Muzyka wspˇ│czesna
Relacje
Opera
Historia
P│yty
Archiwum Artyku│y Ksią┐ki P│yty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og│oszenia Forum Kontakt
Historia  Bohdan Pociej (1933┬-2011)

  Bohdan Pociej, Fot. Małgorzata Borczak  
  Bohdan Pociej, Fot. Małgorzata Borczak  
W wieku 78 lat zmarł 3 marca Bohdan Pociej, muzykolog, krytyk, felietonista i eseista muzyczny, redaktor "Ruchu Muzycznego". Był członkiem Związku Kompozytor├│w Polskich (w kt├│rym w latach 1983-85 przewodniczył Sekcji Muzykolog├│w), także Stowarzyszenia Pisarzy Polskich i Polskiego Towarzystwa Filozoficznego, otrzymał nagrody: im. A. Jurzykowskiego, Sekcji Krytyk├│w SPAM (dwukrotnie) i ministra kultury. Urodził się w 1933 roku w Warszawie. W wieku dwudziestu lat rozpoczął studia muzykologiczne u ks. Hieronima Feichta, J├│zefa Michała Chomińskiego i Zofii Lissy na Uniwersytecie Warszawskim (przedtem przez rok studiował tam polonistykę). Otrzymawszy dyplom magistra (1959) za pracę o tw├│rczości Fran├žois Couperina (będącą zalążkiem wydanej w 1969 roku książki Klawesyniści francuscy) wszedł w skład zespołu redakcyjnego naszego dwutygodnika; wsp├│łredagował "Ruch Muzyczny" do przejścia na emeryturę w roku 1994. Był wsp├│łpracownikiem wielu innych czasopism: "Arki", "Canoru", "Forum Musicum", "Muzyki", "Nowych Książek", "Podkowiańskiego Magazynu Kulturalnego", "Twojej Muzy", "Tw├│rczości", "Tygodnika Powszechnego", "W Drodze", "Więzi", "Znaku", r├│wnież krajowych filharmonii i teatr├│w operowych, Programu II Polskiego Radia, dla kt├│rego opracowywał cykliczne audycje o muzyce (m.in. Dzieje muzyki w dźwięku, Wielkie dzieła, wielcy wykonawcy, Bach - sztuka fugi, Zapoznany język muzyki, Duch polifonii średniowiecznej, Muzyka w sferze myśli). Brał udział w konferencjach muzykologicznych, prowadził wykłady gościnne w akademiach muzycznych w Warszawie, Krakowie, Katowicach, na KUL.
Jest autorem wielu książek, z kt├│rych najważniejsze to Bach - muzyka i wielkość, Idea, dźwięk, forma (obie 1972), Lutosławski a wartość muzyki (1976), Szkice z p├│źnego romantyzmu (1978), Mahler (1992), Jan Sebastian Bach i jego muzyka (1995), Wagner (2004), Bycie w muzyce. Pr├│ba opisania tw├│rczości Henryka Mikołaja G├│reckiego (2005), Z perspektywy muzyki (2006), Romantyzm bez granic (2008). Początkowo entuzjasta nowej muzyki, zwłaszcza polskiej - śledził i omawiał wczesne festiwale "Warszawskiej Jesieni", tw├│rczość G├│reckiego, Lutosławskiego, Pendereckiego. Z czasem skierował sw├│j entuzjazm na muzykę dawną - przede wszystkim na tw├│rczość uwielbianego Bacha, Beethovena, Brucknera, ukochanego Mahlera, Monteverdiego, Wagnera. Miał wszechstronne zainteresowania. Był znawcą literatury światowej, smakoszem poezji, pasjonował się aluzjami literackimi w muzyce i muzycznością poezji tudzież prozy, pisał zresztą wyborną, klarowną polszczyzną. Uprawiał swoistą filozofię muzyki. "Oczywiście nie chodzi tu o fachowe, zawodowe ani akademickie uprawianie filozofii" - zastrzegał się w jednym z wywiad├│w. Mistrzem był dlań Roman Ingarden. Zasadami Ingardenowskiej fenomenologii kierował się w dogłębnych refleksjach nad muzyką, w hermeneutycznych poszukiwaniach jej istoty. Najbardziej jednak znany był z setek recenzji koncertowych, pisanych ciepło i z życzliwością dla omawianych tw├│rc├│w i wykonawc├│w, kt├│rych uznał za wartych pochwał. Wielu dojrzałych muzyk├│w utwierdził w słuszności drogi, jaką obrali, wielu młodych zachęcił do wkroczenia na tę drogę.
KRZYSZTOF BILICA

ROK LV • NR 6 • 20 MARCA 2011

Mysz w Ruchu


ROK LV • NR 6 • 20 MARCA 2011


2013r - Terminarz nadsy│ania materia│ˇw


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do gˇry  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa