Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
Muzyka wsp蟪czesna  Sukces polskiej dyrygentki

IX Międzynarodowy Konkurs Dyrygent贸w im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach, 16-25 listopada

Pierwsze Konkursy Młodych Dyrygent贸w im. Grzegorza Fitelberga, zainicjowane ponad czterdzieści lat temu przez Karola Stryję, spotykały się raczej ze słabym zainteresowaniem. Z czasem sytuacja zmieniła się diametralnie i dziś jest to jeden z najpopularniejszych takich turniej贸w w Europie, jeśli nie na świecie. Tym razem do konkursu zgłosiło się aż 164 kandydat贸w reprezentujących 37 kraj贸w, spośr贸d kt贸rych do udziału zakwalifikowano 50 młodych muzyk贸w z 22 kraj贸w, a ostatecznie z Orkiestrą Filharmonii Śląskiej wystąpiło ich 40. Podobnie było z publicznością, kt贸ra dopisała lepiej niż na niejednym konkursie instrumentalnym. Przesłuchania zorganizowane od 16 do 25 listopada 2012 roku przez Filharmonię Śląską, a odbywające się w sali koncertowej Akademii Muzycznej, okazały się wielce atrakcyjne i trzymające w napięciu.
W pierwszym etapie dyrygenci mierzyli się z dziełami mniejszego formatu (popularne romantyczne uwertury oraz po jednej części z symfonii Haydna, Mozarta lub Beethovena). Już tutaj można było bez większego trudu zorientować się, kto ma osobisty stosunek do wykonywanego dzieła i umie swoje sugestie wyraziście przekazać życzliwie usposobionej orkiestrze, kto zaś potrafi w miarę precyzyjnie odmierzać rytm, korygując po drodze drobne niedokładności. Międzynarodowe jury pod przewodnictwem Antoniego Wita nie miało szczeg贸lnych trudności z wyłonieniem dwunastoosobowej grupy, kt贸ra dopuszczona została do kolejnego etapu. Chociaż... nie wszyscy chyba ferowali swe werdykty bezbłędnie. Kiedy okazało się, że reprezentujący Niemcy Rustam Samedov z przyczyn rodzinnych wycofał się z udziału w dalszych przesłuchaniach, na jego miejsce wszedł trzynasty na liście Australijczyk Daniel Smith, kt贸ry... zdobył gł贸wną nagrodę!
W drugim etapie, w kt贸rym szczęśliwie znalazły się aż trzy Polki, obok dw贸ch Japończyk贸w, Czecha, Rosjanina, Amerykanina, Austriaka, Greczynki, Kolumbijczyka oraz wspomnianego Australijczyka, należało przygotować p贸źnoromantyczną symfonię Czajkowskiego, Brahmsa, Dworzaka, Brucknera lub Mahlera, bądź też Szeherezadę Rimskiego-Korsakowa oraz wykazać się umiejętnością wsp贸łpracy z solistą w koncercie skrzypcowym lub wiolonczelowym. Wyb贸r fragment贸w do wykonania z reguły wskazywało jury, niekiedy tylko pozostawiając decyzję uczestnikowi. Kiedy zaś młody muzyk nazbyt długo zagłębiał się w szlifowanie detali, proszony był o poprowadzenie całości "na czysto".
Do trzeciego etapu przeszło sześciu finalist贸w, kt贸rzy musieli zmierzyć się z dziełem symfonicznym XX wieku (m.in. Hindemitha, Szostakowicza, Bart贸ka, Szymanowskiego) oraz nowszym dziełem muzyki polskiej, kt贸re - jak sami przyznawali - sprawiło im najwięcej trudności (w drugim etapie za jedną z najtrudniejszych pozycji uznano I Symfonię Brahmsa). Emocje poszły w g贸rę, zdarzyło się też niestety, że dopuszczona do finału Greczynka Zoi Tsokanou nie ma kompletnej partytury utworu, kt贸rym przyszło jej dyrygować...
Z niespodzianek najmilsza okazała się wysoka druga lokata Marzeny Diakun z Wrocławia - od blisko 30 lat pierwsza nagroda dla polskiego uczestnika w tym konkursie. I trzeba powiedzieć, że była to nagroda w pełni zasłużona. Wyrazistość i precyzja gestu, oszczędne a celne uwagi kierowane do zespołu wykonawczego, przede wszystkim zaś kipiąca wewnętrzna energia i sugestywnie przekazywana orkiestrze dynamika - oto walory młodej dyrygentki, wyr贸żniającej się zdecydowanie na tle konkurencji.
Z kolei Daniel Smith ujmował wszystkich swobodą bycia na estradzie, czytelnością przekazu i umiejętnością doskonałego porozumienia z orkiestrą, kt贸ra też przyznała mu swoją specjalną nagrodę. Wykonana na koncercie laureat贸w Symfonia Jowiszowa Mozarta nie niosła tej charyzmy, pozostając jednak w granicach godnego uznania dobrego poziomu. Trzecia nagroda powędrowała do reprezentującego Austrię Azisa Sadikovica. Ponadto wyr贸żnienia otrzymali kolejno Andrew Koehler, Maja Metelska i Zoi Tsokanou.
Jednym z element贸w charakterystycznych IX Konkursu Dyrygent贸w była z pewnością rzadko spotykana aktywność przewodniczącego jury. O ile bowiem na innych konkursach jego rola sprowadza się do pilnowania wyznaczonego regulaminem czasu trwania każdej produkcji, o tyle tutaj Antoni Wit był moderatorem lub reżyserem występ贸w młodych muzyk贸w, przekazywał im określone życzenia w imieniu komisji.
Na atmosferę wpływ miała r贸wnież bardzo dobra organizacja Konkursu, kt贸ry rozgrywał się w doskonałej akustycznie sali koncertowej. Wysoka też była klasa Orkiestry Filharmonii Śląskiej oraz cierpliwość jej muzyk贸w, ujmująca serdeczna życzliwość wobec najczęściej mocno stremowanych dyrygent贸w. Na wielkie uznanie zasłużyli r贸wnież występujący w drugim etapie soliści: Agata Szymczewska, Anna Maria Staśkiewicz, Tomasz Strahl i Marcin Zdunik.
J脫ZEF KAŃSKI

ROK LVII • NR 1 • 6 STYCZNIA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 1 • 6 STYCZNIA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa