Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  Perkusyjne rytuały

Muzyka na zespoły perkusyjne często jest kojarzona z elementami rytualnymi, kt贸re mocno przemawiają do słuchaczy. W wielu kulturach instrumenty perkusyjne są wręcz uważane za przedłużenie ciała - element gestu i owa cielesność, fizyczność związana z grą na nich, stała się przedmiotem zainteresowania wielu kompozytor贸w.
Dobrym przykładem obecności rytuału w muzyce może być Sanctuary na kwartet perkusyjny i live electronics Rogera Reynoldsa, amerykańskiego kompozytora odwołującego się do tradycji Ivesa, Cage'a, Var膷se'a, ale też do awangardy europejskiej i muzycznych kultur Azji. Urodzony w roku 1934 w Detroit tw贸rca (uczeń Roberto Gerharda, wsp贸łzałożyciel grupy ONCE - wraz z Robertem Ashleyem i Gordonem Mummą, w roku 1989 zdobywca nagrody Pulitzera) w obszernym, skomponowanym w latach 2003-2008 dziele połączył muzykę z elementami teatralnymi i z wyrafinowaną technologią - rezultat wart jest i wysłuchania, i obejrzenia. Steven Schick i zesp贸ł red fish blue fish opr贸cz zwykłych instrument贸w używają także r贸żnych przedmiot贸w (m.in. puszek) oraz przyczepionych do palc贸w sensor贸w, kt贸re przekształcają najdrobniejsze gesty w dźwięki. Całość sprawia wrażenie tajemniczego rytuału, w kt贸rym perkusiści rozmieszczeni są wok贸ł nietypowego metalowego instrumentu nazwanego Oracle; to waterphone o cechach tybetańskiego bębna wodnego i skrzypiec gwoździowych, na kt贸ry składa się wielki żelazny garnek z wodą z umocowanymi na obrzeżu prętami r贸żnej długości wydającymi dźwięki o zr贸żnicowanej wysokości. Jego niezwykłe brzmienie połączone z pozostałą perkusją i elektroniką tworzy gęste harmonie o nieustannie zmianiającej się barwie, a także wyrafinowane efekty przestrzenne (warto posłuchać nagrania w systemie surround !). To muzyka o dużych walorach dramatycznych, podkreślanych jeszcze gestami instrumentalist贸w.
W dwupłytowym albumie DVD (Mode 232/233) znajdziemy trzy wersje utworu: zrealizowaną w studiu, w kt贸rej można usłyszeć najsubtelniejsze szczeg贸ły; zarejestrowaną na żywo w National Gallery of Art w Waszyngtonie w sali z mobilami Alexandra Caldera, kt贸re wzmacniają rytualne aspekty wykonania; oraz wyjątki z nagrania w plenerze w La Jolla w Kalifornii, z pięknym widokiem na morze i przerywnikami w postaci komentarzy kompozytora.
"Fizyczny" aspekt gry na perkusji od dawna fascynuje perkusist贸w-performer贸w. Płyta DVD nagrana przez Aiyun Huang i Save Percussion Theater (Mode 242) dedykowana jest triu Le Cercle, kt贸re było pionierem tego nurtu poszukiwań. Podziwiać tu można nie tylko jakość interpretacji, lecz także wyczucie teatralności - by wydobyć element wizualny, fragmenty bywają pokazywane na ekranie podzielonym na dwie części. Huang wykonuje słynny Corporel (1985) Vinko Globokara, w kt贸rym ciało staje się instrumentem perkusyjnym; Le Corps 膷 Corps (1979) Georgesa Aperghisa, gdzie głos m贸wiony splata się z dźwiękami arabskiego bębenka zarb, tworząc wzory o pierwotnej mocy zaklęć. W Temazcal (1984) Javiera Alvareza perkusistka, używająca jedynie marakas贸w, wykonuje taniec przy elektronicznych dźwiękach z taśmy. Mocno teatralne są r贸wnież Variations sur un texte de Victor Hugo (1991) Jean-Pierre'a Droueta wykonane przez perkusyjny kwartet grający na bębnach oraz wydający dziwne gardłowe dźwięki, a także Les guetteurs de sons (1981) Aperghisa - perkusyjne trio muzyk贸w wykonuje gesty niezwiązane z grą na instrumentach. W L'art bruit (1995) Mauricio Kagel użył wielu nietypowych obiekt贸w dźwiękowych, jak zabawki i gramofony, podobnie w Dressur (1977), gdzie przy zachowaniu ścisłych rygor贸w formalnych zastosowanie znajdują m.in. drewniane podkowy - inspiracją dla utworu były metody tresury koni.
GIANLUIGI MATTIETTI

ROK LVII • NR 5 • 3 MARCA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 5 • 3 MARCA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa