Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  PERGOLESI

Jak się okazuje, po ponad czterdziestu latach wykonywania muzyki dawnej na instrumentach historycznych wiele utwor贸w nadal pozostaje nieodkrytych. I nie chodzi tu bynajmniej o dokonania kompozytor贸w, kt贸rzy już za życia popadli w niepamięć lub w og贸le nie zdobyli rozgłosu, ale o czołowych tw贸rc贸w. Właśnie ukazało się pierwsze nagranie Siedmiu sł贸w Chrystusa umierającego na krzyżu, kt贸rego autorstwo przypisuje się Giovanniemu Battiście Pergolesiemu.
Utw贸r ten jest zbiorem siedmiu kantat, z kt贸rych każda skupia się na jednej myśli (czyli tytułowym "Słowie") wybranej z Ewangelii według św. Łukasza, św. Jana bądź św. Marka; głosem basowym przedstawia ją Chrystus. Po niej następuje rozważanie podzielone na dwie części - wypowiedź Jezusa wzywającego do miłości (basem lub tenorem) oraz odpowiedź personifikacji duszy pragnącej Jego bliskości (alt, sopran albo tenor). Poszczeg贸lne części składają się z recytatywu i arii lub samej tylko arii. Co warte podkreślenia, kompozytor nadaje im tonacje zgodne z powszechną w贸wczas retoryką muzyczną. Dla przykładu, w partii Chrystusa tonacja D-dur symbolizuje jego boskość, h-moll - cierpienie za grzechy, c-moll - złe uczynki, a Es-dur - ich odkupienie.
Wykonanie odznacza się - jeśli chodzi o orkiestrę - dbałością o kształtowanie dynamiki i właściwy dob贸r barw, przejrzystością plan贸w, płynnością frazowania, wysoką kulturą realizowania ozdobnik贸w oraz, nade wszystko, umiarem. Trzeba przyznać, że wyraźny spok贸j, z jakim instrumentaliści ilustrują śpiewany tekst, jest w przypadku Jacobsa zaskoczeniem. Nie oznacza to w żadnym razie, że jego interpretacja pozbawiona jest emocji. One są obecne, tyle że w warstwie wokalnej, zwłaszcza w energicznym głosie Sophie Karth盲user, kt贸ry brzmi mocno i czysto niezależnie od rejestru. Z kolei panowie zachowują powściągliwość. Interpretacja Juliena Behra cechuje się lekkością i bezpretensjonalnością, a Christo­phe'a Dumauxa - delikatnością prowadzenia kantyleny. Kreacja Konstantina Wolffa, obdarzonego basem o głębokiej barwie, ma w sobie coś z kr贸lewskiego dostojeństwa; w recytatywach odznacza się prostotą i opanowaniem, natomiast w ariach konstruowana jest z dozą afektu, przez co nabiera dramaturgicznego wyrazu.
Dobre wykonanie, świetna realizacja dźwięku i piękny utw贸r, kt贸ry doskonale uzupełnia się ze słynnym Stabat Mater. Płyta jest ciekawą propozycją dla miłośnik贸w muzyki dawnej!


PERGOLESI
Septem verba a Christo in cruce moriente prolata
Sophie Karth盲user sopran, Christophe Dumaux kontratenor, Julien Behr tenor, Konstantin Wolff bas, Akademia Muzyki Dawnej z Berlina, dyr. Ren茅 Jacobs
Harmonia Mundi 902155 (2013)
MACIEJ CHIŻYŃSKI (Res Musica)

ROK LVII • NR 9 • 28 KWIETNIA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 9 • 28 KWIETNIA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa