Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
Muzyka wsp蟪czesna  Mahler (z Samsungiem w tle)

W Centrum Kultury Katowice 14 grudnia odbył się ostatni w 2012 roku koncert abonamentowy NOSPR. Melomani słuchali IX Symfonii D-dur Gustava Mahlera, kt贸rą katowiccy muzycy wykonali pod batutą austriackiego dyrygenta, Christiana Arminga. Dyrektor artystyczny New Japan Philharmonic i Orchestre Philharmonique Royal de Li膷ge może pochwalić się licznymi nagraniami płytowymi, w tym Lied von der Erde oraz III i V Symfonią bohatera koncertu.
Wykonanie IX Symfonii z pewnością potwierdziło dobry warsztat i - przede wszystkim - muzyczną wrażliwość oraz intuicję młodego dyrygenta. W każdej części Arming oddał wielopoziomowość kompozycji, rozmaicie i interesująco pracując nad jej kolejnymi warstwami. Dużym atutem tego wykonania było sugestywne uwydatnienie nawet najbardziej subtelnych kontrast贸w wyrazowych w ramach najmniejszych muzycznych struktur. Armingowi udało się przekonująco przedstawić całą paletę emocjonalnych niuans贸w zawartych w dziele Mahlera. W pierwszej części, Andante comodo, dyrygent wyeksponował ciemną barwę i niskie rejestry instrument贸w, ukazując dramatyzm początku Symfonii dojrzewający do wielkiej kulminacji. Część druga, Im Tempo eines gem盲chlichen L盲ndlers. Etwas t盲ppisch und sehr derb, ujmowała lekkością i wdziękiem, z jakim poszczeg贸lne instrumenty żonglowały między sobą tanecznym motywem oraz sposobem przekształcenia oblicza owego tematu o ludowych rysach. Początkowo dosyć elegancki i subtelny, stawał się coraz bardziej pokraczny i rubaszny z niezwykle sugestywnie wyartykułowanym rytmem. Doskonale zabrzmiało trzecie ogniwo cyklu, Rondo-Burleske. Allegro assai. Sehr trotzig. Diaboliczne scherzo porywało siłą kontrast贸w ujawnionych na płaszczyźnie wyraźnie pokreślonych, zagranych z impetem i pasją fugat w zestawieniu z fragmentami lirycznymi, zdecydowanie stonowanymi, brzmiącymi w pełnej tajemnicy i budującej napięcie dynamice piano. Niesamowite wrażenie zrobiła też kończąca Rondo-Burleske porywająco zagrana część Presto. W finale IX Symfonii, Adagio. Sehr langsam und noch zur眉ckhaltend, zgodnie z intencją kompozytora Arming umiał utworzyć ciąg długofalowych napięć i wstrzymujących oddech emocjonalno-dynamicznych wycofań dzięki przejmująco dozowanemu przepływowi muzycznego strumienia, wykorzystując przede wszystkim gęstość faktury oraz czynnik dynamiczny. Wysłuchanie ostatniej, wprost przepięknej części mogłoby stać się dla niekt贸rych słuchaczy przeżyciem niemal transcendentnym, gdyby nie fakt, że najpiękniejszym wyciszeniom, najgłębszym generalnym pauzom oraz najbardziej delikatnym i newralgicznym punktom w tkance finału towarzyszyła - jakże charakterystyczna - systemowa melodyjka dla wiadomości SMS pewnego Samsunga...
AGNIESZKA NOWOK

ROK LVII • NR 2 • 20 STYCZNIA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 2 • 20 STYCZNIA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa