Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
Relacje  Muzyka w odcieniach SEPII

Jakiś czas temu na muzycznym horyzoncie pojawił się nowy zesp贸ł - SEPIA Ensemble, kt贸ry przebojem wdziera się do świata muzyki wsp贸łczesnej. Koncert 24 kwietnia w Poznaniu potwierdził, że grupa ma wielki potencjał, kt贸ry w połączeniu z intensywną i rzetelną pracą nad repertuarem może przynieść zaskakujące efekty.
SEPIA Ensemble powstał w 2012 roku z inicjatywy Artura Kroschela oraz Rafała Zapały, adiunkt贸w kompozycji na poznańskiej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego. Zesp贸ł składa się z dwunastu muzyk贸w-entuzjast贸w, student贸w i absolwent贸w miejscowej uczelni muzycznej. Już na pierwszych koncertach w grudniu 2012 roku artyści pokazali wysoką klasę i udowodnili, iż podchodzą do wykonawstwa w spos贸b profesjonalny. Zesp贸ł przygotował w贸wczas dwa projekty z okazji Roku Cage'a, na kt贸re złożyły się dzieła amerykańskiego artysty.
R贸wnie dobre wrażenie zrobił kwietniowy koncert Inner timbre, kt贸ry odbył się w Auli Nova w ramach X Międzynarodowej Konferencji "Musica Practica Musica Theoretica", organizowanej przez Katedrę Kompozycji i Teorii Muzyki oraz Zakład Teorii Muzyki AM w Poznaniu. Już sama atmosfera panująca na sali koncertowej zachęcała do wysłuchania godzinnego programu, na kt贸ry złożyły się dzieła Johna Cage'a, Bogusława Schaeffera, Helmuta Lachenmanna, Kazimierza Serockiego oraz kompozytor贸w poznańskich: Ewy Fabiańskiej, Artura Kroschela i Rafała Zapały.
Sala tonęła w p贸łmroku, punktowe światła przecinały scenę, zmieniając przestrzeń. Atmosfera sprzyjała skupieniu uwagi na dźwięku, brzmieniu poszczeg贸lnych instrument贸w i na kreacji artystycznej. Wszyscy muzycy pozostawali cały czas na scenie, w odpowiednim momencie łącząc się we właściwe składy, co miało pozytywny wpływ na odbi贸r koncertu jako pewnej sp贸jnej całości. Powstał spektakl totalny, począwszy od pomysłu aż po realizację, oddziałujący na wszystkie zmysły.
Koncert rozpoczął Szymon J贸zwiak Sonatą na klarnet (1933) Cage'a. Dźwięki instrumentu docierały z oddali, z nieokreślonego miejsca, rozbijając ciszę i mrok. Publiczność entuzjastycznie zareagowała na utw贸r Swinging Music na klarnet, puzon, kontrabas i fortepian (1970) Serockiego, w kt贸rym muzycy z zapałem wszystkimi dostępnymi środkami kreowali quasi jazzowe brzmienia na podstawie pulsujących swingujących rytm贸w.
Nie zbrakło r贸wnież utwor贸w kompozytor贸w związanych z poznańską uczelnią. Miniatures sonoristiques Fabiańskiej, wyraźnie inspirowane tw贸rczością Szalonka, odkrywały wszystkie możliwości puzonu. W kolejnych miniaturach solista Wojciech Jeliński uzyskiwał intrygujące brzmienia za pomocą tłumik贸w, gry na ustniku, wyciągania rurki od kwartwentyla, jednoczesnego grania i śpiewania lub efektu "perkusyjnego", imitującego dźwięk dzwonu rurowego.
Ciekawa była kompozycja Rafała Zapały Cleaner na kontrabas i live electronics (2013). Kompozytor potraktował w niej kontrabas jako instrument perkusyjny, zrezygnował z gry smyczkiem. Większość brzmień uzyskiwana była za pomocą miotełek, a ich użycie budziło zabawne skojarzenia z tytułem utworu. Sprzężenie solisty (Mateusz Loska) z warstwą elektroniczną dodatkowo poszerzało przestrzeń muzyczną, mimo iż nie dostarczało szczeg贸lnie interesujących efekt贸w.
W największym składzie SEPIA Ensemble wystąpił w utworze Fracture na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę, perkusję i fortepian (2006/07) Artura Kroschela. Utw贸r ten, będący nieprzerwanym procesem, w kt贸rym wszystkie zmiany zachodzą bardzo płynnie, niemal niezauważalnie, był niemałym sprawdzianem dla zespołu, kt贸ry musiał wykazać się niezwykłą precyzją wykonawczą oraz umiejętnością ścisłej, niemal organicznej wsp贸łpracy muzyk贸w.
Zaskakujące, że mimo kr贸tkiego stażu wsp贸lnej pracy, zesp贸ł ma już w repertuarze sporo utwor贸w - polskich i obcych. Ich dob贸r, jak r贸wnież zaangażowanie muzyk贸w oraz ciekawe interpretacje dają nadzieję, że SEPIA Ensemble wkr贸tce zostanie dostrzeżony i doceniony na polskiej scenie muzyki wsp贸łczesnej. Muzycy pracują teraz nad programami obejmującymi tw贸rczość Kazimierza Serockiego, Helmuta Lachennmana, Rebeki Saunders oraz muzykę estońską, kt贸re - miejmy nadzieję - przedstawią nie tylko poznańskiej publiczności.
BARBARA MAJEWSKA

ROK LVII • NR 11 • 26 MAJA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 11 • 26 MAJA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa