Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  GORCZYCKI

Gemma sacerdotum (Klejnot kapłaństwa) - tak w XVIII wieku w umieszczonym w Katedrze Wawelskiej epitafium krakowianie uhonorowali Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. W ich świadomości to właśnie posługa kapłańska, pełna poświęcenia i cnotliwa, określała wielkość tego człowieka. Dla nas jest on przede wszystkim najwybitniejszym kompozytorem polskim końca epoki baroku, autorem kilkudziesięciu dzieł. Cztery z nich wybrał Andrzej Kosendiak i zaprosił do ich wykonania grupę wytrawnych wokalist贸w i instrumentalist贸w.
W tw贸rczości Gorczyckiego odnajdziemy zar贸wno kompozycje wokalne, jak i wokalno-instrumentalne, bowiem wczesnobarokowy podział na prima i seconda prattica był charakterystycznym zjawiskiem dla muzyki religijnej w naszym kraju aż do końca epoki. Pierwszą grupę reprezentuje na płycie Missa rorate. O jej adwentowym przeznaczeniu świadczy introit Rorate coeli, a także cytowane w cantus firmus melodie polskich pieśni z tego okresu liturgicznego. Aby spiąć klamrą kr贸tki cykl mszalny (bez Credo), Andrzej Kosendiak dodał jeszcze antyfonę Ecce Dominus veniet.
Solowa obsada głos贸w nie tylko pozwoliła czytelnie ukazać warsztat kompozytorski Gorczyckiego, ale r贸wnież pogłębiła, zgodnie z intencją dyrygenta, retoryczny wyraz muzyki. Obawiałem się wprawdzie, czy śpiewakom, kt贸rzy nie występują ze sobą na co dzień, uda się stworzyć harmonijny brzmieniowo i dobrze wsp贸łdziałający ansambl, ale bogate doświadczenie ch贸ralne większości z nich pozwoliło sprostać zadaniu. Owo doświadczenie przydało się też w utworach wokalno-instrumentalnych, w kt贸rych trzeba wyeksponować r贸żnice w sposobie śpiewania odcink贸w o charakterystyce solo i tutti. Tu do wokalist贸w dołączył zesp贸ł instrumentalny w międzynarodowym składzie, ze Zbigniewem Pilchem w roli koncertmistrza.
Wykonawcom pod batutą Andrzeja Kosendiaka udało się ukazać muzykę Gorczyckiego jako efektowną, chwilami wręcz błyskotliwą, może nieco archaiczną jak na tę fazę baroku, ale pełną uroku i wyraziście osadzoną w estetyce wirtuozowskiego stylu koncertującego.
Wszystkie odcinki solowe, zar贸wno wokalne, jak i instrumentalne (skrzypce, trąbki) robią dobre wrażenie. Dzięki żywym tempom muzyka tryska energią, w obu motetach-koncertach (Illuxit sol, Laetatus sum) przydałoby się jednak śmielsze r贸żnicowanie agogiki i dynamiki. Tak zrobiono w Completorium i w efekcie ten siedmioczęściowy cykl zyskał urozmaicone oblicze, a liczne odcienie afektu sugestywnie ukazały związki słowa i muzyki.
Wykonawc贸w warto pochwalić za naturalne i świeże potraktowanie muzyki Gorczyckiego. W ich ujęciu jest ona lekka i radosna, co nie tylko pozwala o staropolskim mistrzu powiedzieć, że "wielkim artystą był", ale też rozpoznać w nim tw贸rcę o niepośledniej inwencji, obdarzonego lekkim pi贸rem, a w sferze ducha wiarą pełną ufności i pogody.


GORCZYCKI
Missa Rorate, Illuxit sol, Laetatus sum, Completorium
Susan Gilmour Bailey, Aldona Bartnik soprany, Matthew Venner kontratenor, Maciej Gocman tenor, Tom谩職 Kr谩l bas, Zesp贸ł instrument贸w dawnych, dyr. Andrzej Kosendiak
CD Accord/NFM ACD 186/NFM 17 (2012)
WITOLD PAPROCKI

ROK LVII • NR 11 • 26 MAJA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 11 • 26 MAJA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa