Muzyka wsp蟪czesna
Relacje
Opera
Historia
P硑ty
Archiwum Artyku硑 Ksią縦i P硑ty Autorzy Koncerty Prenumerata Reklamy i Og硂szenia Forum Kontakt
P硑ty  SEROCKI

Choć zmarły w roku 1981 Kazimierz Serocki uważany jest za jednego z najważniejszych kompozytor贸w powojennej Polski, do niedawna nie było jeszcze poświęconej mu płyty CD. Braki te w dużym stopniu nadrabia reedycja nagrań z płyt winylowych, jaka właśnie ukazała się w serii "Awangarda". Miłośnik贸w muzyki Serockiego jest sporo, zatem zawarty na niej wyb贸r kompozycji powinien ucieszyć wielu - tym bardziej, że "awangarda" ta jest żywa, efektowna i przyjemna, bo kompozytor chyba zdecydowanie wolał dźwiękową urodę od brzmień agresywnych i prowokująco "brzydkich".
Trwająca prawie siedemdziesiąt minut dźwiękowa monografia rozpoczyna się od p贸źnych lat pięćdziesiątych, kiedy Serocki poczynił pierwsze kroku ku muzyce, jaką wkr贸tce zaczęto określać mianem sonoryzmu. Z przełomu lat 1958 i 1959 pochodzą Epizody na smyczki i instrumenty perkusyjne, w kt贸rych układy interwałowe przypominają jeszcze muzykę postwebernowską, lecz widać tu zarazem skłonność do zestawiania struktur o charakterystycznych cechach brzmieniowych: pojedynczy dźwięk przechodzi w rozszerzające się klasterowe pasmo, niskie sforzato kontrabas贸w kontrastuje z wysokimi flażoletami, tremola z kr贸tkimi glissandującymi "melodiami"...
Orkiestrowe Segmenti (1960) to dalszy krok w kierunku dominacji barwy - Serocki stosuje tu bogate instrumentarium instrument贸w dętych i strunowych, tworząc urozmaicony przebieg, w kt贸rym partie solowe sąsiadują z kompleksami dźwięk贸w o pewnej nadrzędnej charakterystyce. Continuum (1965-1966) na sekstet perkusyjny i Fantasmagoria na fortepian z perkusją to muzyka złożona z poszczeg贸lnych "akcji" o bogato r贸żnicowanych formach i odcieniach ekspresyjnych. Kalejdoskopowej zmienności sprzyja niezwykle rozbudowane instrumentarium w Continuum (1971) i pomysłowość w wynajdywaniu rozmaitych artykulacji w Fantasmagorii.
Fantasia elegiaca (1971-1972) na organy z orkiestrą imponuje głębokim rozpoznaniem możliwości instrumentu solowego. Inaczej niż w poprzednich utworach, panuje tu nastr贸j powagi, dramatyzm sięga nawet krzyku. Przeszkadza mi nieco dominacja i wszechobecność klaster贸w - fiksacja na nich, skutkująca uporczywą monotonią i niwelacją zr贸żnicowania, to chyba przypadłość polskiego sonoryzmu i w og贸le znacznej części muzyki powstałej w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. Wytchnienie przynoszą arabeski flet贸w prostych w ciekawych barwach-harmoniach-polifoniach, od kt贸rych zaczynają się Arrangements (1976-1976) na cztery flety proste. W pełnej żywego humoru wirtuozowskiej kompozycji muzycy śpiewają do instrument贸w, grają frullata i przedęcia oraz całą masę innych efektownych dźwięk贸w.
Wykonania utwor贸w są prawie zawsze na wysokim poziomie - imponuje choćby energia, dynamizm i sprężystość starannie wyprofilowanych kształt贸w, jakie słychać w nagraniu dw贸ch pierwszych utwor贸w, dokonanym w roku 1965 przez WOSPRiT pod dyrekcją Jana Krenza, uważne wsp贸łdziałanie obu muzyk贸w (Roger Woodward i Hubert Rutkowski) w Fantasmagorii czy niemiecko-polskiego kwartetu fletowego w Arrangements. Jakość starych nagrań jest nadal bardzo dobra: instrumenty brzmią selektywnie, dobrze słychać owe wędr贸wki dźwięk贸w w orkiestrowej przestrzeni, o kt贸re Serockiemu chodziło (nie m贸wię rzecz jasna o dźwiękach otaczających słuchacza ze wszystkich stron, jak w Continuum).
Wartość płyty podnosi komentarz Iwony Lindstedt i przyjemna szata graficzna.


SEROCKI
Epizody, Segmenti, Continuum, Fantasmagoria, Fantasia elegiaca, Arrangements
Roger Woodward fortepiano, Hubert Rutkowski perkusja, Karl-Erik Welin organy, G眉nther H枚ller, Michael Schneider, Christian Seher, Czesław Pałkowski flety proste, Warszawska Grupa Perkusyjna, Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Telewizji w Katowicach, Orkiestra Radia Heskiego, dyr. Jan Krenz, Andrzej Markowski
Muza Polskie Nagrania PNCD 1441 (2012)
KRZYSZTOF KWIATKOWSKI

ROK LVII • NR 14 • 7 LIPCA 2013

Mysz w Ruchu


ROK LVII • NR 14 • 7 LIPCA 2013


2013r - Terminarz nadsy砤nia materia丑w


Biblioteka narodowa
Oficjalna witryna banku PKO BP

  Wstecz  Do g髍y  Napisz do nas  DrukujSkomentuj

© 2006-2009 Biblioteka Narodowa