Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  VENEZIA. OPERA ARIAS OF THE SERENISSIMA

Max Emanuel Cencic jest dziś pierwszym śpiewakiem swego pokolenia i bodaj najlepszym wśr贸d falsecist贸w. W ostatnich latach stał się swobodniejszy w wyrażaniu uczuć, a jego głos dojrzał i zyskał na głębi. W lutym ukazała się trzecia solowa płyta artysty.
Zgodnie z tytułem, usłyszymy na niej utwory kompozytor贸w związanych ze sceną operową miasta na wodzie. Wśr贸d nich nie mogło zabraknąć Antonia Vivaldiego, gł贸wnego weneckiego tw贸rcy dojrzałego baroku, kt贸rego muzyka stanowi lwią część repertuaru tego albumu (pięć arii z jedenastu). Pozostali autorzy - Francesco Gasparini, Antonio Caldara, Tomaso Albinoni, Giovanni Porta, Geminiano Giacomelli oraz Giacomo Sellitto - mają tu po jednej arii.
Cencic jest u szczytu kariery - z jednej strony nadal ma chyba nieograniczone możliwości techniczne, z drugiej zaś jego głos zyskał na intensywności i sile wyrazu. Można powiedzieć, że jest niczym dobre wino, kt贸re z wiekiem szlachetnieje. Muzyk dysponuje pełnym arsenałem środk贸w artystycznego przekazu: lekkością frazowania, nieskazitelną artykulacją, precyzyjną dykcją, czystością intonacji oraz swobodą wykonywania wirtuozowskich popis贸w. Jego interpretacje charakteryzują się głębokim liryzmem, ale także ekspresywnością, żarliwością i dbałością o dob贸r właściwej barwy.
W pamięć zapada łatwość, z jaką prowadzi narrację. Buduje przy tym efektowne kulminacje, w kt贸rych natężenie głosu harmonizuje z przekazywanymi emocjami. Poza tym imponuje znajomością barokowych figur retorycznych, dzięki czemu jego śpiew odznacza się kunsztownym modelowaniem afektu. Przykładem jest zamykająca płytę aria "Anche un misero arboscello" ("Nawet nędzne drzewko") z III sceny I aktu opery Nitocri Sellitta, w kt贸rej ekscytacja podmiotu lirycznego znajduje ujście w licznych ozdobnikach oraz zastosowaniu szerokiej skali dynamicznej. Ciekawe, czy podobnie wykonał ją Farinelli na premierze dzieła...
Orkiestra Il Pomo d'oro partneruje soliście z radością i zaangażowaniem. Proponowany przez Minasiego akompaniament jest pełen emocjonalnego uniesienia oraz teatralności, a w doborze barw dominuje "gruba kreska" i "chropowatość", kt贸re wynikają z zastosowania strun jelitowych. Zgodnie z konwencją epoki, obsada muzyk贸w jest niewielka, ale, co nietypowe, broszurka dołączona do płyty nie podaje składu zespołu.
Jedyna uwaga dotyczy historycznej prawdy - prezentowane arie wykonywane były nie przez falsecist贸w, ale przez kastrat贸w. Śpiewacy należący do tej pierwszej kategorii występowali w kościołach (kiedy akurat nie było kastrata), natomiast w teatrach nie śpiewali nigdy i nigdzie, przynajmniej nie odnotowałem takiego przypadku.
Mimo to album zasługuje na uznanie, bo - opr贸cz niezwykle wysokiego poziomu wykonań - pokazuje, jakie były gusta Najjaśniejszej Republiki Weneckiej, kt贸rej opera stanowiła jeden z pierwszych ośrodk贸w muzycznych 贸wczesnej Europy.

VENEZIA. OPERA ARIAS OF THE SERENISSIMA
Gasparini, Caldara, Albinoni, Porta, Vivaldi, Giacomelli, Sellitto
Max Emanuel Cencic kontratenor, Il Pomo d'oro, dyr. Riccardo Minasi
Virgin Classics 5 099946 454522 (2013)
Maciej Chiżyński (Res Musica)

ROK LVII • NR 7 • 31 MARCA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 7 • 31 MARCA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa