Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  PAWEŁ ŁUKASZEWSKI MUSICA SACRA

Pawła Łukaszewskiego przedstawiać już nie trzeba. Zdobył renomę jako kompozytor muzyki sakralnej i dyrygent, prowadzi też aktywną działalność jako nauczyciel akademicki, dyrektor festiwali i wydawca. Jego utwory zarejestrowane zostały na kilkudziesięciu płytach w Polsce i za granicą, gdzie to nazwisko jest często zestawiane z P盲rtem, Tavenerem i G贸reckim. On sam jednak m贸wi, że idzie własną drogą.
Pierwszy album z serii Musica sacra to przede wszystkim utwory orkiestrowe i ch贸ralno-orkiestrowe. Otwiera go Gaudium et spes (1997), rozpoczynające się radosnym wybuchem dźwięk贸w, kt贸re stopniowo narastają, wprowadzając coraz większe napięcie między radością i nadzieją a smutkiem i trwogą, by na końcu rozpłynąć się gdzieś w "niebiańskiej" przestrzeni. Takie unikanie wyraźnych, "ostatecznych" zakończeń jest przez kompozytora często stosowane i daje wrażenie ulotności i tajemniczości.
Są na tej płycie dwa nagrania premierowe: żywiołowa i energiczna Sinfonietta na orkiestrę smyczkową (2004), z przynoszącym wytchnienie od "gonitwy" części skrajnych pięknym, poruszającym Adagio, oraz Adagietto (2009) z ciepłym, przenikliwym brzmieniem orkiestry, zaskakujące wciąż nowymi motywami i barwami, kt贸re na końcu gasną i rozpływają się. Urzeka też Trinity Concerto (2006), gdzie z piękną melodią saksofonu (Greg Banaszak) dialoguje smyczkowa orkiestra (zwłaszcza w Largo - tam na tle ciemniejszych barw orkiestry przebłyskuje łagodna, refleksyjna, jasna melodia, brzmiąca jak modlitwa). Pojawiają się tu reminiscencje znanych utwor贸w klasycznych oraz, podobne jak w Sinfonietcie, motywy przypominające bieg, pośpiech, nagle przerwane i po chwili słyszane już tylko z daleka, jak echo.
Płytę dopełnia II Symfonia "Festinemus amare homines" (2005) na sopran, dwa fortepiany, ch贸r i orkiestrę symfoniczną, z tekstem najpopularniejszego chyba wiersza ks. Jana Twardowskiego w tłumaczeniu na łacinę. W kompozycji dominuje wrażenie pośpiechu, nawoływania podniesionym głosem. Narastające napięcie i dramatyzm, obecne we wszystkich umieszczonych na płycie utworach, z czasem zaczyna nużyć. Taki układ programu nie jest fortunny dla odbioru tej kompozycji.
Druga płyta zawiera muzykę oratoryjną, ch贸ralną i organową. Obok trzech organowych medytacyjnych miniatur jest tu też - przypominające momentami muzykę filmową lub utwory Poulenca - Concerto na organy i orkiestrę smyczkową (1996), zaskakujące stopieniem barwy organ贸w z brzmieniem orkiestry smyczkowej. Poruszająco brzmi Stabat Mater na trzy ch贸ry żeńskie (1993) - jasne i pełne liryzmu, malowniczości i czegoś w rodzaju dźwiękowej poświaty. Kompozycja oparta jest na tradycyjnej melodii, wok贸ł kt贸rej Łukaszewski zbudował i narrację, i piękne dźwiękowe tło. Każdy odcinek został opracowany inaczej, by jak najpełniej oddać treść i uczucia zawarte w tekście. Podobną konstrukcję ma też śpiewany po angielsku hymn Veni Creator na dwa ch贸ry mieszane (2004).
Bardzo ascetyczny charakter ma trzyczęściowa kompozycja na ch贸r mieszany Hommage 艜 Edith Stein (2002), czyli trzy kr贸tkie modlitwy w języku niemieckim (szkoda, że w książeczce nie ma ich tekstu) - skromne, surowe, poważne i pełne smutku. To pokora muzyki wobec dramatu zbrodni i świętości.
Trzecia płyta z serii to opracowania kolęd oraz kompozycje do tekst贸w Ernesta Brylla, Kazimiery Iłłakowicz贸wny, Katarzyny Kaczmarczyk i Bożeny Fabiani, m.in. urzekający utw贸r Niebo Cię zesłało skłaniający do zamyślenia nad tajemnicą Bożego Narodzenia. Będziemy ich słuchać dopiero za kilka miesięcy, ale warto wyposażyć domową fonotekę w tę wyjątkową płytę, kontrastującą z krzykliwymi, kiczowatymi śpiewankami pop-artyst贸w w czerwonych czapkach. Wyr贸żnia ją rzadko spotykana głębia, powaga, modlitewno-kontemplacyjny charakter, a jednocześnie prostota. Niemała w tym zasługa Jana Łukaszewskiego i Scholi Cantorum Gedanensis, śpiewak贸w o doskonale zgranych, czystych i dźwięcznych głosach, świetnej emisji i technice wokalnej.
Kolędy powstawały między 1988 a 2001 rokiem, ale aż czternaście z nich zostało nagranych po raz pierwszy. Te tradycyjne urzekają prostotą i elegancją aranżacji, ciekawa harmonizacja nadaje im oryginalny koloryt. Zaskakująco brzmi na przykład Oj maluśki, przypominający raczej bajkową kołysankę niż surową, g贸ralską muzykę, a także refleksyjne P贸jdźmy wszyscy do stajenki i nie-polonezowe B贸g się rodzi.
Dobrze, że powstaje jeszcze taka muzyka. Takie małe wysepki prawdziwego piękna pomagają stawić op贸r presji krzykliwej brzydoty, kiczu i pustki.


PAWEŁ ŁUKASZEWSKI MUSICA SACRA 1:
Gaudium et Spes, Trinity Conceto, II Symfonia, Sinfonietta
Anna Mikołajczyk-Niewiedział sopran, Greg Banaszak saksofon, Ravel Piano Duo, Orkiestra i Ch贸r Filharmonii Podlaskiej, dyr. Piotr Borkowski
Dux 0356 (2012)

PAWEŁ ŁUKASZEWSKI MUSICA SACRA 2:
Veni Creator, Stabat Mater, Organ Concerto, Hommage 艜 Edith Stein
Wacław Golonka organy, Concerto Avenna, Polski Ch贸r Kameralny "Schola Cantorum Gedanensis", dyr. Jan Łukaszewki
Dux 0367 (2012)

PAWEŁ ŁUKASZEWSKI MUSICA SACRA 3:
Carols & Motets
Polski Ch贸r Kameralny "Schola Cantorum Gedanensis", dyr. Jan Łukaszewski
Dux 0440 (2012)
DOMINIKA GRABIEC

ROK LVII • NR 7 • 31 MARCA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 7 • 31 MARCA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa