Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  HILLBORG

Cztery nagrane na płycie utwory ukazują orkiestrowe mistrzostwo Andersa Hillborga - muzyka jest pełna niespodzianek, bogata w barwy i hipnotyczne, zmysłowe rytmy, finezyjna harmonicznie, odnajdujemy w niej elementy tematyczne i tonalne, lecz zawsze wykorzystane niebanalnie, bez ślad贸w neoromantyzmu czy regresywności. Nie przypadkiem Hillborg był pierwszym szwedzkim kompozytorem zaproszonym (w roku 2011) do wsp贸łpracy z Berlińskimi Filharmonikami.
Urodzony w roku 1954 tw贸rca po ukończeniu studi贸w w Kr贸lewskim Konserwatorium w Sztokholmie odkrył muzykę Briana Ferneyhougha, a także Ligetiego, Xenakisa i Feldmana. Zainteresował się następnie muzyką spektralną, kt贸rą studiował w Paryżu. Dłuższy czas zajmował się muzyką elektroniczną, a do tworzenia na orkiestrę powr贸cił w latach osiemdziesiątych.
Przyjmując typowe dla kompozytor贸w muzyki elektronicznej przekonanie, że każdy dźwięk lub hałas może być punktem wyjścia do utworu, wypracował indywidualny styl muzyki wirtuozowskiej. Daje nią świadectwo znakomitego wyczucia formy. Nieustanne metamorfozy, przenikanie barw, rozbudowane faktury i procesy przekształcania materiału, wszystko to sprawia, że słychać w niej niemal fizyczną przyjemność operowania brzmieniem orkiestry symfonicznej, często określanej przez tw贸rcę mianem "zwierzęcia dźwiękowego". Odnajdziemy tu także wpływy muzyki Poula Rudersa oraz wiele rozwiązań typowych dla minimal music, a zwłaszcza Johna Adamsa i Steve'a Reicha, jak choćby w King Tide (1999), utworze zbudowanym z fal dźwiękowych, kt贸re jakby naśladowały stosowane w muzyce elektronicznej procesy nakładania brzmień.
W Exquisite Corpse (2002), z uroczystymi, "retorycznymi" fanfarami, słyszymy sporo nawiązań do muzyki Ligetiego i Messiaena, zwłaszcza w "niematerialnych" splotach dźwiękowych, partiach perkusji i w rozbudowanych konstrukcjach harmonicznych. Także w Dreaming River (1998, pierwsza nagroda na Trybunie Kompozytor贸w UNESCO) odnajdziemy połączenie rozmaitych stylistyk - w monolitycznych blokach brzmieniowych, w melodii barw dźwiękowych na pojedynczych nutach, we fragmentach minimalistycznych, fortepianowych arabeskach, egzotycznych aluzjach. W długim Adagio, operującym szesnastoma głosami na same smyczki, słychać nawiązania do Metamorfoz Straussa. Jako instrumenty solowe pojawiają się tu dwa chińskie oboje, kt贸rych partie miękko się splatają, wzbogacając płynny, kalejdoskopowy przebieg trwającego dwadzieścia minut utworu.
Dreaming River jest jednym z utwor贸w, jakie zam贸wił Esa-Pekka Salonen dla Los Angeles Philharmonic Orchestra, podobnie Eleven Gates - kompozycja z roku 2006 o wielkiej inwencji kolorystycznej, jak w epizodzie Drifting into D major, pomyślanym jako wir dźwiękowy, w kt贸rym dysonujące dźwięki dążą do tytułowego akordu D-dur, by rozpaść się i dać wchłonąć jakby w czarną dziurę.
Znakomite jest i wykonanie, i jakość nagrań, dokonanych przy rozmaitych okazjach, ze zmieniającymi się dyrygentami prowadzącymi Royal Stockholm Philharmonic Orchestra: Alan Gilbert w Exquisite Corpse, Esa-Pekka Salonen w Dreaming River i Eleven Gates oraz Sakari Oramo w King Tide.


HILLBORG
King Tide, Exquisite Corpse, Dreaming River, Eleven Gates
Royal Stockholm Philharmonic, dyr. Esa-Pekka Salonen, Sakari Oramo, Alan Gilbert
Bis SACD1406 (2012)
GIANLUIGI MATTIETTI

ROK LVI • NR 14 • 8 LIPCA 2012

Mysz w Ruchu


ROK LVI • NR 14 • 8 LIPCA 2012


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa