Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  BART脫K

Kanadyjski skrzypek James Ehnes, w Polsce stosunkowo mało znany, po tamtej stronie globu jest gwiazdą okrzykniętą mianem drugiego Jaschy Heifetza. Nagrywa dla wytw贸rni Onyx i Chandos. Niedawno ukazały się dwie jego płyty z kompletem utwor贸w na skrzypce i fortepian lub skrzypce solo Beli Bart贸ka.
Trzon pierwszej stanowią dwie sonaty na skrzypce i fortepian: I cis-moll BB 84 (z roku 1921) oraz II C-dur BB 85 (1922 r.). Ehnes jest w nich perfekcyjny technicznie i uduchowiony, jakkolwiek brzmienie jego skrzypiec - mięsiste, głębokie i bogate w alikwoty - wydaje się nazbyt "klasyczne". Chropawe, chromatyczne struktury okrasza miękką, złocistą kantyleną, a dysonansowe wsp贸łbrzmienia wygrywa z wdziękiem, rozkoszując się obfitością barw, przeważnie jasnych. Uwagę skupia subtelnie cieniowana dynamika (np. w Allegro appassionato z I Sonaty), lekkość frazowania (finałowe Allegro) oraz aksamitność flażolet贸w (Molto moderato z II Sonaty). Pianista nie przeszkadza, jednak r贸wnież nie inspiruje.
Słodko-rzewny (ale nie mdły) ton skrzypiec Ehnesa o wiele bardziej przystaje do dw贸ch Rapsodii - BB 94a i BB 96a, datowanych na rok 1928, a w p贸źniejszych latach poddanych rewizji. Bart贸k łączy w nich ludowe brzmienia rodem z Rumunii, Węgier oraz Ukrainy. Co ciekawe, kameraliści prezentują tu także dwa alternatywne zakończenia II części I Rapsodii. Wykonanie jest taneczne i energiczne. Czy potrzeba czegoś więcej?
Na drugim krążku gwoździem programu jest monumentalna i arcytrudna Sonata na skrzypce solo BB 124 - jedno z ostatnich dzieł Bart贸ka, skomponowana w roku 1944 dla Yehudiego Menuhina. Wykonanie Ehnesa odznacza się elegancją frazowania i starannym wykończeniem, ale jest ono niedostatecznie udramatyzowane. Mimo że muzyk gra szerokimi pociągnięciami smyczka, pięknym, krystalicznym dźwiękiem, z nadzwyczajną swobodą i - na sw贸j spos贸b - emocjonalnym zaangażowaniem, jego interpretacja nie może r贸wnać się z mroczną i ekspresywną wizją odbiorcy dedykacji, utrwaloną już ponad pięćdziesiąt pięć lat temu.
Świetnym dopełnieniem Sonaty na skrzypce solo jest kontrastująca z nią stylistycznie, postromantyczna Sonata e-moll na skrzypce i fortepian BB 28, ukończona w roku 1903, owoc poszukiwań tw贸rczych dwudziestodwuletniego młodzieńca. Wykonanie Ehnesa i Armstronga należy uznać za wzorcowe - artyści z finezją i wigorem wydobywają głębię uczuć i trafiają we właściwy danej frazie ton.
Płytę zamykają trzy cykle miniatur - Węgierskie pieśni ludowe BB 109 (1931 r.), Węgierskie melodie ludowe (lata 1926-1927) oraz Rumuńskie tańce ludowe (lata 1925-1926). Skrzypek odnajduje w nich typową dla tego rodzaju muzyki zabawę oraz bogactwo rytm贸w i nastroj贸w, nadając każdej z miniatur odmienny charakter; z jednej strony w pamięć zapada węgierska zadziorność i nostalgiczność, z drugiej - rumuńska zmysłowość i egzotyka, kt贸ra miejscami każe myśleć o... tatrzańskich halach.
Oba albumy polecam miłośnikom dobrego, skrzypcowego grania. Zwłaszcza, że w sumie jest na nich blisko sto sześćdziesiąt minut muzyki!


BART脫K
Rapsodie: BB 94a, BB 96a, Sonaty: BB 84, BB 85, Andante BB 26b
James Ehnes skrzypce, Andrew Armstrong fortepian
Chandos 10705 (2012)

BART脫K
Sonaty: BB 124, BB 28, Węgierskie pieśni ludowe BB 109, Węgierskie melodie ludowe, Rumuńskie tańce ludowe
James Ehnes skrzypce, Andrew Armstrong fortepian
Chandos 10752 (2013)
MACIEJ CHIŻYŃSKI (Res Musica)

ROK LVII • NR 11 • 26 MAJA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 11 • 26 MAJA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa