Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  GOEBBELS

"Performance without performers" - tak Heiner Goebbels nazwał sw贸j eksperyment teatralny pokazany po raz pierwszy w Lozannie w roku 2007, a przygotowany w koprodukcji Th茅芒tre Vidy-Lausanne, Berliner Festspiele, Grand Th茅芒tre de Luxembourg (gdzie dokonano nagrania), Schauspiel Frankfurt i paryskim T & M - Th茅芒tre de Gennevilliers. W typowym dla niego kolażu kompozytor wykorzystał m.in. pięć mechanicznych fortepian贸w, kt贸re niczym nieożywione totemy same zaczynają grać rozmaite dźwięki, powtarzają wzory jak sygnały Morse'a albo kaskady akord贸w w stylu Nancarrowa. Ich brzmienie miesza się z odgłosami natury (wiatru, wody, spadających kamieni) i z recytowanymi fragmentami tekst贸w Williama Burroughsa, Malcoma X, Claude'a L茅vi-Straussa, z nagraniami mowy mieszkańc贸w indonezyjskiej Papui, odgłosami industrialnymi. W to wszystko wplecione są fragmenty prozy Adalberta Stiftera (1805-1868), austriackiego pisarza, kt贸rego Rainer Maria Rilke, Thomas Mann i Wystan Hugh Auden podziwiali za opisy świata natury.
Inspiracją dla Goebbelsa stała się przede wszystkim powieść Die Mappe meines Urgroβvaters (Mapa mojego pradziadka) z 1841 roku. Powstała muzyka niekiedy medytacyjna, czasem frenetyczna, oparta na polifonicznej stratyfikacji: dźwięki kropli deszczu mieszają się w niej na przykład (w części zatytułowanej The Rain) z wolną częścią Koncertu włoskiego Bacha i z wywiadem z L茅vi-Straussem, przejmujący lament rodem z Grecji nakłada się na nisko brzmiące turbulencje i dziwne pluskania (The Coast). Teatr muzyczny o tajemniczej, rozrzedzonej akcji, sprawiający wrażenie religijnego rytuału i zarazem mechanicznego układu choreograficznego, odtwarza coś w rodzaju sztucznej natury. Wyrafinowane efekty specjalne w przedstawieniu bez żywych wykonawc贸w, zaludnionym jedynie przez maszyny, wydaje się celebracją spowolnienia i ruchu występującego w przyrodzie. Szkoda tylko, że spektakl ten zarejestrowano jedynie na CD, bez warstwy wizualnej.


GOEBBELS
Stifters Dinge
ECM New Series 2216 (2012)
GIANLUIGI MATTIETTI

ROK LVII • NR 14 • 7 LIPCA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 14 • 7 LIPCA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa