Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  BEETHOVEN

Seria "żywych" nagrań Symfonii Ludwiga van Beethovena, kt贸rą w ubiegłym roku opublikowała wytw贸rnia Sony, jest interesująca przynajmniej z dw贸ch powod贸w: dokumentuje pewien etap wsp贸łpracy Kenta Nagano z Orchestre Symphonique de Montreal oraz prezentuje symfoniczne dzieło klasyka w kontekście zar贸wno historycznym, jak i muzykologicznym. Przed Nagano montrealską Orkiestrą kierował przez wiele lat Charles Dutoit, wypracowując charakterystyczny styl gry, kt贸ry nie pozostaje bez wpływu na wsp贸łczesne brzmienie Montrealczyk贸w. Ma to dobre i złe strony. Dobre, bo orkiestra jest monolitycznym multiinstrumentem; złe, bo w jej interpretacjach wyraźnie wyczuwa się sztywność emocjonalną, co słychać też w utrwalonych na płytach wykonaniach. Nagranie Dziewiątej jest montażem z kilku koncert贸w inauguracyjnych (we wrześniu 2011 roku zesp贸ł otrzymał własny budynek), pozostałe Symfonie, Twory Prometeusza i Wielką Fugę op. 133 nagrano m.in. w poprzedniej siedzibie zespołu, Salle Wilfried-Pelletier.
Najistotniejszym walorem tego cyklu jest jego wartość dydaktyczna - nagraniom rzadko towarzyszą m贸wione komentarze, a tutaj słowo wsp贸łistnieje z muzyką. Teksty w książeczce wyszły spod pi贸ra Kenta Nagano oraz muzykologa Roberta Markowa, słowa padające przed utworami to wypowiedzi zaproszonych gości. A są to słowa zajmujące: o micie Prometeusza, o idei rewolucyjnej m贸wi Yann Martel, laureat Nagrody Bookera za powieść Życie Pi. Żeby było sprawiedliwie - Kanada to wszak państwo dwujęzyczne - narracja przedstawiona jest po angielsku i po francusku. Angielskie są r贸wnież tytuły poszczeg贸lnych części cyklu: Gods, Heroes and Men, In the Breath of Time, Human Misery - Human Love (wydana w 2009 roku przez wytw贸rnię Analecta płyta z m.in. V Symfonią i uwerturą Egmont nosiła tytuł Ideals of the French Revolution). Tytuły "doprecyzowują" muzykę, co oczywiście nie pozostaje bez wpływu na jej odbi贸r.
Niestety, samo wykonanie mnie nie przekonuje. Długo nie potrafiłem zdefiniować przyczyny. Kent Nagano należy do artyst贸w, kt贸rych bardzo cenię, a jednak słuchając interpretacji tych Symfonii, miałem nieodparte wrażenie, że dzieło Beethovena otoczone jest - jak w tradycyjnym muzeum - ochronnymi barierami, nie pozwalającymi podejść bliżej. Nie chodzi mi o zakurzony tradycjonalizm. Zdumiewa mnie dystans, z jakim dyrygent i muzycy traktują żywą tkankę muzyki. Zastanawia skłonność do opisywania emocji. Dziwią niekonsekwencje, na przykład wtedy, gdy interesująca koncepcja finału Eroiki rozpływa się nagle w nijakości ostatnich akord贸w. Nagano skrupulatnie przestrzega pauz, ale rzadko buduje nimi napięcie - muzyka co prawda oddycha, ale ten "oddech czas贸w" wydaje się nazbyt spokojny.
W takim ujęciu Beethoven istotnie staje się absolutnym zwieńczeniem muzycznego klasycyzmu: nie można prezentowanym interpretacjom odm贸wić konstrukcyjnego piękna. Za to kim był dla romantyk贸w, możemy się z rzadka domyślać. Na pierwszy rzut oka Nagano zdaje się bowiem pojmować symfonikę niemieckiego kompozytora na spos贸b apolliński, co paradoksalnie zbliża go do niekt贸rych wielkich interpretator贸w przeszłości. Ale "klasycyzm" Nagano wynika bardziej z jego introwertyzmu niż apollińskiego racjonalizmu. Tak czy inaczej, cyzelowanie szczeg贸łu w połączeniu z dążeniem do przejrzystości faktury (to charakterystyczne dla dyrygent贸w tego pokolenia) nadaje muzyce jasny i klarowny obraz. Dydaktyczny nie tylko intencjonalnie. W tym (no, może jeszcze we wspomnianej na początku powściągliwości OSM) tkwi praprzyczyna niedoskonałości przedsięwzięcia.


BEETHOVEN - Gods, Heroes and Men
Twory Prometeusza, III Symfonia "Eroica"
Orchestre Symphonique de Montreal, dyr. Kent Nagano
Sony Classical 88697857372 (2011)

BEETHOVEN - In the Breath of Time
VI i VIII Symfonia, Grosse Fuge op. 133
Orchestre Symphonique de Montreal, dyr. Kent Nagano
Sony Classical 88697923602 (2011)

BEETHOVEN - Human Misery, Human Love
IX Symfonia
Erin Wall sopran, Mihoko Fujimura mezzosopran, Simon O'Neill tenor, Mikhail Petrenko bas, OSM Chorus, Tafelmusik Chamber Choir, Orchestre Symphonique de Montreal, dyr. Kent Nagano
Sony Classical 88691919442 (2011)
LECH KOZIŃSKI

ROK LVI • NR 16/17 • 5 SIERPNIA 2012

Mysz w Ruchu


ROK LVI • NR 16/17 • 5 SIERPNIA 2012


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa