Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
Muzyka wsp蟪czesna  Przymiarka do Nabucca

Kilka lat temu, dzięki zastrzykowi finansowemu z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wystawiono w Teatrze Muzycznym w Lublinie Traviatę, kt贸rą pokazano nie we własnej, skromniutkiej siedzibie, lecz w zbudowanej niedawno potężnej hali sportowo-widowiskowej "Globus", zdolnej pomieścić ponad cztery tysiące widz贸w. Zachęcone sukcesem kierownictwo Teatru, w osobach dyrektora naczelnego Krzysztofa Kutarskiego i artystycznego - Tomasza Janczaka, postanowiło ponowić to doświadczenie, sięgając tym razem po nigdy dotąd w Lublinie nieoglądanego Nabucca Verdiego.
Ryzyko było ogromne, ale 17 listopada rzecz powiodła się znakomicie - przede wszystkim dlatego, że udało się zgromadzić pierwszorzędne grono odtw贸rc贸w gł贸wnych partii solowych, i to bez przywoływania w sukurs gwiazd z zagranicy. Szeroko rozbudowaną partię okrutnego władcy starożytnej Babilonii miał kreować doskonały "baritone verdiano" Andrzej Dobber, niestety, rozchorował się tuż przed spektaklem, ale godnie zastąpił go ceniony artysta Teatru Wielkiego - Opery Narodowej Mikołaj Zalasiński, obdarzony potężnym, dźwięcznym barytonem i siłą ekspresji. W rolę przewrotnej Abigail, kt贸rej kompozytor powierzył morderczo trudną i forsowną partię, wcieliła się niedoceniona, a przecież jedna z najwybitniejszych polskich śpiewaczek Jolanta Żmurko, dysponująca rzadkim dziś sopranem dramatyczno-koloraturowym o pięknej barwie, obdarzona wyśmienitymi warunkami zewnętrznymi i urzekająca siłą wyrazu w kreowanych rolach, prywatnie zaś - matka Aleksandry Kurzak. Jako c贸rka groźnego Nabucca wystąpiła artystka Opery Wrocławskiej Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak, bardzo dobrym Zachariaszem okazał się bas Opery Śląskiej Bogdan Kurowski. Pięknie brzmiały połączone ch贸ry Teatru Muzycznego, Politechniki Lubelskiej i Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, przygotowane przez Agnieszkę Tyrawską-Kopeć, Elżbietę Krzemińską i Monikę Mielka-Remiszewską. Całość pewną, choć trochę przyciężką ręką poprowadził Andrzej Knap.
Z uwagi na ograniczone możliwości techniczne estrady "Globusa" przedstawienie zrealizowano w symbolicznych dekoracjach, ale za to w pięknych kostiumach zaprojektowanych przez Małgorzatę Słoniowską, z licznymi efektami pirotechnicznymi (Piotr Krzyczmonik) i sensownie poprowadzoną przez Tomasza Janczaka (kt贸ry ponadto śpiewał partię Ismaela) akcją sceniczną.
J脫ZEF KAŃSKI

ROK LVII • NR 2 • 20 STYCZNIA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 2 • 20 STYCZNIA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa