Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
Relacje  Coś więcej niż koncert

Czwartkowe Spotkania Muzyczne w Filharmonii Narodowej adresowane są - jak czytamy na stronie internetowej instytucji - do młodzieży. Edukacyjny charakter czyni z nich wydarzenia drugoplanowe w stosunku do innych koncert贸w, świadczy o tym r贸wnież fakt, że Filharmonia nie przyznaje na nie recenzentom bilet贸w. Recital perkusyjny Marty Klimasary 16 maja był tymczasem lepszy od niejednego wieczoru piątkowego. Solistka jest wybitnym wirtuozem perkusji, a wykonany przez nią program z muzyką XX wieku, zawierający takie perełki, jak Rebonds a/b Iannisa Xenakisa, I Ching Pera N艡rg暮rda i ?Corporel Vinko Globokara, stanowił atrakcję samą w sobie.
Pochodząca z Sosnowca Marta Klimasara od 1994 roku mieszka w Stuttgarcie. Od roku 2004 prowadzi klasę perkusji w tamtejszej Staatliche Hochschule f眉r Musik und darstellende Kunst. Jej kariera nabrała rozpędu po zwycięstwie w prestiżowym konkursie ARD w Monachium w 2001 roku. Występuje jako solistka, kameralistka i z orkiestrami w Polsce, Niemczech, Francji, Szwecji, Japonii... Gra jak natchniona, emanuje niezwykłą charyzmą, zachwyca nieprzeciętną techniką. Jej występ to coś więcej niż koncert - to niecodzienne widowisko.
Rozpoczęła od Rebonds a (1988) Xenakisa, utworu archaizującego, w kt贸rym prosty puls rozwija się stopniowo w coraz bardziej złożone struktury rytmiczne. Grany na kilku bębnach, wymaga od wykonawcy wejścia w trans niczym szaman. Marta Klimasara grała całym ciałem, dźwięki wypływały z jej gest贸w - zarazem zautomatyzowanych i miękkich. Z muzyki Xenakisa wydobyła jej surowe piękno, a twardemu, miarowemu biciu w bęben nadała mistyczny ton.
Bardzo ciekawie skomponowana trzecia część I Ching (1982) N艡rg暮rda - The Gentile, The Penetrating - była rzeczywiście delikatna i czarująca. Grana na afrykańskiej kalimbie, leżącej obok dw贸ch miseczek rin na membranie kotła, wykorzystywała rezonans instrument贸w. Subtelne brzmienie modalnie strojonej kalimby, otoczone ledwie słyszalną poświatą alikwot贸w, dodatkowo wzbogacały potrząsane raz po raz przypięte do nogi perkusistki dzwoneczki. Marta Klimasara stworzyła z utworu norweskiego kompozytora arcydzieło, miniaturę tyleż prostą, co wyrafinowaną, kt贸ra tchnęła głębią treści tytułowej księgi.
Na koncercie zabrzmiały też cztery utwory na marimbę: Blue Line Marty Ptaszyńskiej, Dark and Heavy - pierwsza część utworu Dances of Earth and Fire południowoafrykańskiego kompozytora Petera Klatzkowa (*1945), a także Fermo (2007) Amerykanina Michaela Burritta (*1962) i Crystalline oraz Relentless z Reflections on the Nature of Water Jakoba Druckmana (1928-1996). Wszystkie dawały solistce okazję do wirtuozowskiego popisu.
Rozdzielił je wszakże utw贸r szczeg贸lny - ?Corporel (1985) Vinko Globokara, performans na perkusistę i jego ciało, w kt贸rym Marta Klimasara zmuszona była wszystkie dźwięki wydobyć na sobie. Uczyniła to z dowcipem, zmysłowością, ale i w spos贸b atrakcyjny muzycznie. Koncert zakończył Rebonds b Xenakisa - rytmiczny fajerwerk, zagrany z ogniem, każdą częścią ciała i zjawiskowym dźwiękiem.
Wykonanie kolejnych utwor贸w poprzedzała prelekcja Urszuli Oleksiak, kt贸ra wprowadzała w tajemnice muzyki perkusyjnej i naprowadzała słuchaczy na rozmaite muzyczne tropy. Bardzo dobry pomysł, komentarz do muzyki przydaje się nie tylko młodzieży. Średnia wieku audytorium, licznie zgromadzonego w sali kameralnej FN, przekraczała tego wieczoru czterdziestkę. Ci, dla kt贸rych było to pierwsze spotkanie z muzyką perkusyjną, będą je zapewne długo wspominać.
MONIKA PASIECZNIK

ROK LVII • NR 13 • 23 CZERWCA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 13 • 23 CZERWCA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

Komentarze

B艂膮d korekty czy niedouczenie recenzentki? ( Zamuszko S艂awomir wyslano 2013-06-28 godz. 15:06 )  

  •   Przeczyta艂em jeszcze uwa偶niej... ( Zamuszko S艂awomir wyslano 2013-06-28 godz. 18:18 )  

 

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa