Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  MAHLER

Ubiegły rok pomnożył dyskografię mahlerowską o kolejne nagranie Czarodziejskiego rogu chłopca, jednego z najpopularniejszych cykl贸w pieśniarskich w europejskiej literaturze wokalnej. Michael Gielen wzbogacił wykonanie o Blumine, umieszczając usunięty przez kompozytora fragment jego I Symfonii po pieśni Der Tamboursg'sell (źr贸dłem utworu jest niezachowana oprawa muzyczna przygotowana przez młodego Mahlera do sztuki Josepha Victora von Scheffela Trębacz z S盲ckingen). Blumine zwykło się wykonywać jako utw贸r samodzielny lub włączać do I Symfonii, rekonstruując w ten spos贸b jej pierwotną, pięcioczęściową formę. Rozbudowana partia trąbki w tym kameralnym jak na symfonika dziele zapowiada na płycie kolejną pieśń: Wo die sch枚nen Trompeten blasen.
Koncepcja Gielena, zrazu zaskakująca, wydaje się po chwili atrakcyjna i umotywowana. Chwila jednak mija prędko i wtrącona część zaczyna uwierać, jest po prostu zbyt symfoniczna, przywodzi na myśl zgoła inny świat niż wykreowany przez tw贸rc贸w zbioru Des Knaben Wunderhorn. Co więcej, dyrygent dołączył do grona muzyk贸w, kt贸rzy (jak na przykład Riccardo Chailly z Royal Concertgebouw Orchestra) starają się przedstawić "pełny" obraz inspiracji Mahlera zbiorem Arnima i Brentano, czego dowodzi nie tylko uwzględnienie pieśni Urlicht, wieńczącej II Symfonię, ale i włączenie do cyklu finałowej pieśni z IV Symfonii - Das himmlische Leben. Z tą koncepcją zgadzam się bez zastrzeżeń.
Niemal w każdej płytowej wersji porządek poszczeg贸lnych pieśni jest inny. R贸żna bywa także obsada wokalna - poza pieśniami przypisanymi głosowi męskiemu (jak Der Tambourg'sell,Revelge) lub głosowi żeńskiemu (Urlicht), możliwe są rozmaite kombinacje.
"Komponując" Mahlerowski cykl Michael Gielen wziął pod uwagę dwa aspekty: dramaturgiczny i harmoniczny. Nie odżegnuje się od tradycji dozwalającej dialogować sopranowi i barytonowi, mimo że praktyka ta, jak podkreślają puryści, nie pochodzi z czas贸w kompozytora, a utarła się p贸źniej (koncepcję "naprzemienną" wybrał m.in.Kaspszyk w swoim koncercie we Wrocławiu, jej orędownikiem jest też Philippe Herreweghe w nagraniu dla wytw贸rni Harmonia Mundi). Decyzja niemieckiego dyrygenta ma swoje zalety: dialogowane pieśni są udramatyzowane, teatralne. W takiej wersji przedstawiono aż jedną trzecią z piętnastu umieszczonych na płycie utwor贸w.
Christiane Iven i Hanno M眉ller-Brachman zebrali za sw贸j występ w nagraniu Gielena na og贸ł bardzo dobre recenzje, nie podzielam jednak tych entuzjastycznych opinii. Śpiewaczka dysponuje głosem o ładnej jasnej barwie, potrafi go i rozświetlić (Das himmlische Leben), i ściemnić, zasnuć mgiełką (Urlicht), ale w por贸wnaniu z Barbarą Bonney (z Chailly, Decca 2000), a zwłaszcza z Lucią Popp (Tennstedt, EMI 1986), by nie wspomnieć o kreacji Elizabeth Schwarzkopf, brak jej wyrazistości. Barytonowi nie chcę i nie mogę niczego w tym akurat względzie zarzucić, trudno mi jednak było przyzwyczaić się do niemiłej "starczej" barwy mocnego skądinąd głosu tego śpiewaka. Nie jest to kwestia wieku, a raczej konieczność sprostania tessyturze pieśni Mahlera. Hanno M眉ller-Brachmann jest z natury bas-barytonem i wysokie dźwięki nie przychodzą mu z łatwością; głos robi się wtedy rzadki i nieprzyjemnie chrapliwy. Dlatego zaproszenie tego akurat śpiewaka uważam za błąd obsadowy, w cyklu tym wolę bowiem słyszeć barytona sensu stricto, kt贸ry zabrzmi pewnie r贸wnież w dole skali.
Orkiestra z Baden-Baden, z kt贸rą Gielen stale nagrywa, okazuje się dobrym akompaniatorem. Jest wyważona, spokojna, nie porywa, ale budzi szacunek dbałością o szczeg贸ł (np. Lob des hohen Verstands), a czasem ujmuje subtelnością (Blumine). Warto posłuchać tego wykonania - choćby po to, by się ze mną nie zgodzić.


MAHLER
Des Knaben Wunderhorn
Christiane Iven sopran, Hanno M眉ller-Brachman bas-baryton, SWR Sinfonieorchester Baden-Baden und Freiburg, dyr. Michael Gielen
H盲nssler Classic 93.274 (2011)
LECH KOZIŃSKI

ROK LVI • NR 6 • 18 MARCA 2012

Mysz w Ruchu


ROK LVI • NR 6 • 18 MARCA 2012


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa