Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  ZELENKA Responsoria pro hebdomada sancta, Lamentatio Ieremiae Prophetae

Do tw贸rczości Jana Dismasa Zelenki przyznają się chętnie zar贸wno Czesi, jak Niemcy i Austriacy. Ten urodzony w Louňovicach pod Blan铆kem tw贸rca, kt贸ry tajniki muzyki poznawał najpierw w jezuickim kolegium w Pradze, potem w Wiedniu pod okiem Fuxa, wiele lat spędził w Dreźnie jako nadworny kompozytor Augusta II. W stolicy cesarstwa poznał bogaty nurt włosko-austriacki, w Dreźnie natomiast spuściznę kompozytor贸w niemieckich, m.in. Bacha i Telemanna. Jego tw贸rczość to doskonały przykład typowej dla pierwszej połowy XVIII wieku tendencji do syntezy r贸żnych styl贸w. Przejawia się to i na gruncie świeckiej muzyki instrumentalnej (w tej wyraźnesą także wpływy czeskie), i wokalno-instrumentalnej tw贸rczości religijnej, z kt贸- rej Zelenka słynął najbardziej.
W odkrywanie i popularyzację dorobku tego kompozytora zaangażowani są szczeg贸lnie artyści czescy, czego dowodzi r贸wnież ten album. Przynosi on rozbudowaną liturgię Wielkiego Tygodnia, kt贸rej trzon stanowią Responsoria ZWV 55 z Triduum paschalnego, poprzedzone Lamentatio ZWV 53. Ich wykonawcami są śpiewacy i instrumentaliści tworzący Collegium 1704, zesp贸ł założony w 2005 roku w Pradze przez V谩clava Luksa. Blisko czterdziestu muzyk贸w osiąga bogate brzmienie, kształtowane z dużą wrażliwością, r贸żnicowane, zdeterminowane refleksyjnym, niekiedy wręcz introwertycznym charakterem muzyki.
W Dreźnie Zelenka odpowiadał za oprawę katolickiej części liturgii dwuwyznaniowego dworu i z tego między innymi powodu bywa nazywany "katolickim Bachem". Przede wszystkim jednak miano to zawdzięcza mistrzostwu warsztatu kompozytorskiego, w kt贸rym odnajdziemy zar贸wno elementy techniki koncertującej, palestrinowskiego kontrapunktu, jak i niemieckiej polifonii. Zelenka, podobnie jak Bach, wyraźnie eksponował w swoich utworach czynnik harmoniczny.
Takie właśnie są Responsoria - bogate kolorystycznie, skontrastowane brzmieniowo, misternie skonstruowane, co Luks i jego muzycy chętnie uwypuklają. R贸żnicują fakturę, przez co często słyszymy zestawianie odcink贸w tutti z solowymi lub ansamblowymi. Nadaje to muzyce wyrafinowane, nasycone dramatyzmem oblicze, w kt贸rym barokowy przepych łączy się z mistyczną kontemplacją wielkotygodniowych tekst贸w. Ten ostatni aspekt podkreślony jest w chorałowych lekcjach, śpiewanych w estetyce zbieżnej z tą prezentowaną w responsoriach - są więc pozbawione średniowieczno-etnicznych naleciałości, tak często dziś nadużywanych w repertuarze monofonicznym.
Orkiestra i ch贸r Collegium 1704 osiągają brzmienie znakomite: wysublimowane, miękkie i stopliwe. Orkiestra ma silne oparcie w grupie basowej i puzonach (co charakterystyczne dla muzyki kojarzonej z liturgicznym stylem weneckim bądź rzymskim). Nade wszystko trzeba jednak wyr贸żnić śpiewak贸w - niemal każdemu z 17-osobowej grupy powierzone zostały partie solowe i wszyscy poradzili sobie z nimi bez zarzutu. Świetnie brzmią liczne odcinki ansamblowe, zestawiane z pięknych, łączonych ze sobą w mistrzowski spos贸b kantylenowych melodii - pełne wdzięku i uwypuklające głębię harmonii. Zesp贸ł pod względem poziomu śmiało przyr贸wnać można do grup takich, jak Collegium Vocale Gent czy The Tallis Scholars. Najbardziej rozbudowana partia solowa - w Lamentatio Ieremiae Prophetae - przypadła basowi Marianowi Krajčikovi, kt贸ry zaśpiewał ją z dużą swobodą, lekkością, ale też z afektacją konieczną do oddania poruszających sł贸w biblijnego proroka.
Album jest znakomitą okazją do pogłębienia znajomości muzyki Zelenki i daje wyobrażenie, jak świetnie rozwija się ruch historycznego wykonawstwa u naszych południowych sąsiad贸w. To, co prezentuje tu Collegium 1704 V谩clava Luksa, należy określić bowiem jako najwyższy poziom, wart naśladowania.


ZELENKA
Responsoria pro hebdomada sancta, Lamentatio Ieremiae Prophetae
Collegium 1704, Collegium Vocale 1704, dyr. V谩clav Luks
Akcent ACC 24259
(2012, 2CD)
WITOLD PAPROCKI

ROK LVI • NR 14 • 8 LIPCA 2012

Mysz w Ruchu


ROK LVI • NR 14 • 8 LIPCA 2012


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa