Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  Drums 'n' chant

Martin Grubinger, wybitnie uzdolniony młody niemiecki perkusista, zadebiutował w wytw贸rni Deutsche Grammophon nietypowym nagraniem - to chorał gregoriański w wykonaniu
mnich贸w benedyktyńskich z akompaniamentem wsp贸łczesnych rytm贸w kilkunastoosobowego zespołu perkusyjnego. Pomysłodawcą był producent DG, Christian Leins, kt贸ry nam贸wił młodego muzyka do eksperymentu. Początkowo ostrożny, Grubinger przez kilka miesięcy wsłuchiwał się w nagrania chorału i doszedł do wniosku, że muzyka ta ma wiele wsp贸lnego z duchem perkusji. Przekonał do pomysłu nagrania wsp贸lnej płyty o. Rhabanusa z opactwa w M眉nsterschwarzach, przełamując jego sceptycyzm i otwierając na nowe możliwości brzmieniowe. Wykorzystano istniejące już nagrania chorału w wykonaniu mnich贸w. Artysta długo studiował teksty i melodie, by wejść w dialog z tą muzyką i stworzyć kompozycje ciekawe, nowatorskie, a jednocześnie wsp贸łgrające z ich treścią.
I trzeba przyznać, że niekt贸re utwory, jak choćby Sanctus XIV czy rezurekcyjna sekwencja Victimae paschali laudes, w kt贸rych triumfalny, marszowy akompaniament podkreśla ich pochwalny charakter, spełniają to założenie. Podobnie w przypadku antyfony Crucem tuam adoramus - początkowe wibrujące dźwięki i niepokojące uderzenia bębna budują atmosferę grozy Wielkiego Piątku, po czym ustępują medytacyjnej melodii, pozostawiając jedynie delikatny akompaniament w tle. Ciekawie brzmi r贸wnież sekwencja "Veni Sancte Spiritus" rozpoczynająca się dźwiękami imitującymi szum wichru, budującymi niepok贸j i napięcie oczekiwania.
Nieźle brzmi pierwszy utw贸r na płycie, Introitus na święto Objawienia Pańskiego, w kt贸rym instrumenty perkusyjne imitują melodię chorału i harmonijnie wkomponowują się w responsoryjny śpiew. Koncepcja dialogu nowoczesności z tradycją, r贸żnorodnych barw i styl贸w realizuje się tutaj w pełni. Niestety już w drugim
Introitus z Mszy na Boże Narodzenie instrumentalne tło zbyt mocno kontrastuje z ascetyczną melodyką i niebezpiecznie przypomina muzak towarzyszący przedświątecznym zakupom w supermarkecie. Nie do końca dobrze komponują się z chorałem motywy orientalne w communio "In splendoribus sanctorum", sprawiając chwilami wrażenie nie tyle dialogujących, co zakł贸cających się zespoł贸w.
Podobnie w spokojnych, dostojnych Kyrie XIV i Agnus Dei XIV zestawionych z afrykańskimi rytmami, kt贸re w pewnym momencie zupełnie zagłuszają mnich贸w
- ich śpiew wręcz "przeszkadza" cieszyć się w pełni egzotycznym żywiołem.
Offertorium "Ascendit Deus" z kolei brzmi całkiem nieliturgicznie. Aranżacja nasuwa jednoznaczne skojarzenia z muzyką rozrywkową, a śpiew właściwie tylko utrudnia muzykom swobodną improwizację. R贸wnież w Communio "Pascha nostrum" trudno oprzeć się wrażeniu zupełnego chaosu i bałaganu.
Wynik tego eksperymentu potwierdza niestety obawy bardziej ortodoksyjnych meloman贸w. Mimo przemyślanej i jasnej koncepcji artystycznej, chwilami trudno oprzeć się wrażeniu, że ktoś włączył jednocześnie dwie r贸żne płyty. Nie można nie docenić talentu i kunsztu muzyk贸w, pomysłowości i precyzji, r贸żnorodności brzmienia, jednak to połączenie ścisłego rytmu i metrum perkusji z liryczną, uduchowioną monodią, kt贸re dla niekt贸rych słuchaczy będzie zapewne fascynującym odkryciem, zdaniem innych okaże się zupełną pomyłką.

Drums 'n' chant
Martin Grubinger perkusja, mnisi z opactwa benedyktyńskiego w M眉nsterschwarzach, dyr. Godehard Joppich
Deutsche Grammophon 000289 477 8797 6 (2010)
DOMINIKA GRABIEC

ROK LV • NR 1 • 9 STYCZNIA 2011

Mysz w Ruchu


ROK LV • NR 1 • 9 STYCZNIA 2011


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa