Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  RIHM

Trzy zawarte na płycie utwory ch贸ralne obejmują prawie czterdzieści lat kompozytorskiej działalności Wolfganga Rihma. Ukazują jego kunszt polifoniczny, umiejętność zmierzenia się z formami i gatunkami z przeszłości oraz eksperymentowania z możliwościami głosu, a także walory ekspresyjne i dramatyczne. Fragmenta passionis - pięć motet贸w na ch贸r a cappella pochodzi z roku 1968, kiedy kompozytor miał zaledwie szesnaście lat, lecz już jasne wyobrażenie swej muzyki. Techniki kontrapunktyczne inspirowane polifonią flamandzką oraz izorytmicznymi motetami Guillaume'a de Machaut łączą się tu z rozwiązaniami zdecydowanie awangardowymi oraz mahlerowsko-ekspresjonistycznymi emocjami. Utw贸r powstał zanim jeszcze, na pewien czas, Rihm stał się orędownikiem "nowej prostoty", rozumianej jako poszukiwanie tw贸rczych impuls贸w nie w strukturach, lecz w ekspresji i znaczeniach.
Niemiecki tw贸rca czerpie inspirację z Bachowskich Pasji, by znaleźć rozwiązania o wielkiej sile wyrazu i dramatycznej intensywności; łączy kr贸tkie frazy, mocno dysonansowe harmonie i "m贸wiony kontrapunkt" m.in. w scenie "Da schrien alle", zbliżając się niekiedy do dźwiękowo-ekspresyjnego świata Sch枚nberga z Mojżesza i Arona i Szczęśliwej ręki.
Bardziej intymnie, refleksyjnie i mniej dysonansowo brzmi Sieben Passions-Texte (2001-2006) - kunsztownie opracowany polifonicznie cykl na sześć głos贸w, pomyślany jako mały dramat w siedmiu scenach.
"Teatralność" i wpływ Sch枚nberga ustępują miejsca muzyce ekstatycznej i hipnotycznej (nieco z ducha Mortona Feldmana) w trwającym p贸ł godziny Astralis (2001) do poezji Novalisa. To trzeci utw贸r z cyklu 脺ber die Liniena, przeznaczony na mały ch贸r, wiolonczelę i dwa kotły. Kompozycja, sprawiająca wrażenie minimalistycznej i utrzymana w większej części w pianissimo, jest starannie rozplanowana od strony formy. Ma cztery odcinki, przedzielone instrumentalnymi interludiami, z subtelnymi barwami i grą harmonicznych przekształceń oraz zakł贸cającymi przebieg nagłymi zmianami tempa i dynamiki. RIAS Kammerchor pod dyrekcją Hansa-Christopha Rademanna bezbłędnie pokonuje wszelkie techniczne trudności (liczne zwłaszcza w Astralis), zachowując doskonałe zestrojenie barwy i dramatyczną intensywność.
Na płycie wytw贸rni H盲nssler rodzeństwo J枚rg i Caroline Widmann daje popis techniki i wrażliwości w dw贸ch dedykowanych im utworach na instrumenty solowe i orkiestrę. Melodia jest podstawą struktury obu kompozycji, co bynajmniej nie nadaje muzyce jakiegoś konserwatywnego bądź nostalgicznego rysu, mimo że śpiewna i płynna linia brzmi bardzo naturalnie. 脺ber die Linie II (1999) - obszerny i dla klarnecisty bardzo trudny - jest jednym z wielu utwor贸w, jakie Rihm napisał dla J枚rga Widmanna, swego byłego ucznia w zakresie kompozycji. Instrument solowy gra w nim przez całe czterdzieści minut prawie bez przerwy. Partia klarnetu niejednokrotnie sięga najwyższego rejestru, nie ma w niej ornamentacji i powierzchownej wirtuozerii, obfituje natomiast w emocjonalne odcienie, kt贸re Widmann doskonale oddaje. R贸wnież partie
orkiestry wyprowadzone są z melodycznej osnowy - czasem tworzą jakby echo, innym razem budowane są na zasadzie kontrastu.
Koncert na skrzypce z orkiestrą Coll'Arco (2008) sprawia wrażenie wielkiej, trwającej trzydzieści minut wokalnej sceny w jednej części. Partia solistki, obejmująca r贸wnież wirtuozowską kadencję, rozwija się na tle szeroko zarysowanej symfonicznej konstrukcji z echami muzyki Mahlera i cytatami z chorał贸w, niczym w Koncercie Berga, w klimacie nieco wiedeńskim, nieco dekadenckim i z wielkim nasyceniem wyrazu.


RIHM
Sieben Passions-Texte, Astralis (脺ber die Linie III), Fragmenta passionis
RIAS Kammerchor, dyr. Hans-Christoph Rademann
Harmonia Mundi HMC 902129 (2012)

RIHM
脺ber die Linie II, Coll'Arco
J枚rg Widmann klarnet; Caroline Widmann skrzypce
SWR Sinfonieorchester Baden-Baden, dyr. Sylvain Cambreling, Eivind Gullberg Jensen
H盲nssler CD 093.283.000 (2012)
GIANLUIGI MATTIETTI

ROK LVI • NR 16/17 • 5 SIERPNIA 2012

Mysz w Ruchu


ROK LVI • NR 16/17 • 5 SIERPNIA 2012


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa