry znaleźć można w przedwojennych nagraniach Artura Rubinsteina: po licznych płytszych i głębszych niuansach agogicznych frazy są zawsze zamykane niemal in tempo, a ostatnie ich dźwięki nigdy nie są przesadnie rozwleczone. Taka gra nie nudzi i nie robi wrażenia staropanieńskiego stękania, przeciwnie - wciąga i może być traktowana jak fascynujące opowiadanie. Jeśli dodamy do tego umiejętność czarującego wykonania ornament贸w i fioritur złożonych z małej liczby nut, otrzymamy muzykę pełną wdzięku, delikatną, uroczą. Wunder wypracował sw贸j obraz Chopina - jego muzyki i osobowości - i potrafi przekonująco go przedstawić, wręcz o nim rozprawiać, mimo że postać ta nie zawsze będzie odpowiadać stereotypowi, nawet bohatera.
O szczeg贸łach interpretacyjnych można by pisać wiele: ot, choćby niezwykle delikatne zaznaczanie polifonii w Impromptu, zimowe dzwonki, w jakie pianista przekształcił powtarzany dźwięk g rozpoczynający Balladę, scalanie jej fraz (narracja Ballady w swej potoczystości bliska była wielkiej interpretacji Roberta Casadesusa), delikatne wyr贸żnianie motyw贸w kantyleny w środkowym segmencie Scherza. Najsilniejszych wzruszeń dostarczyło bardzo epicko, bo w dość płynnym tempie wykonane Largo z Sonaty h-moll - było to niezwykle czytelne opowiadanie z przepiękną puentą (repryzą). Niewątpliwie oryginalna okazała się koncepcja Wielkiego Poloneza Es-dur: Wunder nie po raz pierwszy sugeruje (czynił tak na Konkursie), że to nie ostatnia z Chopinowskich błyskotliwych kompozycji w stylu brillant, lecz pierwszy polonez poważny, godny i dostojny.
Ulubieniec słuchaczy i obserwator贸w Konkursu nie szafuje w utworach Chopina wirtuozerią, nigdy też nie forsuje dźwięku instrumentu. Zachowując symboliczny charakter większości dramat贸w zbliża się jednak - choć z rzadka - do granicy, za kt贸rą rozciąga się jednostajność interpretacyjna. Nie jest to bynajmniej pow贸d do niepokoju. Laureat na recitalu pokonkursowym ma prawo dać się uwieść rutynie, a wykonane na bis Alla turca z Sonaty A-dur Mozarta w rozszerzonym przez Wundera układzie Wołodosa zaświadczyło o wielkim talencie i wirtuozowskich możliwościach pianisty, pokazało też, że do takiej muzyki pianista podchodzi zupełnie inaczej niż do dzieł Chopina. Pozostaje nam go oczekiwać - oby jak najrychlej - z recitalem złożonym z dzieł innych kompozytor贸w. Że Ingolf Wunder jest nie tylko wirtuozem i nie tylko chopinistą - nie ma wątpliwości.
KACPER MIKLASZEWSKI

ROK LV • NR 1 • 9 STYCZNIA 2011

Mysz w Ruchu


ROK LV • NR 1 • 9 STYCZNIA 2011


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa