Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  Ogniste koncertowanie

Po dziesięciu latach zesp贸ł Caf茅 Zimmermann zakończył realizację kompletu nagrań muzyki orkiestrowej Jana Sebastiana Bacha. Obejmuje on 24 kompozycje, w tym koncerty skrzypcowe i klawesynowe. Firma Alpha, wydając ostatnią płytę z tej serii, zebrała wszystkie nagrania i opublikowała je w jednym boksie - dla tych meloman贸w, kt贸rym bachowskie interpretacje francuskiego zespołu umknęły to dobra okazja, by je poznać.

O pierwszej płycie z 2001 roku pisałem na tych łamach przed laty, podkreślając oryginalność i świeżość interpretacji proponowanych przez w贸wczas początkujący zesp贸ł. Ostatnie nagrania w pełni potwierdzają tamte spostrzeżenia, można wręcz uznać je za znakomite podsumowanie całego cyklu. Mają wszystkie te zalety, kt贸re uczyniły z założonego i kierowanego przez C茅line Frisch i Pablo Valettiego zespołu istnego łowcę nagr贸d Diapason d'Or. Interpretacje są żywe, pełne energii, wykwintnej elegancji i wdzięku, a jednocześnie nad wyraz precyzyjne, tak jeśli chodzi o kształtowanie og贸lnej koncepcji każdego z dzieł, jak pod względem techniki. To wyjątkowy przykład harmonijnego połączenia wartości intelektualnych i zmysłowych, fantazji, intuicji artystycznej, dobrego smaku, a wreszcie mistrzowskiego warsztatu wszystkich muzyk贸w.
Choć kompozycje te umownie określamy jako orkiestrowe, to zdecydowana ich większość jest wykonana w pojedynczej obsadzie głos贸w. Nieliczne wyjątki to - umieszczone właśnie na ostatnim krążku - dwa dzieła: IV Suita (Ouverture) D-dur BWV 1069 oraz I Koncert brandenburski F-dur BWV 1046. W obu istotną rolę odgrywa czynnik taneczny, eksponowany przez muzyk贸w z dużym wyczuciem i wdziękiem. Rytmice i akcentuacji artyści z Caf茅 Zimmermann zawsze poświęcają dużo uwagi, co jest szczeg贸lnie cenne przy modelowaniu partii continuo: ekspresyjnej, zr贸żnicowanej, będącej podstawą kształtowania r贸wnież pozostałych segment贸w kompozycji. Istotną rolę odrywa też tempo, zwykle żywe i dodające muzyce dynamizmu, jak choćby w Koncercie klawesynowym A-dur BWV 1055. Partię solową w tym utworze wykonała C茅line Frisch, do kt贸rej w kolejnym - Koncercie a-moll na cztery klawesyny BWV 1065 - dołączyli jeszcze Anna Fontana, Dirk Boerner i Konstance Boerner.
Nie tylko gra zespołowa, także popisy solist贸w należą do mocnych punkt贸w wszystkich omawianych tu nagrań. Nie ma w nich nieuzasadnionego epatowania wirtuozerią; nadrzędną intencją muzyk贸w jest jak najdoskonalsze wkomponowanie wykonywanych partii w fakturę całego dzieła, zgodnie z ideą barokowego "concertare", czyli wsp贸łzawodniczenia na zasadach dialogu. W Koncercie A-dur początkowo można odnieść wrażenie, że partia solowa jakby znika w tle; z czasem jednak przyzwyczajamy się do tych naturalnych, nie studyjnie wykreowanych proporcji dynamicznych owej rozmowy klawesynu z zespołem.
Tu dochodzimy do ważnej wartości tych nagrań - znakomitej reżyserii. Dzięki przejrzystemu, przestrzennemu i pełnemu brzmieniu ansamblu, muzyczna narracja dociera do nas w niczym nie zakł贸cony spos贸b, słyszymy w niej każdy zwrot czy zawieszenie myśli, podziwiamy jej subtelnie ornamentowaną afektację. Możemy w pełni cieszyć się tym głeboko retorycznym spojrzeniem na muzykę Bacha.
Na okładce kompletu Concerts avec plusieurs instruments powt贸rzono ilustrację z pierwszej płyty cyklu. To reprodukcja obrazu Jean-脡tienne Liotarda La Chocolatičre, na kt贸rym widzimy młodą piękną służącą, niosącą tacę z porcelanową filiżanką i szklanką wody. Domyślamy się, że nap贸j w filiżance jest pyszny i aromatyczny, i tak samo nie ulega wątpliwości, że znajdujące się w tym komplecie interpretacje Caf茅 Zimmermann będą dla nas prawdziwymi delicjami, kt贸rych smak na długo pozostanie w pamięci.


BACH

Concerts avec plusieurs instruments (vol. 1-6)
Caf茅 Zimmermann, dyr. C茅line Frisch, Pablo Valetti
Alpha 811 (2011)

WITOLD PAPROCKI

ROK LVI • NR 2 • 22 STYCZNIA 2012

Mysz w Ruchu


ROK LVI • NR 2 • 22 STYCZNIA 2012


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa