Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  H脛NDEL

Ta płyta to jedno z najważniejszych operowych przedsięwzięć fonograficznych roku 2012. Grecki dyrygent George Petrou, kt贸ry lubuje się w wykonywaniu muzyki H盲ndla, wziął na warsztat zapomnianą operę Alessandro.
Pomimo niedoskonałości libretta Paola Antonia Rolliego, Alessandro imponuje atrakcyjną warstwą muzyczną. H盲ndel skomponował tę operę w roku 1726 z myślą o Royal Academy of Music, organizacji sponsorowanej przez grupę arystokrat贸w. Prawykonanie odbyło się 5 maja 1726 r. w King's Theatre w Londynie. Było nie lada wydarzeniem, gł贸wne role zostały bowiem obsadzone przez dwie rywalizujące ze sobą wielkie sopranistki tamtych czas贸w: Faustinę Bordoni i Francescę Cuzzoni. W rolę tytułową wcielił się słynny kastrat Senesino.
W tej interpretacji muzyka H盲ndla mieni się barwami i tryska energią już od pierwszych takt贸w uwertury. Zesp贸ł Armonia Atenea prowadzony przez Petrou oraz towarzyszący mu Ch贸r Miasta Ateny z jednej strony dają popis wysmakowanej, zdyscyplinowanej wirtuozerii, z drugiej zaś uwodzą eleganckim frazowaniem i wykwintnym brzmieniem.
Występujący w gł贸wnych rolach Max Emanuel Cenčić, Julia Leżniewa i Karina Gauvin wznoszą się na wyżyny swoich możliwości. Szczeg贸lne wrażenie robi Cenčić, kt贸rego falset do złudzenia przypomina alt kobiecy - szlachetny i o głębokiej barwie. Pod względem umiejętności technicznych śpiewak wydaje się nie mieć dziś sobie r贸wnych wśr贸d falsecist贸w. Leżniewa wyr贸żnia się pośr贸d sopranistek, wykonując zawiłe koloraturowe figuracje z lekkością i wdziękiem. Jej śpiew to jednak nie tylko popis - arie o charakterze lirycznym przyprawione są nutą melancholii i żarliwością. Rosjanka jawi się też jako znakomita aktorka, umiejąca trafnie odczytać i zinterpretować zaszyfrowane w partyturze afekty. Karina Gauvin urzeka pięknym, mocnym sopranem o brzmieniu zr贸żnicowanym tak wyrazowo, jak kolorystycznie.
Xavier Sabata, alt męski w partii Tassilego, nie przekonał mnie ze względu na emocjonalny dystans do kreowanej postaci indyjskiego księcia; podobnie w głosie tenora Juana Sancha (Leonat) nie słyszę dostojeństwa, jakiego można by spodziewać się po bohaterze tej miary, co przyw贸dca wojsk macedońskich. Rola Clita, innego dow贸dcy wojsk Alessandra, przeznaczona jest na bas, co implikuje a priori pewną powagę nieosiągalną dla głos贸w o wyższej tessyturze. In-Sung Sim sprawdza się jednak połowicznie, bo - przy dobrej artykulacji - śpiewa bez zaangażowania... w przeciwieństwie do afektywnego altu młodego Rosjanina Choroszewa, przed kt贸rym światowa kariera wydaje się stać otworem.
Nie wszyscy wokaliści w tym nagraniu prezentują najwyższy poziom, niemniej album uważam za obowiązkowy dla miłośnik贸w opery barokowej ze względu na świetną obsadę r贸l gł贸wnych. Całości towarzyszą dwie broszury; pierwsza z librettem w oryginale i tłumaczeniach na trzy języki, druga ze spisem wykonawc贸w, komentarzem George'a Halla oraz synopsą opery.

H脛NDEL
Alessandro
Max Emanuel Cenčić Alessandro, Julia Leżniewa Rossane, Karina Gauvin Lisaura, Xavier Sabata Tassile, Armonia Atenea, Ch贸r Miasta Ateny, dyr. George Petrou
Decca 478 4699 (2012, 3CD)
Maciej Chiżyński (Res Musica)

ROK LVII • NR 3 • 3 LUTEGO 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 3 • 3 LUTEGO 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa