Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  WOLF

Niemal r贸wno pięć lat temu, od końca czerwca do września 2006, Mojca Erdmann i Christian Gerhaher nagrywali w Monachium swoją wersję Śpiewnika włoskiego. Wykonawcą partii fortepianowej był Gerold Huber, kt贸ry z Gerhaherem wsp贸łpracuje od wielu lat - notabene na dziesięć wydanych do tej pory płyt pianisty, sześć dokumentuje wsp贸lną drogę tw贸rczą ich obu. To ważne, nauka pod okiem tego samego mistrza (był nim Dietrich Fischer-Dieskau) każe w podobny spos贸b rozumieć dzieło muzyczne, co oczywiście ma wpływ na efekt finalny.
Śpiewaczka miała innego preceptora - studiowała u Hansa Sotina, świetnego niemieckiego basa. Nie sądzę, by można było m贸wić w tym przypadku aż o starciu dwu odmiennych sposob贸w rozumienia p贸źnoromantycznej pieśni, na pewno jednak wydana w tym roku płyta wytw贸rni Sony dokumentuje r贸żnicę w czysto wokalnym podejściu do liryki Hugo Wolfa.
Gerhaher od lat porusza się w obrębie niemieckiej liryki wokalnej tropem swojego mistrza, starając się przy tym nie wpadać w pułapki, jakie grożą każdemu, kto absolutnie zawierzy wzorcowi. Ale nie ustrzegł się niekiedy charakterystycznego dla swego profesora sposobu frazowania, szczeg贸lnie tam, gdzie kompozytor odsuwa partię fortepianu na dalszy plan, a linię melodyczną prowadzi zgodnie z intonacją ludzkiej mowy. Nic dziwnego, przed sugestiami mistrza trudno się ustrzec, nawet podświadomie.
Fischer-Dieskau, r贸wnież jako autor biografii kompozytora, jest dla rozumienia tej muzyki autorytetem niekwestionowanym; interpretacja Śpiewnika włoskiego, jaką przedstawili wesp贸ł z Elizabeth Schwarzkopf p贸ł wieku temu stała się oczywistym punktem odniesienia dla kolejnych pokoleń wykonawc贸w i wersją "kanoniczną" dla słuchaczy. Pr贸by odejścia od tej idealnej interpretacji, owego "metra z S膷vres", nie pozostają bez wpływu na wyrazistość kreacji wokalnej, bo tam, gdzie wielki śpiewak nie zawahał się przed pewną groteskową dosadnością, gdzie ironia pokrywała wzruszenie, tam Gerhaher wydaje się niezdecydowany.
Może to zresztą kwestia artystycznego temperamentu, może też warunk贸w czysto wokalnych - czterdziestodwuletni obecnie artysta jest przede wszystkim lirykiem, dlatego najlepiej prezentuje się w pieśniach, w kt贸rych pierwiastek liryczny staje się najważniejszy. Za prawdziwą perełkę uważam wykonanie pieśni Wie viele Zeit verloch ich, dich zu lieben!
Mojca Erdmann otwiera sobie Wolfowski świat innym kluczem. Swoje pieśni śpiewa z prostodusznością dziecka albo raczej z naiwnością dorastającej dziewczyny, kt贸rej nieznane są jeszcze wszystkie pułapki świata. Charakter jej głosu - lekkiego jasnego sopranu (kt贸ry stanowczo lepiej brzmi nie forsowany) - skłania ku takiej interpretacji. Jest tu i liryzm, i chwile przelotnej zadumy, ale też wesołości, rozbawienia, niepozowanej zalotności. Śpiewaczka nie szuka drugiego dna, nie drąży podtekst贸w poetyckiego tekstu. Efekt jest więcej niż zadowalający.
Słucham tego wykonania ze wrastającym zainteresowaniem, bo w zetknięciu nieco "pękniętej" sztuki Gerhahera z zamierzoną prostotą wykonawczą Mojcy Erdmann tkwią napięcia tworzące zasadniczy walor płyty. Dodajmy do tego sztukę pianistyczną Gerolda Hubera, artysty, kt贸ry pr贸cz występ贸w solowych (Bach, Beethoven, Schubert, Brahms, ale i Gershwin, i Szostakowicz) wsp贸łpracuje z wieloma śpiewakami przy interpretacjach pieśni.
Nie wiem tylko, czy zapowiadana na okładce płyty nowa interpretacja Śpiewnika włoskiego nie jest po prostu nowym wykonaniem, wpisującym się jakoś w tradycję, w kt贸rej jest miejsce dla tak r贸żnych par, jak Ameling/Krause, Lott/Schreier czy Oelze/Blochwitz. Kolejne nagrania oczywiście zwiększają ra-dość wyboru, ale... wersję Schwarzkopf/Fischer-Dieskau trzeba mieć bezwzględnie, bo nie zawsze ma się czas na podr贸ż do S膷vres.


WOLF
Italienisches Liederbuch
Mojca Erdmann sopran, Christian Gerhaher baryton, Gerold Huber piano
Sony Music Entertaiment 88697727202 (2011)
LECH KOZIŃSKI

ROK LV • NR 18 • 4 WRZEŚNIA 2011

Mysz w Ruchu


ROK LV • NR 18 • 4 WRZEŚNIA 2011


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa