Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  WIDMANN

J枚rg Widmann, uczeń Henzego, Goebbelsa i Rihma, zyskał wielkie uznanie jako kompozytor - z zainteresowaniem oczekiwana jest jego opera Babylon, kt贸ra będzie wystawiona w październiku roku 2012 w Monachium. Artysta nie porzucił jednak kariery wirtuoza klarnetu i wielu znanych kompozytor贸w napisało dla niego utwory. Także na tej płycie można podziwiać go w podw贸jnej roli kompozytora i wykonawcy w napisanych w roku 1997 F眉nf Bruchst眉cke na klarnet i fortepian, w kt贸rych liczący sobie w贸wczas dwadzieścia dwa lata tw贸rca badał ekstrema możliwości tego instrumentu. Nagranie jest interesujące r贸wnież dlatego, że Widmannowi towarzyszy Heinz Holliger, inny znany kompozytor i wykonawca-oboista, kt贸ry okazuje się r贸wnież niezłym pianistą.
W Elegie na klarnet z orkiestrą z roku 2006 niemiecki tw贸rca skupia się na ekspresyjnych właściwościach instrumentu. Podobnie jak w innych jego nowszych utworach, strukturę formalną określa tu linearna narracja - wielki lament rozwijający się wok贸ł mocno zr贸żnicowanej partii klarnetu. Partie orkiestrowe, w innych utworach Widmanna zadziwiające blaskiem i przepychem, ekstrawertyzmem i bogactwem odniesień stylistycznych - tu wydają się oczyszczone i zredukowane do tego, co najistotniejsze, mimo to kolorystycznie nadal są bardzo wyrafinowane.
To samo w Messe, kompozycji na wielką orkiestrę z roku 2005 pomyślanej jako "msza bez sł贸w", z częściami Kyrie, Gloria, Crucifixus i Et resurrexit o wielkiej sile ekspresji. Ten bardzo złożony utw贸r wychodzi od prostych element贸w: rozrzedzonych brzmień, uroczystych i bardzo pomysłowych progresji (otwierających i zamykających Mszę i dominujących w Glorii), długich odcink贸w monodycznych (jak choćby partia głosu na początku Kyrie - najbardziej rozbudowanej części, zajmującej połowę całego utworu), kr贸tkich interludi贸w i fragment贸w kontrapunktycznych przedzielających poszczeg贸lne części i nieubłaganego crescenda w końcowym Resurrexit.


WIDMANN
Messe, F眉nf Bruchst眉cke, Elegie
J枚rg Widmann klarnet, Heinz Holliger fortepian, Deutsche Radio Philharmonie, dyr. Christoph Poppen
ECM 2110 (2011)
GIANLUIGI MATTIETTI

ROK LV • NR 26 • 25 GRUDNIA 2011

Mysz w Ruchu


ROK LV • NR 26 • 25 GRUDNIA 2011


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa