Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  MONIUSZKO

W szczecińskiej Operze na Zamku w sezonie 2003/2004 贸wczesny dyrektor Warcisław Kunc stworzył festiwal "Vivat Moniuszko!" i wystawił pięć oper - poza najważniejszymi także obie jednoakt贸wki: Flisa i Verbum nobile. Po roku dodał jeszcze Parię. Umożliwiło mu to p贸źniej wydanie trzy-płytowej kolekcji oper Moniuszki w firmie Dux. Licząc zatem wszystko, co obecnie dostępne: trzy nagrania Halki (rejestracje warszawską i wrocławską w wersji DVD oraz poznańską audio), dwa albumy ze Strasznym dworem (PNCD i EMI) oraz przekr贸j z Hrabiny (PNCD), dysponujemy wreszcie, dzięki Kuncowi, niemal pełnym fonograficznym obrazem operowej tw贸rczości Stanisława Moniuszki. Słusznie więc tym dokonaniem chlubi się (w książeczce) obecna dyrektor Opery na Zamku Angelika Rabizo oraz marszałek wojew贸dztwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Zamkowa orkiestra pod batutą Kunca w Verbum, podobnie jak we Flisie (zob. nr 17-18/2010) gra lekko i gorliwie. Zwłaszcza potoczyste biegniki smyczk贸w nadają tej muzyce, już w Uwerturze, wartkie tempo i bezcenny w owym dziele Moniuszki wdzięk, nawet jeśli potem zaciera go niekiedy nazbyt jaskrawa smuga tutti. R贸wnie wartko (i czytelnie) toczy się akcja. Głosy, w tym aż cztery męskie niskie, tak zostały dobrane, by można było rozr贸żnić charaktery. Partyka brzmi rzeczywiście młodo, barwa Teligi ma odcień dostojności, Skrla imponuje ruchliwością, Lewandowski sprężystą artykulacją i wokalną swadą podkreśla dowcip sł贸w libretta Jana Chęcińskiego; świetnie wypada w mazurowej relacji sługi Bartłomieja ("Rodzic powiada: słuchaj no wasze") o podr贸żnej przygodzie panicza Stanisława: wywrotce bryki, zauroczeniu Zuzią i jej trosce o chorego. W partii panny Łagodzianki Moniuszko nie poskąpił włoskich w stylu fioritur (w duecie z barytonem rzekomego Stanisława i w finałowym ansamblu) ani kresowej rzewności w dumce, a sprawny sopran Aleksandry Buczek dodaje im delikatnej zalotności.
Kiedy padają kluczowe sentencje tekstu ("z waszej miłości nie będzie nic", "verbum nobile to święta rzecz"), dyrygent zwalnia; teatralnym zwyczajem zaznacza też, odrobiną pauzy, wejścia os贸b. Uderza zwartością dramaturgiczne jądro opery, znakomicie zresztą przez Moniuszkę zbudowane (numery indeksu 6-9): po melodyjnych wyznaniach miłosnych młodych następuje pełen rossiniowskiej werwy tercet tej pary i Serwacego, z kolei jego c贸rka się smuci, a zaraz potem słychać (w orkiestrze) przyjazd kolaski z Panem Marcinem i po znanej arii "Dam ci ptaszka jakich mało" dochodzi do kapitalnej, iście komediowej sprzeczki obu szlagon贸w. W dialogowanych recytatywach znajduje czasem zastosowanie efekt stereofonii, co sprzyja wrażeniu rzeczywistych rozm贸w. Cieszy wyrazista obecność polskich element贸w muzyki; to kujawiak Zuzi ("Jak tu ująć żal na wodze"), kr贸tki krakowiakowy łącznik po opowieści Bartłomieja, polonezowe arie Stanisława ("Nakaż, niech ożywcze słonko") i Pana Marcina, i jeszcze dobitne rytmy szlacheckiego tańca - poloneza w tle kulminacyjnej sceny o sile szlacheckiego obyczaju w dawaniu słowa, zarazem motoru intrygi i tytułu opery (od sł贸w "Czas już połączyć dzieciaki nasze..."). Ch贸r - skąpo tu wykorzystywany - dobrze spełnia swe zadania w otwierającej tok zdarzeń imieninowej piosnce dla Zuzi "Jak lilija, co rozwija..." i końcowej, weselnej "Hej, panienko, tu na gody...".
Gruba książeczka zawiera pełen tekst libretta w czterech językach, a nawet, nie stosowany w wykonaniach, tekstowy wariant dumki Zuzi. Rodzaj interpretacji Moniuszkowskiego Verbum kieruje je w stronę francuskiej opery komicznej i uwalnia od ciężaru opracowania partytury przez Grzegorza Fitelberga. Odpowiedni przy tym zestaw głos贸w, przyzwoita dykcja śpiewak贸w i techniczna jakość rejestracji dźwięku (Małgorzata Polańska, Marcin Guz, Lech Tołwiński) składają się tutaj na jedno z najlepszych nagrań polskich oper.

MONIUSZKO
Verbum nobile
Aleksandra Buczek Zuzia, Janusz Lewandowski Bartłomiej, Michał Partyka Stanisław/Michał, Leszek Skrla Marcin, Aleksander Teliga Serwacy, Ch贸r i Orkiestra Opery na Zamku w Szczecinie, dyr. Warcisław Kunc
Dux 0783 (2012)
MAŁGORZATA KOMOROWSKA

ROK LVII • NR 2 • 20 STYCZNIA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 2 • 20 STYCZNIA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa