Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  BASSOLO

Aleksander Gabryś to artysta wybitny: jest nie tylko znawcą tajnik贸w wsp贸łczesnego kontrabasu o repertuarze obejmującym kilkaset pozycji, lecz także muzykiem imponującym siłą zaangażowania w wykonywane utwory, czym wyr贸żnia się na tle chłodnej elegancji, dominującej w wysokiej klasy wykonawstwie nowej muzyki. Rozmaite rodzaje flażolet贸w, ekstremalnie wysokie podw贸jne glissanda poza gryfem (jak w Theraps Xenakisa), olbrzymie skoki interwałowe brzmią w jego wykonaniu przekonująco nie tylko dlatego, że Gabryś znakomicie opanował technikę, lecz także dlatego, że w jego grze słychać doskonałe wyczucie ich akustycznej natury - dzięki temu najbardziej brutalne i "brzydkie" dźwięki sprawiają fizyczną przyjemność. Umiejętności jego doceniły zar贸wno najlepsze europejskie zespoły (m.in. Ensemble Modern, Klangforum Wien), z kt贸rymi polski kontrabasista grywa, jak wielu kompozytor贸w, kt贸rzy dedykowali mu utwory.
Wydany przez Dux album składa się z dw贸ch płyt: pierwszą rozpoczyna An die Freude Ryszarda Gabrysia, ojca kontrabasisty, kt贸ry w tym utworze także śpiewa, recytuje i wydaje rozmaite odgłosy. Tak jak w kilku jeszcze kom颅pozycjach z tego albumu, w głosowe "akcje" muzyk angażuje się z pełnym przekonaniem, bez żadnego dystansu, zgodnie z oczekiwaniami tw贸rc贸w.
Kolejne trzy utwory są przeznaczone na kontrabas z towarzyszeniem orkiestry. Partie orkiestrowe w Musica concertante per violbasso e orchestra (1977) Witolda Szalonka także obejmują wiele niekonwencjonalnych efekt贸w uzyskiwanych na rozmaitych instrumentach, przede wszystkim dętych; rozbu颅dowane klastery sąsiadują z wyrazisty颅mi harmonicznie fragmenta颅mi. W Concerto-Fantasia (1999) Edwarda Bogusławskiego solistę można podziwiać w długich kadencjach, zaś Il cicerone Ryszarda Gabrysia to swego rodzaju teatr dźwięk贸w przedstawiający podr贸ż po kanałach Wenecji.
Na drugiej płycie znalazło się jedenaście utwor贸w kompozytor贸w zagranicznych i jeden polski - Dla Aleksandra (2009) Andrzeja Dziadka. Są tu klasyczne pozycje wsp贸łczesnego repertuaru kontrabasowego, jak C'est bien la nuit Giacinto Scelsiego i wspomniany Theraps. To prawdziwa uczta dla słuchacza, ale uwagę przykuwa kilka innych utwor贸w, choćby IYON - passage, jedyny na płycie utw贸r z elektroniką (przekształcone dźwięki kontrabasu), o "filozoficznym" nastroju i wielkiej urodzie dźwiękowej. W dw贸ch kompozycjach soliście towarzyszą inne instrumenty: dw贸ch pianist贸w przy jednym fortepianie we wczesnych (1968) 脡changes Griseya i harfa w Music for Double Bass and Harp Gwyna Pritcharda, w kt贸rym kontrabas brzmi niekiedy delikatnie i eterycznie.
Także w każdym z pozostałych utwor贸w tej płyty można znaleźć coś ciekawego - Gabryś jest zresztą jednym z tych wykonawc贸w, kt贸rych można słuchać dla nich samych. Warto też wspomnieć, choć to rzecz nie najważniejsza, o ładnej grafice na okładce.

Bassolo
Gabryś, Szalonek, Bogusławski, Cage, Grisey, Lauck, Dziadek, Roth, Scelsi, Oehring, Pritchard, Kn眉sel, Lee, Ir職aj, Xenakis
Aleksander Gabryś kontrabas, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej, dyr. Czesław Grabowski, Camerata Impuls, dyr. Małgorzata Kaniowska, Consuelo Giulanelli harfa, J眉rg Henneberger, Daniel Buess fortepian
Dux 0800/0801 (2010, 2CD)
KRZYSZTOF KWIATKOWSKI

ROK LV • NR 15 • 24 LIPCA 2011

Mysz w Ruchu


ROK LV • NR 15 • 24 LIPCA 2011


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa