Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  VILLA-LOBOS

Płyta przedstawia ułamek (zaledwie 52 minuty muzyki) ogromnego dorobku Heitora Villi-Lobosa, kt贸ry nie jest rozpieszczany przez fonografię, i to stanowi wielką jej wartość. Solista, Krzysztof Meisinger ma prawo czuć satysfakcję, iż przez dob贸r repertuaru sporządził szkic do kompozytorskiego portretu, a także z faktu, że nagrania dokonał w legendarnych londyńskich Abbey Road Studios (patrz RM nr 16-17/2012) i towarzyszyła mu sławna orkiestra Academy of St. Martin-in-the-Fields. Jak się zdaje, nie m贸gł też wybrać lepszego dyrygenta niż spolonizowany Brazylijczyk Jos茅 Maria Florencio.
Villa-Lobos tworzył muzykę na najrozmaitsze obsady; na gitarę - choć sam na niej grał - napisał niewiele: suitę, etiudy, jeden Ch么ros. Tym większe znaczenie ma Pięć Preludi贸w na gitarę solo. Znajdują w nich zastosowanie r贸żne techniki gry - akordowe, melodyczne, con sordino i arpeggia. Mamy tu też, uznawaną za typową dla gitarowej tw贸rczości tego kompozytora, polifonizację temat贸w lokowanych w niskich rejestrach, a także "przesuwy" kilkudźwiękowych struktur.
Preludi贸w, ciemnych i melancholijnych, słucha się z przyjemnością. Mają spokojne tempa (poza Piątym, najbogatszym fakturalnie). Najdłuższe, refleksyjne i nostalgiczne Preludium nr 3, Villa-Lobos zadedykował wielbionemu Bachowi i dyskretnie nawiązuje w nim do tematu słynnej Fugi d-moll.
Koncert niesie energię rytmiczną w Allegro preciso (cz. I) i Allegretto non troppo (cz. III) oraz sporo gitarowej wirtuozerii. Lwią część środkowego Andantino e andante zajmuje prawdziwie popisowa kadencja Andr茅sa Segovii, kt贸remu utw贸r został dedykowany. Jednak w przeciwieństwie do przejrzystych formalnie Preludi贸w przebieg tego dzieła wydaje się niesp贸jny i mimo renomowanych sił wykonawczych - mało przekonujący.
Swą renomę potwierdza Studio 1 z kompleksu na Abbey Road i jego nagrywająca ekipa: Ame Alselberg i asystenci. W Koncercie proporcje między brzmieniem instrumentu solowego i orkiestry wyważone są doskonale, a w solowych Preludiach dźwięk gitary jest mięsisty i głęboki. Zachowano jednak - nieuniknione chyba w przypadku rejestracji tego instrumentu - odgłosy przesuwania dłoni po strunach i oddech Meisingera.
Elegancki w plastycznej koncepcji album nie zawiera niestety książeczki, kilka niepodpisanych fotografii niczego nie wyjaśnia. Enigmatyczny pozostaje więc rodow贸d zamykającego tę płytę utworu Melodia sentimental, o nazbyt dancingowym charakterze. Aranżacji owej Melodii (w oryginale jednej z najpopularniejszej pieśni Villi-Lobosa) na gitarę, skrzypce i smyczki dokonał Bernard Chmielarz.
Krzysztof Meisinger wsp贸łpracuje z agencją Salzman Music Kacpra Salzmana (syna niegdysiejszego animatora naszego życia muzycznego Jerzego Salzmana), kt贸ra - sądząc po nazwiskach artyst贸w i kalendarzu ich występ贸w, - działa prężnie. Orfeus Music to jedna z najmłodszych polskich wytw贸rni płytowych. Od roku 2010 ukazały się trzy płyty z logo tej firmy: wszystkie Krzysztofa Meisingera.

VILLA-LOBOS
Pięć preludi贸w na gitarę solo, Koncert na gitarę i orkiestrę, Melodia sentimental na gitarę, skrzypce i orkiestrę smyczkową
Krzysztof Meisinger gitara, Andrew Haveron skrzypce, Academy of St. Martin in the Fields, dyr. Jos茅 Maria Florencio
Orfeus Music OMCD-3 (2012)
MAŁGORZATA KOMOROWSKA

ROK LVI • NR 22 • 28 PAŹDZIERNIKA 2012

Mysz w Ruchu


ROK LVI • NR 22 • 28 PAŹDZIERNIKA 2012


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa