Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  HARVEY

Opera Jonathana Harveya, wykonana po raz pierwszy w roku 2007 w Th茅芒tre de Luxembourg, a zarejestrowana w tym samym roku na Holland Festival w Amsterdamie, podejmuje temat Wagnerowskiej opery Die Sieger, inspirowanej buddyjską legendą, kt贸rej postaciami są Prakriti i Ananda - zarys naszkicował Wagner w roku 1856, potem pomysłu zaniechał, ale wiele element贸w włączył do Parsifala.
Jean-Claude Carri膷re, podobnie jak Harvey zainteresowany buddyzmem, za podstawę libretta przyjął pochodzący od Wagnera oryginał i połączył z wątkami pochodzącymi z buddyjskich źr贸deł, np. Tybetańskiej księgi umarłych. Tekst wykorzystuje zestawienie świata realnego z wyobrażonym: opera rozpoczyna się w roku 1883 w Palazzo Vendramin w Wenecji, gdzie siedemdziesięcioletni Wagner podejmuje pracę nad nową operą. Jest nerwowy, niespokojny, czuje, że zabraknie mu na nią czasu, i po kł贸tni z Cosimą przechodzi zawał. Ostatnim chwilom jego życia towarzyszą halucynacje, wizje tamtego świata, w kt贸rych Wagner, mając za przewodnika (w rodzaju Wergiliusza) buddyjskiego mnicha Vairochanę, widzi i słyszy swą nienapisaną operę. Opowiada ona historię skazanej na niepowodzenie miłości mnicha Anandy i młodej, pięknej Prakriti, służącej w nędznej gospodzie - sam Budda wyjaśnia tę miłość jako część cyklu reinkarnacji, ponowne przeżywanie nieszczęśliwej miłości z poprzedniego życia Anandy. Prakriti wyrzeka się swego pożądania, by połączyć się z Anandą w duchowej kontemplacji. Mając swą operę przed oczami, Wagner na chwilę odzyskuje świadomość i umiera.
W dziewięciu scenach składających się na Wagner Dream angielski tw贸rca (pozostający pod wpływem muzyki Stockhausena, podr贸ży do Tybetu i Nepalu, lektur mistycznych i filozoficznych, autor wydanej przez University of California Press książki Quest of Spirit) konfrontuje światy Wagnera i Buddy ("świat ciężki i lekki"), ukazuje odmienność kultury Zachodu i Wschodu (tylko przez wyrzeczenie zar贸wno uciech, jak b贸lu można osiągnąć wyzwolenie). Bada granice między słowem a śpiewem, między czasem historycznym, przedstawianym przez aktor贸w (Wagner, Cosima, lekarz) a zawieszonym czasem snu (śpiewu i elektroniki).
Jest tu także trochę odniesień do Wagnera, jak choćby w strukturach harmonicznych wywiedzionych z akordu tristanowskiego - kunsztownie opracowanych, co nie dziwi u kompozytora
zawsze starannie dbającego o harmonię, kt贸ry poznawał w IRCAM-ie muzykę spektralną i kt贸ry określany bywa jako najbardziej francuski spośr贸d tw贸rc贸w brytyjskich. Muzyka często wkracza na obszary bliskie ciszy, podkreśla emocje w spos贸b delikatny, za pomocą echa, subtelnej gry perkusji, metalicznych rezonans贸w, polifonicznych fragment贸w o nieco madrygałowym charakterze. Wykorzystuje r贸wnież r贸żne barwy, niekt贸re instrumenty są skojarzone z postaciami: waltornia z Wagnerem, flet basowy z Prakriti, ob贸j d'amore z Anandą, inne zaś (tabla i tampura) nadają całości specyficzny, orientalny i "rytualny" koloryt.
Ważną rolę odgrywa powierzona Gilbertowi Nuono elektronika: przekształcenia dźwięku instrument贸w na żywo i subtelne uprzestrzennienie przyczyniają się do stworzenia wrażenia ciągłego przepływu, echa głos贸w w przyrodzie. Znakomity jest zesp贸ł Ictus pod dyrekcją Martyna Brabbinsa, a także soliści wokalni: łagodna, pełna liryzmu Claire
Booth jako Prakriti, tenor Gordon Gietz w melizmatycznej partii Anandy oraz Matthew Best i Dale Duesing w poważnych, śpiewanych głębokim basem rolach mnicha Vairochany i Buddy.


HARVEY
Wagner Dream
Claire Booth, Gordon Gietz, Matthew Best, Dale Duesing, Rebecca de Pont Davies, Richard Angas, aktorzy, Ictus Ensemble, dyr. Martyn Brabbins
Cypres CYP 5624
(2011, 2CD)
GIANLUIGI MATTIETTI

ROK LVI • NR 11 • 27 MAJA 2012

Mysz w Ruchu


ROK LVI • NR 11 • 27 MAJA 2012


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa