Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
Muzyka wsp蟪czesna  Dwa razy 'na piątkę'

V Koncert fortepianowy Es-dur op. 73 Beethovena i V Symfonia B-dur op. 100 Prokofiewa - taki program na sw贸j ostatni występ w 2012 roku wybrali ł贸dzcy filharmonicy. Nietypowo, bo w czwartek 20 grudnia do sali przy ul. Narutowicza ściągnęły tłumy meloman贸w, zachętą do czego, pr贸cz wymienionych dzieł, był r贸wnież występ w roli solistki Julianny Awdiejewej.
Od zwycięstwa przed dwoma laty w Konkursie Chopinowskim w Warszawie Awdiejewa jest u nas wciąż odbierana jako pianistka wielce kontrowersyjna, w stosunku do kt贸rej formułowane są skrajnie r贸żne opinie, włącznie z taką, iż dewastuje "szopenowski styl". Głosy oburzenia słychać po dziś dzień, co jednak ważne, sama artystka chyba niewiele się nimi przejmuje i - wbrew lamentom, że nie czuje i nie potrafi grać Chopina - co i rusz wykonuje nam jego muzykę. Chociaż nie tylko: do Łodzi przyjechała z Koncertem Beethovena, a dob贸r utworu był absolutnie nieprzypadkowy, bo związany z osobą Artura Rubinsteina. Występ Rosjanki był zwieńczeniem serii koncert贸w zorganizowanych przez Międzynarodową Fundację im. Rubinsteina z okazji 125. rocznicy urodzin i 30. śmierci jej patrona. To właśnie Piąty Beethovena genialny wirtuoz zagrał jako ostatni koncert w Polsce, tu w Łodzi, w swoim rodzinnym mieście 37 lat temu. Ponieważ Awdiejewa, jako zwyciężczyni dw贸ch bydgoskich konkurs贸w, imienia Rubinsteina w 2002 roku i Paderewskiego w 2007 roku, zatem parę lat przed tryumfem na konkursie chopinowskim, niejeden raz koncertowała w Łodzi, pozostając, rzec można, pod stałą opieką fundacji Wojciecha Grochowalskiego, jej obecność przy takiej okazji, w Filharmonii im. Rubinsteina była w pełni zrozumiała.
Jak spodziewało się wielu obserwator贸w, podejście rosyjskiej pianistki do dzieła Beethovena okazało się trafne i odpowiadające jej artystycznemu temperamentowi. Poprowadzona z dużym rozmachem pierwsza część, z trzema popisowymi quasi-kadencjami, w kt贸rej patos sąsiadował z liryzmem, ustawiła poziom wykonania niezmiernie wysoko. Precyzyjna, artykulacyjnie czytelna i bogata brzmieniowo gra Awdiejewej mogła się tu bez wątpienia podobać. W poetyckim Adagio un poco mosso należałoby może oczekiwać nieco większej głębi wyrazu, ale zważywszy, że to dzieło nie jest jednak romantyczne oraz doceniając wrażliwość solistki w dobieraniu kolorystyki, trzeba przyznać, że i tu zasłużyła ona na słowa uznania. Odczucie to potwierdziło r贸wnież brawurowo i z wyraźną nutką humoru podane Rondo, w kt贸rym Awdiejewa, sprawiająca dotąd wrażenie mało przystępnej, a nawet cokolwiek chmurnej osoby, ukazała w sposobie muzykowania znacznie bardziej pogodne, młodzieńcze oblicze. Po burzliwych oklaskach były r贸wnież i bisy - oczywiście Chopinowskie.
O partii orkiestry, kt贸ra w tym dziele wybiega znacznie poza tradycyjny akompaniament, można powiedzieć, iż przedstawiona została rzetelnie, bez większych uchybień, ale i bez szczeg贸lnych fajerwerk贸w. Osvaldo Ferreira - prowadzący tego dnia w zastępstwie Daniela Raiskina ł贸dzki zesp贸ł - znacznie swobodniejszy był w Symfonii Prokofiewa. Mogły się tu szczeg贸lnie podobać pompatyczne zwieńczenie pierwszego Andante, błyskotliwe Allegro marcato oraz nasycone solistycznymi popisami Allegro giocoso.
Wykonawcy zasłużyli zatem "na piątki" - do "sz贸stek" niewiele zabrakło, ale i tak przedświąteczne zakończenie cyklu koncertowego związanego z rocznicami Rubinsteina w Łodzi wypadło satysfakcjonująco. W uzupełnieniu trzeba podkreślić, że fundacja Wojciecha Grochowalskiego fetowała swojego patrona w 2012 roku jeszcze w paru innych miejscach, w tym tak prestiżowych jak Filharmonia Narodowa w Warszawie, Biblioteka Polska w Paryżu oraz - last but not least - w Carnegie Hall w Nowym Jorku.
WITOLD PAPROCKI

ROK LVII • NR 2 • 20 STYCZNIA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 2 • 20 STYCZNIA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa