Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  CYPRIEN KATSARIS PIANO RARITIES. VOL. 3

Cyprien Katsaris jest dziś jednym z najbardziej pomysłowych pianist贸w. W 2001 r. założył wytw贸rnię Piano21, dla kt贸rej nagrywa to, na co tylko ma ochotę - opr贸cz dzieł ogranych, skupia się także na repertuarze zapomnianym lub w og贸le nieznanym. Podczas prywatnego spotkania pokazał mi kiedyś sw贸j imponujący zbi贸r partytur z muzyką fortepianową z całego świata, posegregowanych według państw; wśr贸d nich są np. rarytasy z muzyką z Afryki czy Ameryki Południowej, kt贸re częściowo zdążył już zarejestrować i wydać.
Na najnowszym krążku, zatytułowanym Piano Rarities Vol. 3, Katsaris przedstawia transkrypcje na fortepian utwor贸w, kt贸re wyszły spod pi贸ra kompozytor贸w ze Starego Kontynentu, w znacznej mierze słowiańskich - przede wszystkim z Rosji, ale też z Polski, Czech oraz Niemiec. Ich autorami są w większości pianiści, stosunkowo mało znani w naszym kraju, z dwoma wszakże wyjątkami - Felixa Blumenfelda (transkrypcja najsłynniejszego z Tańc贸w połowieckich z opery Kniaź Igor Aleksandra Borodina) i Earla Wilda (Wśr贸d balowego rozgwaru, jeden z Sześciu romans贸w op. 38 Piotra Czajkowskiego).
Grę Katsarisa cechuje precyzyjna artykulacja, staranne wykończenie, lekkość frazowania, wrażliwość na barwy, ale także oszczędna pedalizacja. Płytę otwiera pięć fragment贸w z tw贸rczości Arama Chaczaturiana, wśr贸d kt贸rych znajdziemy takie przeboje, jak Walc z muzyki do sztuki Michaiła Lermontowa Maskarada, Adagio z baletu Spartakus oraz Taniec z szablami i Kołysanka z baletu Gajane. O ile Taniec z szablami wykonywany jest brawurowo i efektownie, o tyle Kołysanka i następujące po niej Adagio ze Spartakusa budzą uznanie ze względu na delikatność i liryzm.
Punktem centralnym jest II Suita na dwa fortepiany op. 17 Sergiusza Rachmaninowa w znakomitym opracowaniu Vladimira Leyetchkissa, Amerykanina z rosyjskim rodowodem, ucznia Heinricha Neuhausa. Trudność aranżacji polega m.in. na tym, że Leyetchkiss usunął z oryginalnej wersji możliwie najmniej nut. Pomimo to, Katsaris imponuje swobodą narracji, przejrzystością plan贸w i klarownością brzmienia. Jest uduchowiony, a przy tym fenomenalny technicznie.
Po Suicie usłyszymy smętne Adagio z II Symfonii op. 27 Rachmaninowa, po nim zaś - transkrypcję romansu Wśr贸d balowego rozgwaru Czajkowskiego, w kt贸rym solista nie stroni od naznaczonego patosem afektu.
Płytę zamykają opracowania czterech pieśni - Piosenki, kt贸rych nauczyła mnie matka z cyklu Melodie cygańskie op. 55 Antonina Dworzaka, O Matko Moja z V Śpiewnika domowego Stanisława Moniuszki (w transkrypcji dokonanej przez Michała Mariana Biernackiego), Zasmuconej op. 1 nr 1 Mieczysława Karłowicza oraz Allerseelen op. 10 nr 8 Richarda Straussa. Katsaris wykonuje je z nutą melancholii, dość powściągliwie, miejscami tylko urozmaicając ekspresję.
Nagrania zrealizowano na dobrze przygotowanym steinwayu serii D w marcu 2009 r. Całość trwa blisko osiemdziesiąt minut. Polecam!


CYPRIEN KATSARIS PIANO RARITIES. VOL. 3 Transkrypcje
Chaczaturian, Borodin, Rachmaninow, Czajkowski, Dworzak, Moniuszko, Karłowicz, R. Strauss
Cyprien Katsaris fortepian
Piano21 045-N (2012)
MACIEJ CHIŻYŃSKI (Res Musica)

ROK LVII • NR 12 • 9 CZERWCA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 12 • 9 CZERWCA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa