Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
Relacje  Mozart polifoniczny

Występ orkiestry Anima Eterna Brugge pod batutą Josa van Immerseela 7 maja w Filharmonii Narodowej odbył się r贸wno dobę po koncercie w sali Kr贸lewskiego Konserwatorium w Brukseli. Niby ze stolicy Belgii są tylko dwie godziny drogi (i dwie godziny odprawy na lotnisku, i... i... i...), ale napięty grafik tourn茅e odbił się chyba nieco na formie zespołu.
Koncert wypełniały wyłącznie utwory Mozarta. Na początek zabrzmiała prześliczna i efektowna Symfonia A‑dur KV 201. Jos van Immerseel przyjął dość dziwny schemat interpretacji, mianowicie uznał wszystkie głosy za jednakowo istotne. To prawda, że Mozart był arcymistrzem opracowywania partii poszczeg贸lnych instrument贸w i nawet środkowe głosy mają swoje urocze momenty. Warto jednak przypomnieć, że muzyka ta jest na wskroś homofoniczna i ma wyraźną strukturę: to melodia jest podstawą muzyki! Z historycznego punktu widzenia, nauka o formach muzycznych na przełomie XVIII i XIX wieku była nauką o melodii. Tymczasem traktowanie wszystkich partii jako r贸wnorzędnych wysuwało na plan pierwszy fascynujące basowe pochody w długich nutach w rodzaju kwinta-pryma w kadencjach albo niespodziewanie wystrzelone um-pa-pa-pa środkowych głos贸w, gdy końc贸wka tematu była wykańczana przez skrzypk贸w w skromnym piano. Brak wyrazistego oddania struktury utworu dawał się najbardziej słyszeć w pierwszych ośmiu taktach Menueta, w kt贸rych zapanowała zupełnie egalitarna anarchia.
Nieco rozczarowująca Symfonia była więc zaledwie rozgrzewką przed pozostałą częścią programu zawierającą wyłącznie dzieła utrzymane w stylu koncertującym. Na początek - pięć koncertowych arii sopranowych (KV 582, 78, 528, 272, 383), kt贸re przyniosły czarowną niespodziankę.
Zapowiadana na afiszu Sandrine Piau zaniemogła i została zastąpiona przez amerykańską sopranistkę Andreę Lauren Brown. To znakomita śpiewaczka o pięknym głosie we wszystkich rejestrach, ogromnie muzykalna, dysponująca lekką, sprawną koloraturą i nieskazitelną intonacją. Niestety, pierwsza duża scena "Chi s艜, chi s艜, qual sia" wypadła niezbyt efektownie, a to ze względu na wyciąganie przez kapelmistrza trzeciorzędnych głos贸w w chwilach największej ekspresji sopranistki oraz stosowaniu jedynie dw贸ch płaszczyzn dynamicznych: piano i forte, bez jakiegokolwiek zniuansowania. Kompozytor miał się obronić sam, i sama miała się obronić solistka, kt贸ra jednak nie dała się wciągnąć w tę grę i nadal śpiewała Mozarta - nie Wagnera.
O wiele lepiej wypadła wczesna "Per piet艜, bell'idol mio", w kt贸rej akompaniament jest tak prościutki, że pozwolił solistce pokazać się z jak najlepszej strony. Na koniec pierwszej części koncertu zabrzmiała jeszcze "Bella mia fiamma, addio" - pięknie akompaniowany recytatyw, pełne wyrazu arioso. Andrea Lauren Brown została bardzo ciepło przyjęta przez publiczność, na co w pełni zasłużyła.
Rozpoczynająca drugą część wieczoru wielka scena "Ah, lo previdi" była kapitalna i solistka nagrodzona została okrzykami entuzjazmu. Brown pożegnała się z publicznością tą samą uroczą arią "Nehmt meinen Dank", kt贸rą Aloysia Lange de domo Weber贸wna pożegnała na zawsze wiedeńską publiczność, schodząc ze sceny w 1782 roku. My jednak mamy nadzieję usłyszeć Andreę Lauren Brown jeszcze nie raz.
R贸wnie udany był występ pianistki Yoko Kaneko, kt贸ra wraz z Immerseelem wykonała Koncert Es-dur na dwa fortepiany KV 365 - to program, kt贸ry w ubiegłej dekadzie artyści zarejestrowali na wielokrotnie nagradzanych płytach. Dość rzec, że i wykonanie estradowe było satysfakcjonujące, był mozartowski czar, wdzięk i humor. Kaneko wraz z Immerseelem tworzyli zgrany zesp贸ł, precyzyjny w rytmie, świetnie wsp贸łgrający zar贸wno ze sobą, jak i z orkiestrą, prowadzoną przez koncertmistrza. Bardzo ciepłe przyjęcie Koncertu skłoniło pianist贸w do małego bisu: Andante z Sonaty D-dur KV 448 na dwa fortepiany. Urocza miniatura.
KRZYSZTOF KOMARNICKI

ROK LVII • NR 12 • 9 CZERWCA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 12 • 9 CZERWCA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa