Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  BRAHMS, ARENSKY

Trio fortepianowe C-dur, jedno z licznych tri贸w Brahmsa, oraz Trio d-moll, będące dziełem życia Antona Areńskiego, to utwory zaliczane do kanonu kameralistyki.
Od pierwszych dźwięk贸w utworu Brahmsa jest oczywiste, że obcujemy z dziełem o dużym ładunku emocjonalnym, głębokim w warstwie wyrazowej. W Allegro moderato wykonawcy starali się ukazać całą powagę tej muzyki - to interpretacja pełna energii, podkreślająca kontrasty dynamiczne. Grę Tria cechuje pełny, nasycony dźwięk, kt贸ry tylko niekiedy, w wysokim rejestrze partii skrzypiec albo w rozbudowanych akordach fortepianu, wydaje się nazbyt intensywny.
Dobrze rozłożone zostały akcenty dramatyczne w wariacjach w Andante con moto, o poetyckim, refleksyjnym zakończeniu. Idylliczny ton, wyprowadzony w triu Scherza, został skontrastowany z burzliwymi, emocjonalnymi w charakterze odcinkami skrajnymi. Ten typ wypowiedzi muzycy przenieśli też do finału, nie brak tu jednak dużo lżejszych, finezyjnych fragment贸w z figlarną wręcz artykulacją, zgodną z określeniem części Allegro giocoso.
W całym utworze patos (w kilku miejscach może zanadto wybujały), liryzm i pastoralność zgodnie ze sobą egzystują bądź niekiedy zderzają, co buduje na wskroś romantyczne odczytanie dzieła, z silnie wyeksponowaną warstwą uczuciową.
Jeszcze intensywniejsza emocjonalnie jest interpretacja Tria Areńskiego. Wyraźny w muzyce rosyjskiego kompozytora czynnik melodyczny został odczytany i oddany przez Trio Vivo z pełnym przekonaniem, a kantyleny poszczeg贸lnych instrument贸w, zwłaszcza wiolonczeli, stały się pozytywnym znakiem rozpoznawczym tej interpretacji. Szczeg贸lnie wyraźnie słychać to w przejmującej, uduchowionej Elegii. Smutek sąsiaduje tu z pogodnym liryzmem i raz po raz kontrapunktowany jest funeralnie pobrzmiewającymi akordami fortepianu. Dla odmiany w drugiej części cyklu, Scherzu, uderza Mendelssohnowska wręcz lekkość i wdzięk.
Płyta jest fonograficznym debiutem utworzonego przez artyst贸w związanych z ł贸dzką Akademią Muzyczną Tria Vivo, nie ulega jednak wątpliwości, że mamy do czynienia z dojrzałymi muzykami, pewnymi swych artystycznych wizji. Rodzinne zgranie zespołu i wysoki poziom warsztatowy instrumentalist贸w gwarantuje rzetelną, a chwilami wręcz wyrafinowaną kameralistykę.


BRAHMS
Trio fortepianowe C-dur op. 87
ARENSKY
Trio fortepianowe d-moll op. 32
Vivo Trio w składzie: Magdalena Kling-Fender skrzypce, Robert Fender wiolonczela, Katarzyna Kling fortepian
Dux 0837 (2011)
WITOLD PAPROCKI

ROK LVI • NR 9 • 29 KWIETNIA 2012

Mysz w Ruchu


ROK LVI • NR 9 • 29 KWIETNIA 2012


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa