Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  BEETHOVEN

Kwartet Terpsycordes istnieje od 1997 roku. Tworzą go muzycy z trzech kraj贸w (Włochy, Bułgaria i Szwajcaria), r贸żniący się zainteresowaniami i preferencjami interpretacyjnymi, ale połączenie ich nieprzeciętnych talent贸w i wsp贸lna wszystkim potrzeba docierania do esencji tekstu muzycznego nadają każdemu z ich wykonań cechy wyjątkowe. To m.in. wspaniałe łączenie precyzji z fantazją, docenione przez słuchaczy i krytyk贸w zwłaszcza w nagraniach utwor贸w Schumanna, Haydna i Schuberta. Zesp贸ł chętnie sięga też po wsp贸łczesne partytury, o czym świadczy m.in. płyta poświęcona tw贸rczości młodego szwajcarskiego kompozytora Gregorio Zanona.
Muzycy kształcili się najpierw u G谩bora Tak谩csa-Nagy, następnie doskonalili swą sztukę u boku takich kwartet贸w, jak Budapest, Hagen, LaSalle czy Mosa膹ques. Ich klasę potwierdzają wyr贸żnienia na wielu międzynarodowych konkursach, na przykład gł贸wna nagroda w Genewie w 2001 roku.
Dwa Kwartety smyczkowe Beethovena: op. 18 nr 6 i op. 132 dzieli dwadzieścia pięć lat, fascynujące jest jednak pokrewieństwo przenikających je nastroj贸w: oscylują między stanem intensywnej egzaltacji a głęboką melancholią (włoską malinconia, użytą jako tytuł finałowego Adagio z opusu 18, a także jako tytuł całej kompozycji). W wykonaniu Kwartetu B-dur frapuje naturalność narracji. Zdradzające wpływy Haydna Allegro con brio ujmuje zr贸wnoważonym brzmieniem, przejrzystością rysunk贸w melodycznych i powściągliwą ekspresją.
Utrzymane w "p贸łcieniach" Adagio ma non troppo pozwala delektować się świetnymi ozdobnikami gł贸wnego tematu (punktowane rytmy i minorowe zabarwienia), znakomite wrażenie robi też chmurna i pełna emocji koda, kt贸rej grane niemalże fortissimo akordy pizzicato kojarzą się z ledwo powstrzymywanymi okrzykami. Uwagę przykuwa kontrast między zaskakująco beztroskim i ożywionym tanecznymi rytmami Scherzem a La Malinconia Adagio, wykonywanym przez Kwartet z przejmującą delikatnością i uwypuklonym brakiem stabilności harmonicznej, symbolizującym stan zagubienia. Żywiołowe, ale rozczłonkowane formalnie i zaskakujące stale przerywanym dyskursem Allegretto ewokuje obraz rozdartej duszy.
Kwartet a-moll (w zestawieniu z op. 18 doskonale ukazuje ewolucję tw贸rczości kompozytora) to jakby rodzaj filozoficznej i życiowej podr贸ży. Atmosfera cierpienia z części pierwszej w centralnej części drugiej (Molto adagio złożone jest z dw贸ch ustęp贸w, opatrzonych tytułami Modlitwa dziękczynna i Napełniony nową siłą) ustępuje miejsca przypływom nadziei i wiary w życie, aby w finałowym Allegro appassionato, przenikniętym w tym nagraniu promiennym blaskiem, wybuchnąć niemalże religijną apoteozą.
Muzycy fascynują nie tylko inteligentnym budowaniem formy i plastycznym kształtowaniem każdej frazy, ale także umiejętnością wydobywania subtelnych niuans贸w, r贸wnowagą i sp贸jnością brzmienia oraz doskonale zaplanowaną dynamiką. Użycie instrument贸w z połowy XIX wieku nadaje dźwiękom specyficzne cechy i poszerza paletę środk贸w artykulacyjnych, pozwala też w transparentny spos贸b ukazać polifoniczną gęstość i złożoność Beethovenowskich partytur.
Kr贸tko m贸wiąc: tę płytę trzeba mieć i często po nią sięgać, bo przy każdym słuchaniu odsłania ona nowe walory.


BEETHOVEN
Kwartety smyczkowe: B-dur op. 18 nr 6, a-moll op. 132
Quatuor Terpsycordes w składzie: Girolamo Bottiglieri, Raya Raytcheva skrzypce, Caroline Cohen-Adad alt贸wka, Fran莽ois Grin wiolonczela
Ambronay Editions AMY 037 (2013)
LESZEK BERNAT

ROK LVII • NR 14 • 7 LIPCA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 14 • 7 LIPCA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa