Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  ANDRIESSEN

Wystawiony po raz pierwszy w lipcu roku 2010 monodram Ana膹s Nin na głos i zesp贸ł oparty jest na tekstach skandalizujących dziennik贸w amerykańskiej pisarki, pionierki nowoczesnego feminizmu. Zanim Louis Andriessen przeczytał te dzienniki, znał już dobrze muzykę Joaqu铆na Nina, ojca pisarki, pochodzącego z Katalonii kubańskiego kompozytora i pianisty, kt贸ry przez pewien czas pozostawał z c贸rką w kazirodczym związku. Wspomnienie o tym stanowi swego rodzaju kulminację utworu opowiadającego r贸wnież o trzech innych kochankach Nin, kt贸rymi byli Antonin Artaud, Henry Miller i psychoanalityk Ren茅 Allendy.
Jej wspomnienia są przekazane przez kolaże z pism i list贸w Nin oraz czarno-białe (lecz nieautentyczne) filmy z epoki - z nich wyłania się bogaty w odcienie portret pisarki: ironia, desperacja, namiętności, a także czułość i delikatna strona jej osobowości.
Z dramatyczną intensywnością opowieści kontrastuje typowa dla Andriessena muzyka: bardzo chłodna, prawie niewzruszona w wyrafinowanej narracji, nieco mechaniczna, kt贸rą kompozytor odtwarza atmosferę lat trzydziestych. Jak sam stwierdził, temat utworu nie interesował go od strony psychologicznej ani literackiej, podobnie jak nieważna dla niego była historyczna prawda: "Zgodność z rzeczywistością jest tu nieistotna. Siła osobowości Ana膹s Nin tkwi w kreowaniu życia przez pisanie. Jest ona podobna kompozytorom, kt贸rych uwielbiam, umiejącym nawiązać do historii i czerpać z muzycznej tradycji - tego rodzaju tw贸rczy dialog z przeszłością nie jest konserwatyzmem, wręcz przeciwnie".
Zesp贸ł złożony z dziewięciu instrument贸w nawiązuje do brzmienia lat trzydziestych: saksofony, klarnety i perkusja brzmią jak mała orkiestra cyrkowa w muzyce pełnej rytmu, energii i nawiązań do jazzu. Znakomity Nieuw Amsterdams Peil gra na scenie bez dyrygenta. Pozbawiona element贸w lirycznych partia wokalna jest pomyślana raczej jako sucha deklamacja, rola pełniąca funkcję czysto narracyjną.
Monodram Andriessena powstał dla Cristiny Zavalloni, muzy kompozytora - od strony scenicznej jej interpretacja stwarza wrażenie wiarygodnej. Przedstawienie w oszczędnej reżyserii Jeroena de Mana rozgrywa się wok贸ł szezlongu, na kt贸rym Ana膹s Nin wspomina swą przeszłość.
Album został opatrzony ciekawą dokumentacją dotyczącą Andriessena i jego utworu oraz wywiadem z tw贸rcą.

Andriessen
Ana膹s Nin
Nieuw Amsterdams Peil, Cristina Zavalloni sopran,reż. Jeroen de Man
Attacca ATT 2011127 (DVD, 2011)
GIANLUIGI MATTIETTI

ROK LVI • NR 6 • 18 MARCA 2012

Mysz w Ruchu


ROK LVI • NR 6 • 18 MARCA 2012


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa