Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  THIBAUT DE CHAMPAGNE

Najnowsza płyta zespołu Alla Francesca dowodzi, że muzyka truwer贸w wciąż jest świeża i fascynująca. Przepis na jej wykonywanie wydaje się prosty - kluczem do interpretacji powinna być ekspresja. Trzeba bowiem pamiętać, że truwerzy byli zwyczajnie ludźmi z krwi i kości, kt贸rzy miewali swoje humory, pasje i przeżywali namiętności. Poza tym, zgodnie z konwencją epoki, ich poezja stanowiła swego rodzaju wariacje na temat miłości. Był to więc teatr, innymi słowy czysta zabawa formą, w kt贸rej Francuzi będą się lubować przez następne wieki.
Bohaterem albumu jest Thibaut de Champagne (1201-1253) - najsłynniejszy truwer, książę Szampanii, kr贸l Nawarry, przyw贸dca wyprawy krzyżowej z roku 1239. Jednym słowem postać barwna, już za życia ciesząca się popularnością. Dość wspomnieć, że jego pi贸ro docenione zostało przez Dantego, a dorobek rozproszony jest aż w trzydziestu dw贸ch rękopisach. Wśr贸d nich wartość szczeg贸lną ma manuskrypt zwany Le Chansonnier du Roi, czyli Śpiewnikiem Kr贸la (rodzajnik cząstkowy "du" wskazuje na konkretną osobę), spisany już po śmierci władcy - z niego pochodzą nagrane tu utwory.
Zawiera on pieśni trubadur贸w i truwer贸w, w tym pięćdziesiąt dziewięć kompozycji Thibauta. Zapis pieśni obejmuje oczywiście wyłącznie tekst i linię wokalną - akompaniament instrumentalny leżał w gestii minstrel贸w, kt贸rzy z praktyką wykonawczą byli za pan brat.
Płyta nosi podtytuł Amour courtois et chevalerie au XIIIe siècle, co oznacza Dworska miłość i rycerstwo w XIII wieku. Opr贸cz utwor贸w Thibauta (wielkie pieśni dworne, pieśni krzyżowc贸w, pastorelle, pieśń ku czci Maryi, pieśń debata), usłyszymy pieśń skomponowaną przez innego truwera, Hue de la Fert茅, oraz kilka anonimowych motet贸w (wykonywanych instrumentalnie) i tańc贸w z epoki. Na krążku pełnią one funkcję przerywnik贸w, dzięki kt贸rym program nagrania nabiera oddechu i zyskuje na atrakcyjności.
Jeśli chodzi o oprawę muzyczną, Brigitte Lesne, szefowa zespołu i autorka programu w jednej osobie, urozmaica śpiew (w oryginalnym, starofrancuskim języku oïl) brzmieniem takich instrument贸w jak fidel, harfy, cytry, lutnia oraz instrumenty perkusyjne. Jest to rzecz jasna jej propozycja, będąca syntezą wiedzy, wyobraźni i intuicji. Warto jednak wiedzieć, że nawet kr贸lowie mieli na og贸ł do dyspozycji tylko jednego minstrela.
Niebanalny akompaniament w ujęciu Alla Francesca jest wytworny i wysmakowany. Wyr贸żnia go przede wszystkim bogactwo kolorystyczne, zmysłowość oraz wierność (na poziomie ekspresji i wyrazu) literze śpiewanego tekstu; w pieśni ku czci Maryi głosowi Lesne wt贸ruje na przykład jedynie dźwięk dzwon贸w - dużo jest w tym powabu i zarazem historycznej prawdy. Tej "prawdzie" z pewnością oddaje hołd znakomity Emmanuel Vistorky, kt贸ry - obdarzony barytonem o pięknej, głębokiej barwie - wyraźnie artykułuje tekst i pełen jest teatralnej, retorycznej ekspresji oraz dramatyzmu. W kontekście muzyki truwer贸w cechy te okazują się niezwykle naturalne.
Melomani z pewnością docenią świetną realizację dźwięku i staranną edycję płyty. Co godne podkreślenia, śpiewane teksty z książeczki (spisane w języku oïl i przełożone na wsp贸łczesny francuski oraz angielski) opatrzone są przypisami.


THIBAUT DE CHAMPAGNE
Le Chansonnier du Roi
Vivabiancaluna Biffi fidel, Micha毛l Gr茅bil lutnia, cytry, instrumenty perkusyjne, Pierre Bourhis śpiew, deklamacja, Emmanuel Vistorky śpiew, Brigitte Lesne śpiew, harfy, instrumenty perkusyjne, kierownictwo muzyczne
Æon 1221 (2012)
MACIEJ CHIŻYŃSKI (Res Musica)

ROK LVII • NR 10 • 12 MAJA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 10 • 12 MAJA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa