Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  WEILL

Jadowita satyra na kapitalizm, jeden z najbardziej udanych owoc贸w wsp贸łpracy Brechta i Weilla, powstała w roku 1930, lecz wydaje się m贸wić o świecie dzisiejszym. Mahagonny to miasto założone na pustyni przez trzech złoczyńc贸w uciekających przed policją (Begbick, Fatty i Trinity Moses) z zamiarem stworzenia miasta-sieci ("Netzestadt"), miejsca iluzji, sn贸w, gdzie zapanuje pok贸j, dobrobyt i rozrywka, gdzie nie trzeba nic robić poza oddawaniem się cielesnym rozkoszom, graniu w pokera, piciu whisky i boksem. Przez jakiś czas wszystko działa: przybywają dziewczęta, wśr贸d nich Jenny, poszukiwacze złota, drwale (Jim, Jack, Bill i Joe), kt贸rzy zarobili mn贸stwo pieniędzy na Alasce. Ma r贸wnież nastąpić huragan, kt贸ry w ostatniej chwili zmienia kierunek, lecz jego zapowiedź popycha ludność w stronę totalnej anarchii i niczym nieskrępowanych eksces贸w. W końcu Jim staje się ofiarą niepisanego, lecz silniejszego od innych prawa: nie ma czym zapłacić za whisky i zostaje skazany na śmierć, podczas gdy miasto płonie, a ch贸r śpiewa "Nie możemy pom贸c ani sobie, ani wam, ani nikomu".
Tę groteskową i surrealistyczną opowieść Weill zilustrował wyrafinowaną i osobliwą muzyką, wysuwając na plan pierwszy instrumenty dęte i perkusję, mieszając najrozmaitsze style, songi, kabaret i formy operowe. Elementy te, z całą ich żrącą ironią, świetnie uwydatnił Pablo Heras-Casado, dyrygent młody i obiecujący.
W spektaklu zarejestrowanym w Teatro Real w Madrycie (niestety w języku angielskim, co pozbawiło przedstawienie ostrości brzmienia, charakterystycznej dla niemieckiego oryginału) nie ma tego, do czego la Fura dels Baus (czyli tandem Alex Oll茅, Carlus Padrissa) zdążyła nas przyzwyczaić: akrobat贸w, projekcji obraz贸w, zaawansowanej technologii, scenicznych urządzeń - koncepcja Alexa Oll茅 i Carlusa Padrissy jest bardziej w duchu Brechta. Sporo tu brudu, odpadk贸w, na pierwszy plan wysuwają się cztery żywioły Mahagonny - nie ogień, ziemia, powietrze i woda, lecz żarcie, seks, przemoc i alkohol. W tym świecie bogaci drwale wyglądają niczym maklerzy giełdowi w garniturach i krawatach, co nie przeszkadza im obżerać się jak świnie i kopulować w rytmie muzyki z całą armią dziewcząt.
Realizm i gorzka dosłowność wsp贸łgrają tu z akcentami poetyckimi, co daje bardzo udaną mieszankę teatralną, także dzięki brawurze wykonawc贸w. Od strony wokalnej wyr贸żniają się Michael K枚nig jako Jim, tenor Donald Kaasch, znakomity w roli Fatty'ego i John Easterlin, kt贸ry ożywia postać niezgrabnego i histerycznego Jacka. Śpiew Jane Henschel, znakomitej aktorsko, razi niekontrolowanym wibratem, a Measha Brueggergosman w roli Jenny zwraca uwagę seksowną figurą, lecz głos ma słabiutki i o nieciekawej barwie.


WEILL
Rozkwit i upadek miasta Mahagonny
Jane Henschel (Begbick), Donald Kaasch (Fatty), Measha Brueggergosman (Jenny), Michel K枚nig (Jim), John Easterlin (Jack), zesp贸ł Teatro Real w Madrycie, dyr. Pablo Heras-Casado, reż. Alex Oll茅, Carlus Padrissa
Blu-ray BelAir BAC 467 (2012)
GIANLUIGI MATTIETTI

ROK LVI • NR 20 • 30 WRZEŚNIA 2012

Mysz w Ruchu


ROK LVI • NR 20 • 30 WRZEŚNIA 2012


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa