Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  CERHA

W tym roku przypadły osiemdziesiąte piąte urodziny Friedricha Cerhy, kompozytora, kt贸ry do niedawna kojarzył się przede wszystkim z dokończeniem przez niego trzeciego aktu Lulu Berga i z kilkoma własnymi operami wystawionymi w Austrii. Jego bogata tw贸rczość jest ostatnio powoli odkrywana i doceniana; w roku 2006 otrzymał Złotego Lwa na Biennale di Venezia. Mimo zaawansowanego wieku kompozytora, jego muzyka jest nadal aktualna, ponieważ Cerha nieustannie odnawia sw贸j język muzyczny, podejmuje eksperymenty, ciekawią go nowe możliwości techniczne.
W roku 1950 tw贸rca nawiązał bliski kontakt z wieloma awangardowymi artystami (r贸wnież malarzami i pisarzami), zaś Josef Polnauer, uczeń Sch枚nberga, pom贸gł mu odkryć dorobek II Szkoły Wiedeńskiej. Od roku 1956 uczestniczył w kursach w Darmstadcie, w 1958 wraz z Kurtem Schwertsikiem założył zesp贸ł nowej muzyki Die Reihe. Jego technika kompozytorska ewoluowała od serializmu do wykorzystania pasm dźwiękowych nowego spojrzenia na tonalność, całkowicie wolnego od ujęć tradycyjnych, stylistycznych hybryd sięgających do popularnej muzyki wiedeńskiej, element贸w folkloru i egzotyki. Zbliżył się do muzyki spektralnej, w ostatnich utworach zaś do "kompozytorskiego intuicjonizmu" wykorzystującego niepowiązane ze sobą rodzaje materiału. Nagrane na płycie firmy Kairos utwory są właśnie przykładem ostatniego - jak dotąd - etapu jego tw贸rczości.
Instants (2006-2007) to obszerny, trwający 33 minuty dwuczęściowy utw贸r, wspaniale wykonany przez orkiestrę WDR pod dyrekcją Petera Rundela. Całość jest pomyślana jako zestawienie "chwil" - gwałtownych, ekspresjonistycznych gest贸w tworzących złożoną dramaturgię, urozmaiconą i gęstą sieć, w kt贸rej podziwiać można świeżość inwencji i mistrzostwo instrumentacji.
Także Neun Bagatellen na trio smyczkowe (2008) pomyślane zostały jako następstwo wyraźnie zr贸żnicowanych aforyzm贸w o odrębnej ekspresji (z oznaczeniami w partyturze w rodzaju "adirato, marcato", "Malinconia", "capriccioso", "molto calmo", "con ostinatezza"), w stylu mocno kojarzącym się z II Szkołą Wiedeńską i o dość złożonym obrazie dźwiękowym, por贸wnywalnym z Triem op. 45 Sch枚nberga lub Ikhoor Xenakisa.
Pochodzący z roku 2009 Bruchst眉ck, getr盲umt na zesp贸ł (Klangforum Wien pod batutą Sylvaina Cambrelinga) to z kolei utw贸r wolny, statyczny, jakby zawieszony w przenikliwej wiązce dźwięk贸w zdominowanej przez alikwoty, w większości utrzymany w pianissimo, z rzadkimi, podobnymi do dzwon贸w, brzmiącymi jak odmierzanie czasu dźwiękami - muzyka nieco złowieszcza, lecz urzekająca niczym sen, pochwała powolności, tego dziwnego żywiołu, obcego naszemu rozgorączkowanemu światu.

CERHA
Bruchst眉ck getr盲umt, Neun Bagatellen, Instants
Zebra Trio, WDR Sinfonieorchester K枚ln, Klangforum Wien, dyr. Sylvain Cambreling, Peter Rundel
Kairos KAI 0013152 (2011)
GIANLUIGI MATTIETTI

ROK LV • NR 24 • 27 LISTOPADA 2011

Mysz w Ruchu


ROK LV • NR 24 • 27 LISTOPADA 2011


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa