Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
Relacje  Muzyka dawna w mieście św. Kingi

  Artystka Kameralnego Zesp贸łu Muzyki Dawnej 'Aulos', Fot. Piotr Droździk  
  Artystka Kameralnego Zesp贸łu Muzyki Dawnej 'Aulos', Fot. Piotr Droździk  
Już po raz trzydziesty czwarty w mieście św. Kingi-Kunegundy zabrzmiała muzyka dawna w interesujących, a nieraz wirtuozowskich wykonaniach: od 2 do 8 lipca trwał tu Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej, kt贸ry od ubiegłego roku odbywa się pod hasłem Europa-Azja. Wsp贸łfinansowany przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego i włodarzy miasta, rozwinął się i rozszerzył dotychczasowy program. Wydarzenie to na stałe wpisało się w życie kulturalne Małopolski, a nazwiska gwiazd, kt贸re wystąpiły, m贸wią same za siebie. Do sukces贸w festiwalu niewątpliwie przyczynia się szefostwo artystyczne Andrzeja Citaka, kt贸ry z determinacją starannym doborem repertuaru przybliża licznym słuchaczom zabytki muzyki najdawniejszej. Każdego roku przybywają tu miłośnicy renesansowych madrygał贸w i chorału gregoriańskiego. Od tego rodzaju muzyki nie stronią także słuchacze miejscowi, kt贸rzy tłumnie pojawili się na wszystkich tegorocznych koncertach i wytrwale wsłuchiwali się w dawne utwory nawet do p贸źnych godzin nocnych. Program festiwalu obejmuje nie tylko prezentacje muzyki tworzonej do XVI wieku od zeszłego roku nowy dyrektor wprowadził sceniczne wykonania dzieł operowych. Po generalnym remoncie oddane zostało bowiem do użytku Centrum Kultury i Sztuki im. Ady Sari ze stosownym wyposażeniem technicznym.
Już pierwszego festiwalowego wieczoru byliśmy świadkami niezwykłego wydarzenia. Francuski zesp贸ł instrumentalny Amarilis pod wodzą H茅lo膹se Gaillard przedstawił "uroczysty wiecz贸r w Sans Souci". Pięciu artyst贸w wykonało muzykę epoki baroku - mało znaną i niedocenianą. Na program złożyły się kompozycje m.in. Wilhelma Friedemana Bacha, Johanna Joachima Quantza i Johanna Christiana Bacha - utwory popisowe dla skrzypiec, wiolonczeli i klawesynu obligato, wszystkie związane z dworem pruskim. Przemyślany program koncertu pozwolił dostrzec, co wynikło z tego, że Johann Christian Bach brał za wz贸r sonaty kameralne Johanna Gottlieba Janitscha (1708-1763). Od strony artystycznej całość wypadła znakomicie. Zesp贸ł jest w formie, a jego atutem jest błyskotliwa klawesynistka Violaine Cochard, wykonawczyni basso continuo.
Nazajutrz odbył się koncert promocyjny laureata festiwalu Schola Cantorum w Kaliszu - Kameralnego Zespołu Muzyki Dawnej "Aulos", amatorskiej formacji wokalno-instrumentalnej, specjalizującej się w muzyce średniowiecza, renesansu i baroku. Aulos działa przy Młodzieżowym Domu Kultury w Białymstoku, a jego wieloletnim i zasłużonym kierownikiem artystycznym jest Walenty Kowalczuk. Pięć młodych artystek przedstawiło Cantigas de Santa Maria Alfonso X el Sabio. Ze zbioru ponad czterystu pieśni ku czci Maryi z lat 1270-1282 zesp贸ł wybrał dziesięć pieśni połączonych w przemyślaną i sp贸jną całość. Cieszy zaangażowanie, z jakim coraz więcej młodych ludzi sięga po skarby średniowiecza.
Fiński zesp贸ł Oliphant wystąpił z trzema rodzajami pieśni średniowiecznych: muzyką truwer贸w, pieśniami z wypraw krzyżowych o tęsknocie za domem i pieśniami Oswalda von Wolkensteina. Utwory francuskie w wykonaniu Fin贸w urzekały finezją i bogactwem środku wyrazu. Pochwalić tu należy znakomitą sopranistkę Uli Kontu-Korhonen, kt贸ra charyzmą i bogactwem niuans贸w nadawała ton pozostałym muzykom.
Kolejny dzień zdominował koncert jubileuszowy, zatytułowany "Radujcie się Bogu najwyższemu", Młodzieżowego Ch贸ru Scherzo z Nowego Sącza, prowadzonego przez swego założyciela, Andrzeja Citaka. Na program złożyły się cztery części tematyczne, w kt贸rych przeważała muzyka kompozytor贸w polskich: Wacława z Szamotuł, Mikołaja Gom贸łki, Grzegorza G. Gorczyckiego. Uznanie budziła zwłaszcza intonacja zespołu, kształtowanie dynamiki i kreowanie napięć w kolejnych psalmach i pieśniach. P贸źnym wieczorem mogliśmy usłyszeć francuski zesp贸ł wokalny Organum kierowany przez Marcela P茅r膷sa. Artyści przedstawili monodię i polifonię romańską XII wieku, a program został tak dobrany, by zilustrować najważniejsze formy muzyczne występujące w liturgii akwitańskiej. Rękopisy, z kt贸rych zaczerpnięto utwory, pochodziły z opactwa St. Martial w Limoges.
Nowością festiwalu był konkurs kompozytorski "Omnia Beneficia", otwarty dla student贸w i absolwent贸w wyższych uczelni muzycznych w Polsce. Uczestnicy mieli skomponować maksymalnie dziesięciominutowy utw贸r inspirowany muzyką dawną, przeznaczony na kameralną orkiestrę smyczkową i czterogłosowy ch贸r mieszany. Wykonania utwor贸w zakwalifikowanych do finału poprowadził Stanisław Krawczyński; konkurs wygrał Nadim Housni, autor utworu Rubaiyat. W drugiej części wieczoru Krakowska Opera Kameralna przedstawiła Don Pasquale Donizettiego w ujęciu kameralnym. Spektaklem dyrygował wsp贸łzałożyciel pierwszego w Polsce prywatnego teatru operowego Zbigniew Graca. Na szczeg贸lną uwagę zasłużył Marek Picz w roli bohatera tytułowego, starego kawalera, zachwycając umiejętnościami wokalnymi.
Festiwalowy weekend zdominowały wydarzenia na otwartej przestrzeni. W piątek, na placu św. Kingi, japoński teatr Shinnai Edo Traditional Performers Group przedstawił muzyczną legendę o Anchinie i Kiyohime. Muzycy grają tu na tradycyjnych instrumentach japońskich, duże znaczenie dramatyczne mają lalki, ruch, tańce i śpiew. W Starym Sączu podziwialiśmy jedną z najstarszych na świecie kultur muzycznych - teatr nō.
Na kolejnym koncercie wieczornym wystąpił zesp贸ł instrumentalny Barocktrompeten Berlin pod kierunkiem Johanna Plietzschla. To jedna z najlepszych tego rodzaju orkiestr na świecie - jej muzycy grają na instrumentach naturalnych i wykonują przede wszystkim muzykę wczesnego baroku. W programie zatytułowanym "Cum tubis in pleno" znalazły się utwory przeznaczone na barokowe instrumenty dęte, pochodzące z Anglii, Włoch i monarchii habsburskiej. W Europie XVI i XVII w. rzadkością było stosowanie instrument贸w dętych wraz z basso continuo, złożonym z teorby i organ贸w. Koncert ten był jednym z najciekawszych wydarzeń festiwalu.
Z dw贸ch sobotnich koncert贸w odbywających się o tej samej porze wybrałem "Misterium o świętej księżnej krakowskiej Kunegundzie" w wykonaniu Teatru Fundacji Nomina Rosea z Nowego Sącza. Formacja młodych artyst贸w przedstawiła widowisko w spos贸b ujmujący i aktorsko znakomity. Oprawę muzyczną zapewnił Tomasz Dobrzański, dyrektor artystyczny wrocławskiego zespołu Ars Cantus. Wykorzystał melodie średniowieczne oraz napisane przez Jacka Kowalskiego.
Finał imprezy należał do zespołu tanecznego Kathak z Indii. Kathak to klasyczny taniec hinduski z p贸łnocy kraju. Dawniej był tańczony solo, ale z powodzeniem może być wykonywany przez całe zespoły. Jego nazwa wiąże się z sanskryckim słowem kathaka, oznaczającym "opowiadacza historii". W postaci najwcześniejszej Kathak pełnił funkcję sakralną, przekształcił się potem w przekaz historycznych treści świeckich. Uwagę zwracał emocjonalny i sugestywny taniec Alaknandy Nrityashri - założycielki zespołu i pierwszej jego tancerki.
Tradycyjnie już koncerty festiwalu odbywały się w pięknym barokowym kościele św. Tr贸jcy, przy klasztorze klarysek, w kościele św. Elżbiety, a także na placu św. Kingi przed klasztorem. Wydarzenia sceniczne miały miejsce w Centrum Kultury im. Ady Sari. Tegoroczny Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej zapisał się w pamięci jako niezwykle udany.
MACIEJ MICHAŁKOWSKI

ROK LVI • NR 16/17 • 5 SIERPNIA 2012

Mysz w Ruchu


ROK LVI • NR 16/17 • 5 SIERPNIA 2012


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa