Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  SACER NIDUS. ŚWIĘTE GNIAZDO

Sacer Nidus to czwarta płyta w dorobku Ensemble Peregrina, międzynarodowego zespołu zajmującego się wykonawstwem muzyki średniowiecznej, a założonego i kierowanego przez Polkę - Agnieszkę Budzińską-Bennett. Trzon grupy tworzą trzy śpiewaczki, ale na omawianej płycie w składzie odnajdujemy pięcioro wykonawc贸w: poza naszą rodaczką, grającą r贸wnież na harfie, są to śpiewaczki Kelly Landerkin, Cristina Rosario, Agnieszka Tutton oraz Baptiste Romain (fidel, lira). Opierając się na tej stosunkowo skromnej obsadzie udało się artystom wykreować piękny i uduchowiony muzyczno-poetycki świat, dla nas tym bardziej atrakcyjny, iż odwołuje się do historii Polski, sięga do pradziej贸w państwowości i chrześcijaństwa naszego kraju.
Na płytę wybrano utwory bezpośrednio lub pośrednio związane z trzema bohaterami zjazdu gnieźnieńskiego w roku 1000: Bolesławem Chrobrym, Ottonem III oraz św. Wojciechem, nad kt贸rego szczątkami władcy się pochylali. Najwięcej tekst贸w poświęconych jest męczennikowi, w tym słynne sekwencje "Annua recolamus", "Hac festa die", "Salve sidus Polonorum", "O preclara Adalberti". Dopełniają je pomniejsze śpiewy liturgiczne oraz pieśni odnoszące się do polskiego księcia i cesarza - ich imiona pojawiają się także we wspomnianych już utworach. O rodzie Ludolfing贸w traktuje "melodia ottońska", utrzymana w charakterze epickiej opowieści, a przywołująca skojarzenia z prowansalskimi chansons de geste; Bolesława wspomina lament zaczerpnięty z Kroniki Galla Anonima. Ostatni wymieniony utw贸r został w całości zrekonstruowany; w kilku innych przypadkach mamy do czynienia z rekonstrukcjami częściowymi. Między utworami wokalnymi pojawiają się opracowania bądź improwizacje instrumentalne, a całość otwiera jedyna pieśń w języku polskim - Bogurodzica, umieszczona w programie, gdyż przez pewien czas była błędnie przypisywana św. Wojciechowi.
Intrygujący jest zatem już sam dob贸r utwor贸w, ale o wartości płyty przesądza jakość interpretacji. W śpiewie zespołu zwraca uwagę brzmieniowa harmonia, ładna, nienarzucająca się barwa głos贸w oraz precyzja warsztatowa - dzięki tym cechom wykonawcy potrafili wszystkim melodiom nadać klarowną postać i uwypuklić ich giętki kształt. Artystki z wyczuciem dozują ekspresję, subtelnie r贸żnicują nastr贸j poszczeg贸lnych utwor贸w, starając się za pomocą naturalnych środk贸w wyrazić w nich radość, chwałę, smutek albo majestat. W podobny spos贸b wprowadzają r贸wnież improwizowany wielogłos (także w Bogurodzicy), traktowany tu nie jako element popisu, lecz szlachetny, dodający muzyce splendoru ornament.
Na pochwałę zasługują instrumentalne akompaniamenty, zwłaszcza ten w Magnus Cesar Otto, grany na lirze przez Baptiste Romaina - artysta z wyczuciem dodaje opowieści elementu ilustracyjności, a przez to pogłębia przekaz. Świetnym pomysłem okazało się r贸wnież włączenie czterech opracowań instrumentalnych - te chwile refleksyjnego oddechu urozmaicają formę i aurę brzmieniową całego programu.
Agnieszce Budzińskiej-Bennett winniśmy szczeg贸lną wdzięczność za tę płytę, nie tylko za piękno i profesjonalizm interpretacji, lecz i za popularyzację kultury i historii Polski. Pośr贸d artyst贸w działających za granicą założycielka Ensemble Peregrina jest dziś jednym z najlepszych ambasador贸w naszego kraju.


SACER NIDUS. ŚWIĘTE GNIAZDO
Św. Wojciech, Bolesław I Chrobry i Otton III w muzyce średniowiecznej
Ensemble Peregrina, dyr. Agnieszka Budzińska-Bennett
Raumklang RK 3106 (2012)
WITOLD PAPROCKI

ROK LVI • NR 4 • 19 LUTEGO 2012

Mysz w Ruchu


ROK LVI • NR 4 • 19 LUTEGO 2012


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa