Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  DRESDEN CONCERTI

O muzyce saksońskiej czas贸w baroku dowiadujemy się coraz więcej i to nie tylko za sprawą wielkich dzieł Bacha. Uwagę badaczy i wykonawc贸w zajmują r贸wnież mniej znani kompozytorzy związani z dworem drezdeńskim zwłaszcza w czasach jego świetności, a więc w pierwszej połowie XVIII wieku, kiedy to zasiadający na elektorskim tronie dwaj kolejni Wettyni nosili jednocześnie koronę Polski. Okres panowania Augusta II Mocnego i Augusta III był szczeg贸lnie łaskawy dla muzyki, a kapela i opera drezdeńska uchodziły za najznamienitsze zespoły w Europie. Nic dziwnego zatem, że artyści z Drezna chętnie dzisiaj sięgają po tworzoną w贸wczas muzykę, o czym świadczy m.in. ta płyta.
Dresdner Kapellsolisten, zesp贸ł wyłoniony z S盲chsische Staatskapelle Dresden, pracujący pod kierunkiem kontrabasisty Helmuta Branny'ego, wykonuje przede wszystkim muzykę XVIII i XIX wieku. Tu wybrano dzieła kompozytor贸w r贸żnych nacji, kt贸rzy tworzyli świetność p贸źnobarokowego Drezna. Są to trzej Czesi: Jan Dismas Helenka, Jan Jiři Neruda i Antonin Reiche-nauer, Włoch - Tomaso Albinoni i Saksończyk - Johann David Heinichen. Ich muzyka to jakby podsumowanie estetyki epoki, tylko Sinfonia A-dur Nerudy wkracza już w obszar stylu galant.
Orkiestra liczy niespełna trzydziestu wykonawc贸w, co ciekawe - grają oni na wsp贸łczesnych instrumentach. W dobie zespoł贸w specjalizujących się ściśle w dawnym lub nowym repertuarze to dość rzadkie zjawisko, jednak informacja o "zgłębianiu historycznych praktyk wykonawczych" nie jest w tym przypadku tylko reklamowym sloganem. Rzeczywiście, drezdeńscy soliści odtwarzają ten repertuar z dużym znawstwem i smakiem, z poszanowaniem wymog贸w stylu i bez jakiegokolwiek symfonicznego patosu. Słychać to zar贸wno w grze całego ansamblu, jak i poszczeg贸lnych muzyk贸w - kilkoro miało okazję popisać się w partiach solowych. W Koncercie g-moll Reichenauera na fagot jest to Erik Reike, w Koncercie D-dur Albinoniego skrzypaczka Suzanne Branny, w Sinfonia a otto Zelenki, poza wymienionymi także oboista Andreas Lorenz i wiolonczelista Andreas Priebst, wreszcie w Koncercie G-dur Heinichena cała grupa dęta (flety, oboje, fagot).
Trzeba przyznać, że nawet brzmieniowo udało się muzykom zbliżyć do orkiestr barokowych. Grają nasyconym dźwiękiem, stroniąc od nadmiernej wibracji, precyzyjnie artykułując i frazując, z mocnym osadzeniem w continuo. Wyraźnie eksponują r贸wnież praktykę zdwajania partii skrzypiec obojami, co dodaje ich interpretacjom jeszcze większej autentyczności. Na pochwałę zasługuje r贸wnież strona wyrazowa wszystkich utwor贸w, w szczeg贸lności Zelenki i Heinichena, kt贸rych kompozycje pełne są retorycznych kontrast贸w, wysmakowanych szczeg贸ł贸w, a w przypadku tego ostatniego także element贸w malarstwa dźwiękowego.
To wszystko w połączeniu z żywiołowym, miejscami wręcz błyskotliwym ujęciem muzyki, daje efekt wydawać by się mogło niemożliwy do osiągnięcia przez orkiestry typu symfonicznego. A jednak...
Polecam tę płytę uwadze kierownik贸w artystycznych naszych filharmonii, kt贸re, jak się okazuje zbyt pochopnie, eliminują ze swego repertuaru muzykę tego okresu. Z grupą otwartych i zaangażowanych, choć dysponujących wyłącznie tradycyjnym instrumentarium wykonawc贸w można stworzyć efektowne i stylistycznie uzasadnione interpretacje barokowych dzieł.


DRESDEN CONCERTI
Zelenka, Heinichen, Neruda, Albinioni, Reichenauer
Dresdner Kapellsolisten, dyr. Helmut Branny
Sony Classical
88697975862 (2011)
WITOLD PAPROCKI

ROK LVI • NR 10 • 13 MAJA 2012

Mysz w Ruchu


ROK LVI • NR 10 • 13 MAJA 2012


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa