Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  NIESTRAWSKI, ZEIDLER

Festiwal Muzyki Oratoryjnej "Musica Sacromontana" organizowany jest od 2006 r. na Świętej G贸rze pod Gostyniem. Co roku odkrywa przed słuchaczami muzykę polskiego Oświecenia - w szczeg贸lności dzieła tw贸rc贸w wielkopolskich, związanych z gostyńską Kongregacją Oratorium św. Filipa Neri oraz kapelą, kt贸ra działała w pobliskim Borku. Niedawno ukazał się si贸dmy album dokumentujący dorobek Festiwalu. Znalazły się w nim kompozycje Piotra Niestrawskiego, zapomnianego kapelmistrza boreckiego zespołu, oraz J贸zefa Zeidlera - tw贸rcy dobrze znanego miłośnikom muzyki staropolskiej, m.in. za sprawą poprzednich odsłon Festiwalu. Zamieszczone tu utwory mają swą premierę fonograficzną.
Po objęciu funkcji szefa orkiestry w 1812 r. Niestrawski zaczął poszerzać jej repertuar, sprowadzając do Borka partytury z dziełami kompozytor贸w polskich i zagranicznych. O jego fascynacji tw贸rczością Pergolesiego, Mozarta i Rossiniego, operą komiczną i stylem brillant świadczyć może otwierająca płytę Missa in G - pełna wokalnej wirtuozerii, o rozbudowanej, wieloczęściowej formie. Charakteryzująca się bogatą inwencją melodyczną i solidnym warsztatem kompozytorskim, napisana została dość nietypowo, bo na dwa soprany (najprawdopodobniej z myślą o konkretnych śpiewaczkach) i orkiestrę, w kt贸rej skład wchodzą smyczki, dwa oboje (lub klarnety), dwie waltornie oraz pozytyw.
W omawianym nagraniu (z 1 października 2012 r.) obsada smyczk贸w to czworo pierwszych skrzypiec, troje drugich skrzypiec, trzy alt贸wki, dwie wiolonczele oraz kontrabas, czego nie podano w opisie płyty. Podobnie pominięto informację, że partię pozytywu - realizującego basso continuo i wspierającego gł贸wną melodię - wykonuje znakomita klawesynistka Lilianna Stawarz. Instrumentaliści pod batutą Radziwonowicza urzekają pełnym, soczystym brzmieniem, a także precyzją, selektywną artykulacją i klasycznym umiarem w kształtowaniu ekspresji. Aksamitne i wysublimowane brzmienie kwintetu smyczkowego świetnie harmonizuje barwą z wyrazistym brzmieniem dyskretnie eksponowanych instrument贸w dętych. Całość utrzymana jest w stroju wsp贸łczesnym, co w kontekście popularności wykonań na instrumentach z epoki początkowo dziwi, szybko jednak się do niego przyzwyczajamy.
Obie solistki są doskonale zgrane barwowo. Wykonują po jednej arii solowej, pozostałe śpiewają w duecie. W książeczce zn贸w brakuje szczeg贸łowych informacji, więc spieszę z pomocą - Annę Karasińską słyszymy w trzeciej części mszy (Gratias), a Annę Mikołajczyk-Niewiedział w piątym ogniwie (Qui tollis). Ta ostatnia ma głos nieco rozwibrowany, ale jasny i piękny w barwie. Jej śpiew cechuje się zr贸żnicowaną ekspresją i "barokową" retoryką. Z kolei r贸wnie udramatyzowany śpiew Anny Karasińskiej, obdarzonej głosem lekko ciemniejszym w barwie i o mniejszej amplitudzie wibracji, ujmuje elegancją frazowania oraz nienaganną dykcją.
Płytę zamykają Pastorella "O puer parvule Domino" J贸zefa Zeidlera i Offertorium Sancta Maria Niestrawskiego. Pierwszy utw贸r to pogodna pastorałka na dwa głosy, stylizowana na muzykę ludową. Drugi natomiast jest liryczną arią na sopran solo, kt贸rej tekst oparty został na fragmencie Litanii Loretańskiej. W kunsztownej interpretacji Anny Mikołajczyk-Niewiedział nabiera ona intymnego charakteru i zyskuje na głębi wyrazu. Album polecam wszystkim miłośnikom muzyki!


NIESTRAWSKI
Missa in G, Offertorium Sancta Maria
ZEIDLER
Pastorella "O puer parvule Domino"
Anna Mikołajczyk-Niewiedział, Anna Karasińska soprany, Sinfonia Viva, dyr. Tomasz Radziwonowicz
Dux 0952 (2013)
MACIEJ CHIŻYŃSKI (Res Musica)

ROK LVII • NR 14 • 7 LIPCA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 14 • 7 LIPCA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa