Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  PURCELL. CLOSE THINE EYES

Imię "Orpheus Britannicus", kt贸rym wsp贸łcześni obdarzyli Henry'ego Purcella, doskonale oddaje podziw i szacunek, jakim angielski mistrz cieszył się wśr贸d swoich rodak贸w. Podczas jego kr贸tkiego życia (zmarł mając 36 lat), muzyka na Wyspach osiągnęła pełnię stylu barokowego, a czas ten określany tam bywa niekiedy wręcz jako epoka purcellowska. Na jej oblicze, opr贸cz nadwornego kompozytora trzech kolejnych monarch贸w, wpływ miało jednak wielu innych tw贸rc贸w, także i tych dziś niemal zapomnianych, nierzadko przybywających z kontynentu do rozpoczynającego okres swej wielkiej prosperity imperium. Muzyka Purcella włączona w kontekst dokonań owych kompozytor贸w stanowi treść płyty, na kt贸rej - obok słynnego holenderskiego śpiewaka Petera Kooija i trzech wytrawnych instrumentalist贸w włoskich - mamy okazję podziwiać r贸wnież polską sopranistkę Joannę Klisowską.
Na program składają się pieśni (gł贸wnie religijne), a ich dopełnieniem są utwory instrumentalne na lutnię, klawesyn i wiolę. Całość tworzy atrakcyjną i urozmaiconą brzmieniowo antologię, w kt贸rej dominuje ton refleksji, zadumy, wręcz barokowej melancholii.
Joanna Klisowska, artystka mieszkająca i działająca gł贸wnie we Włoszech, śpiewa w trzech utworach solowych (Tell me some pitying angel; Lord, what is a man; Sweeter than Roses) oraz tytułowym duecie. Jej występ należy pochwalić nie tylko za walory czysto głosowe, lecz r贸wnież za tw贸rczą i wysoce retoryczną interpretację tekstu, a także bardzo dobre wyczucie klimatu tej muzyki. Dramatycznie przywoływanie Gabriela w pierwszym z solowych utwor贸w, nasycony ekspresją wstępny recytatyw w drugim bądź zmysłowe, zwiewne arabeski dźwięk贸w w trzecim potwierdzają wysoki poziom jej sztuki wokalnej i uzasadnia fakt znalezienia się w tak doborowym towarzystwie.
Peter Kooij jest dziś jednym z najwspanialszych bas贸w w kręgu muzyki dawnej, szczeg贸lnie predestynowanym do intymnego i kameralnego repertuaru. Tu śpiewa Beginn the song, Music for a while i An Evening Hymn oraz - w duecie - Close thine eyes. Śpiewacy wykreowali tu wizję kołysanki-lamentu, nasyconej subtelną afektacją, zmieniającą się wraz z kolejnymi zestawieniami konsonansowo-dysonansowych światłocieni.
W tworzeniu nastroju ważną rolę odgrywają instrumentaliści. Ich gra, zwłaszcza w odcinkach recytatywnych, wykracza daleko poza funkcję harmonicznego tła, stając się puntem wyjścia, a niekiedy r贸wnież rozwinięciem i konkluzją uczuciowej wymowy poetyckich strof. Prosser, Contadin i Feder mają r贸wnież okazję do zaprezentowania się w utworach instrumentalnych nie tylko Purcella, ale też Johna Banistera, Antony'ego Poole'a i Godfeya Fingera. Są one sugestywnym uzupełnieniem pieśni, niekiedy tak pokrewnym im w zamyśle i kolorystycznie, że niemal, jak w przypadku wspomnianego duetu i następującego tuż po nim Two in one upon a ground z Dioklecjana Purcella, wręcz zrośniętym w jedną całość.
Najbardziej rozbudowanym i zr贸żnicowanym w wyrazie dziełem instrumentalnym jest IV Sonata d-moll Fingera na violę da gamba i b.c., w kt贸rej pojawiają się r贸wnież fragmenty wyraźnie popisowe. Wirtuozerii jest na tej płycie z pozoru niewiele, rozwija się ona bowiem nie tyle w sferze czysto technicznej, co raczej wrażliwości i umiejętności ukazywania duchowego piękna muzyki. Tego mamy tu pod dostatkiem.


PURCELL. CLOSE THINE EYES
Joanna Klisowska sopran, Peter Kooij bas, Pietro Prosser lutnia, Cristiano Contadin viola da gamba, Lorenzo Feder klawesyn, organy
Stradivarius STR 33931 (2012)
WITOLD PAPROCKI

ROK LVII • NR 6 • 17 MARCA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 6 • 17 MARCA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa