Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  XENAKIS

Tw贸rczość Iannisa Xenakisa na perkusję jest wyjątkowo obfita - francuski perkusista Daniel Ciampolini wybrał z niej dwa ważne utwory: Psappha (tytuł to imię poetki Safony w archaicznym brzmieniu) i Persephassa. Podobnie jak Rebonds i Pl茅iades, Psappha jest rozwinięciem struktur czysto rytmicznych i w partyturze nie ma nawet dokładnego wyszczeg贸lnienia instrument贸w, lecz jedynie og贸lny podział na grupy membranofon贸w, instrument贸w drewnianych i metalofon贸w. Przebieg zorganizowany jest wok贸ł regularnej pulsacji i w nieustannym dialogu między poszczeg贸lnymi grupami instrument贸w - ascetycznym i gwałtownym zarazem.
Persephassa, powstała na zam贸wienie festiwalu w Persepolis, to utw贸r barwowo bardziej zr贸żnicowany: instrumentarium jest tu bogatsze i składają się nań m.in. syreny, rozmaite bębny, talerze, gongi i bloki drewniane. Ważna jest w nim r贸wnież przestrzeń: perkusiści powinni być rozstawieni wok贸ł słuchaczy. W tym nagraniu wszystkie partie zrealizował sam Ciampolini za pomocą techniki wielośladowej.
Płytę uzupełniają dwa młodzieńcze, wcześniej nie nagrywane utwory Xenakisa: Six Chansons Grecques na fortepian (1951) i Zyia na głos, flet i fortepian (1952).


XENAKIS
Zyia, Six Chansons Grecques, Psappha, Persephassa
Angelica Cathariou mezzosopran, C茅cile Daroux flet, Daniel Ciampolini perkusja, Nikolaos Samaltanos, Dimitri Vassilikis fortepiany
Saphir LVC1168 (2012)
GIANLUIGI MATTIETTI

ROK LVII • NR 6 • 17 MARCA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 6 • 17 MARCA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa