Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  Wielce tajemnicza Cecilia

Odkrywanie nieznanych dzieł i zapomnianych mistrz贸w dawnych epok to w ostatnich albumach Cecilii Bartoli reguła. Tym razem włoska diva przywraca światu muzykę swego rodaka, Agostino Steffaniego - postaci niezwykłej, rzec można książkowej (a wkr贸tce pewnie i filmowej), o czym świadczyć może poświęcona mu najnowsza powieść specjalistki od kryminał贸w Donny Leon zatytułowana The Jewels of Paradise.

Dla meloman贸w Agostino Steffani to przede wszystkim intrygujący kompozytor, łączący w swych operach elementy włoskie i francuskie, a jednocześnie jakby spinający ze sobą estetykę czas贸w Monteverdiego i H盲ndla. Wiemy, że jako kilkulatek znalazł się w Bawarii, gdzie kształcił się pod okiem mistrz贸w włoskich i francuskich, potem wstąpił do stanu duchownego, został dyplomatą, może nawet szpiegiem papieskim; zapewne był r贸wnież śpiewakiem kastratem. Nic zatem dziwnego, że tak nietuzinkowy człowiek zaintrygował Cecilię Bartoli.
Wszystko zostało gruntownie przemyślane i skrupulatnie przeprowadzone. Z 16 oper mistrza artystka wybrała 25 fragment贸w, z kt贸rych 21 ma na płycie swoje światowe premiery. Nie są to wyłącznie arie, pojawiają się r贸wnież duety z udziałem Philippe'a Jaroussky'ego, a także fragmenty ch贸ralne. Taka obsada, a jednocześnie zr贸żnicowany charakter samej muzyki, odbiegającej od schematyzmu XVIII-wiecznych oper włoskich, czyni płytę niezwykle atrakcyjną.
Program został tak ułożony, by sugerować pr贸bę jeśli nie wyjaśnienia, to choćby zinterpretowania tajemniczego życia Steffaniego. Owo zamierzenie podkreśla - co częste u Bartoli - ekstrawagancka, wręcz obrazoburcza galeria fotograficzna, przedstawiająca śpiewaczkę ucharakteryzowaną na księdza bądź tajnego agenta.
Od strony muzycznej płyta jest znakomita i to pod każdym względem. Cecilia Bartoli jest w znakomitej formie. W recytatywach i ariach nie ma może aż tylu fajerwerk贸w wokalnych co w jej poprzednim albumie Sacrificium, ale kilka wirtuozowskich fragment贸w zasługuje na pełen podziwu szacunek. No bo jak tu się nie zachwycać, gdy słyszymy brawurowy dialog śpiewaczki z trąbką w "A facile vittoria" z Tassilone bądź pełne ekspresji figuracje w "La celesta pi暖 terrible" z La lotta d'Hercole con Acheloo albo w "Svenami, struggiti" z La libert艜 contenta. Wiele jest też "smaczk贸w", choćby urocze ziewanie w "Palpitanti sfere belle" z Alarico il Baltha.
Na pierwszy plan zdecydowanie wysuwają się arie o charakterze lirycznym, głęboko wzruszające, chwilami wprowadzające wręcz w nastr贸j mistycznej zadumy. Polecam szczeg贸lnie śliczną kołysankę "Notte amica al cieco Dio" z La libert艜 contenta, "Morir艜 fra strazzi" z Henrico Leone oraz trzy fragmenty solowe i dwa duety z Niobe. Świetnie wypadł w nich partnerujący Bartoli Jaroussky. Odniosłem wręcz wrażenie, że w duetach z Włoszką jego głos wyraźnie zyskał na sile wyrazu, a kreacja artystyczna nabrała dojrzałości. Zaproszenie tej niekwestionowanej gwiazdy muzyki dawnej nie jest więc tylko kolejnym chwytem marketingowym, mającym przyciągnąć większe grono odbiorc贸w.
Chwaląc nagranie, w żadnym wypadku nie można pominąć orkiestry i ch贸ru. I Barocchisti Diego Fasolisa to bez wątpienia kluczowi wsp贸łtw贸rcy sukcesu całej płyty. Wielobarwne partytury Steffaniego, z bogatą grupą dętą i perkusją, znalazły w nich fantastycznych, porywających interpretator贸w, zdolnych nierzadko konkurować o palmę pierwszeństwa w atrakcyjności przekazu z gł贸wnymi gwiazdami nagrania. Śpiewacy z Lugano znakomicie budują w scenach zbiorowych nastr贸j patosu i uniesienia; do nich należy też zwieńczenie całości ("Non si parli che di fede" z Marco Aurelio).
Jedną z arii, "Piů non v'ascondo" z Tassilone, Cecilia Bartoli kończy figlarnie zaśpiewaną kwestią "son contenta" - rzeczywiście, z płyty Mission może być w pełni zadowolona, podobnie jak miłośnicy jej talentu.


MISSION
(Agostino Steffani)
Cecilia Bartoli mezzosopran, Philippe Jaroussky kontratenor, Coro della Radiotelevisione Svizzera, I Barocchisti, dyr. Diego Fasolis
Decca 478 5097 (2012)
WITOLD PAPROCKI

ROK LVI • NR 23 • 11 LISTOPADA 2012

Mysz w Ruchu


ROK LVI • NR 23 • 11 LISTOPADA 2012


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa