Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  BEDROSSIAN

Dzięki utworom takim, jak kwartet smyczkowy Trac茅s d'ombres lub wykonany w tym roku w Donaueschingen orkiestrowy Itself Franck Bedrossian zdobył międzynarodowy rozgłos; o urodzonym w roku 1971 kompozytorze powstała już nawet książka monograficzna (De l'exc膷s du son, Champigny 2008). Po studiach w Konserwatorium Paryskim (m.in. u G茅rarda Griseya i Marco Stroppy) francuski tw贸rca uczestniczył w kursach w IRCAM-ie, gdzie wykładowcami byli Philippe Leroux, Philip­pe Manoury, Brian Ferneyhough i Tristan Murail, a w roku 2004 studiował u Helmuta Lachenmanna. Jest też laureatem wielu nagr贸d, m.in. Prix de Rome. Od roku 2008 wykłada kompozycję w Berkeley w Kalifornii.
W brzmieniowych poszukiwaniach, w charakterze dźwiękowych zniekształceń jego muzyka wykazuje związki z tw贸rczością Griseya i Lachenmanna; ma w sobie też pierwotną, fizyczną energię, kt贸rej źr贸deł można doszukiwać się np. u Var膷se'a. Bedrossian często pracuje z materiałem surowym, niewypolerowanym, na granicy szmeru; nierzadko inspirację czerpie z rocka i muzyki popularnej oraz z ludowych tradycji. Forma jego utwor贸w jest jednak zawsze wyszukana, powstała z wyrafinowanych proces贸w dźwiękowych; słychać w nich grę ciszy, rezonans贸w, eksplozji, powolnych, często symultanicznych przeobrażeń gęstości, szybkości, dynamiki.
Zarejestrowane na płycie utwory składają się na interesujący przegląd kameralnego dorobku Bedrossiana. W najwcześniejszym Solitude du coureur de fond (2000) na saksofon kontraltowy ekspresyjne możliwości instrumentu są wykorzystane dzięki użyciu multifon贸w i rozmaitych innych technik (wibrato, delikatne tremola, portato) umożliwiających metamorfozy barwy, kt贸re świetnie brzmią w wykonaniu Pierre-St茅phane Meug茅 z Ensemble 2e2m.
Zesp贸ł ten wykonuje It (2004-2007) na siedem instrument贸w oraz Trac茅s d'ombres (2005-2007) - dwie kompozycje charakterystyczne dla kojarzonej z francuskim tw贸rcą "poe­tyki nasycenia". Pierwszy wykorzystuje idiomatyczne właściwości instrument贸w (saksofon, klarnet, kontrabas), jakie często spotykamy na przykład w jazzie, także zniekształcenia dające w rezultacie dźwięki "wykrzyczane", niemal zwierzęce. Z nich Bedrossian tworzy materię dźwiękową oscylującą między r贸żnymi, także skrajnymi stopniami przejrzystości. W kwartecie smyczkowym Trac茅s d'ombres tw贸rca osiąga nasycenie faktury i brzmienia przez maksymalne wykorzystanie wirtuozowskich umiejętności instrumentalist贸w w nerwowych, niezwykle ruchliwych wątkach kompozycji.
Pozostałe trzy utwory powstały w roku 2008. W dwuczęściowym Manifesto na osiem instrument贸w dętych najpierw dominuje muzyka gęsta i statyczna, prowadząca do nadzwyczajnego skumulowania napięcia, potem materia przeobraża się w polifoniczną tkankę, kalejdoskop rytm贸w i barw z licznymi partiami solowymi. W utworze Propaganda Bedrossian ściśle łączy brzmienie kwartetu saksofonowego z elektroniką; także w Bossa Nova na akordeon wydobywa z instrumentu dźwięki niemal elektroniczne - w wirtuozowskich gestach, nałożeniach barw i harmonii słychać tu delikatne echa muzyki brazylijskiej.


BEDROSSIAN
It, La Solitude du coureur de fond, Trac茅s d'ombres, Manifesto, Bossa Nova, Propaganda
Pierre-St茅phane Meug茅 saksofon, Pascal Contet akordeon, Quatuor Habanera, Ensemble 2e2m, dyr. Pierre Roullier
Aeon AECD 1106 (2012)
GIANLUIGI MATTIETTI

ROK LVI • NR 24 • 11 LISTOPADA 2012

Mysz w Ruchu


ROK LVI • NR 24 • 11 LISTOPADA 2012


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

Komentarze

t艂umaczenie ( wo艂y艅czyk alicja wyslano 2013-10-17 godz. 16:56 )  

t艂umaczenie z j臋zyka w艂oskiego ( XYZ wyslano 2013-01-29 godz. 19:54 )  

 

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa